Jump to content

Matt olje til treverk inne ?


Som

Recommended Posts

Jeg må friske opp treverket i båten, få frem gløden igjen :cool: som fagfolene sier.

Men jeg vil ikke ha det lakket og blankt, det må være matt, 1/2 matt. :nono:

Treverket ser kun ut til å være oljet el. fra før ( matt), så hvis det er en form for olje som kan strykes på (etter veldig lett sliping/matting for hånd). Noen tips / erfaringer ?

 

Treverket er en form for mørk teak som på bildet

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte Owatrol teakolje hos meg. Pusset over med pussepapir, vasket med rødsprit og smurte vått i vått med olje til det ikke trakk lenger. Ventet så en halvtimes tid, og tørket av alt overskudd med filler. Etter et par dager så hadde det fått en matt, oljet overflate. Riktig bra, om jeg må få si det selv... Den egnet seg dog ikke så godt på benkeplatene, så de skal få seg en annen behandling. Vannsøl gir lett skjolder på vannrette flater.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nå som jeg ser hva slags båt du har så vet jeg at din og min båt er bygget samtidig inne i samme hall. Jeg dreit meg ut ved å begynne å olje treverket. Så ikke pent ut. Så fant jeg ei flaske med det originale stoffet som er brukt under køya i akterlugaren.

Innredningen er vokset.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Vi brukte vaselinolje og det ble veldig bra. Prøv på en lite synlig plass først hvis du er i stuss.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Nå som jeg ser hva slags båt du har så vet jeg at din og min båt er bygget samtidig inne i samme hall. Jeg dreit meg ut ved å begynne å olje treverket. Så ikke pent ut. Så fant jeg ei flaske med det originale stoffet som er brukt under køya i akterlugaren.

Innredningen er vokset.

Originalt stoff.... :eek:

Ikke noe slik under køyen min, hva heter det ? Fabrikken leverer fortsatt alt til båtene

så her legges det raskt inn en bestilling :yesnod:

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Har ikke prøvd det.

Som sagt, jeg pusset forsiktig og oljet med Clipper 1.

Ble ikke bra. Skjolder.

Etter det ble jeg tipset om at båten er vokset inne.

Vel ikke så vanlig her i nord, men på det markedet disse båtene er tiltenkt er det mer utbredt.

Tror det er det som gir den litt spesielle lukten i disse båtene.

Ellers kunne jeg tenkt meg å få greie på hvordan jeg får båten lysere i treverket inne. Den blir fryktelig mørk med årene.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Ja den er mørk, og lysere er ikke lett å få den.

Men jeg skal montere noen downlighter over bordet, pentryen, kartbordet og inne i bokhyllene. Alle på 10 w, men over hver sine dimmere eller serie/paralell brytere (billigst).

Har prøvemontert med veldig bra resultat, en fin glød kommer frem i treverket, skikkelig lys over bordet, fin rom effekt med lys i bokhyller og på fullt er det skikkelig arbeidslys på pentryen.

 

Båten ble plutselig trivelig og koselig nedi den mørke cabinen.

 

Men dørstokkmilen er laaaang, så slike prosjekt blir fort liggende.

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...