Jump to content

Misfarget gearolje på Evinrude e-tec, eller vann i giroljen? Sak med bilde...

Tjodleif

Recommended Posts

Sinvano skrev 5 minutter siden:

Ok. 

Regner med du har nye pakninger så du får bytte olja og testkjøre motor. Utelukke evt dårlige pakninger.

Såpass "uheldig" at jeg har kjøpt ny båt og solgt denne. Det er kjøper som oppdager dette. Overraskende for både kjøperen og meg🙄

Vet derfor ikke helt hva som skjer videre her...

JimmyT skrev 28 minutter siden:

Den ble byttet i 2021. Er vel 3 års intervaller på service så nå var det på tide med bytte.

Er det 3 års skiftintervall på girolja på Evinrude?

Jeg trodde fet normale var en gang i året eller hver 100 time, evt muligens 200 timer på noen.

Pleier å bytte girolje årlig på mine motorer, bortsett fra på 6-hesteren hvor jeg har byttet 2 ganger årlig for at ikke garantien skal ryke. Der blir forøvrig girolja (Yamaha sin egen Yamalube) helt svart på ca 100 timer. Mens på de andre motorene som går flere timer mellom ojleskiftene så er det minimalt med misfarging på olja (bruker Biltema sin der).

Sinvano skrev for 13 timer siden:

Ok, byttet du pakninger til nivå og tappeskrue sist?

JimmyT skrev for 13 timer siden:

Regner med at det ble gjort. Kjøpte brukt motor av merkeforhandler i 2021. 

Det ville jeg ikke tatt for gitt, mye slurv og snarveier rundt om. Men det er uansett flere lekkasjemuligheter enn bare de pakningene. Det er vel kanskje minst sannsynlig at det er der problemet ligger. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...