Jump to content

Flytebrygge kortere en båt. Forlenge flytebrygge eller legge utrigger

hottentotten

Recommended Posts

Har en flytebrygge som nå er kortere en båten. Tenkte først å forlenge denne med å lage ny som festes sammen med beslag og flytte tau fra mooring til den nye flytebrygge. 
men har nå vurdert om det kanskje er bedre å legge ut en utrigger som er 5-6 meter lang? Denne festes på kortsiden av flytebryggen. Noen som har erfaring med å gjøre dette? 

Takk for flott bilde :thumbsup:

Da er det veldig mye bedre å se det hele for seg :smiley:

Etter å ha sett bildet ville jeg valgt å legge flytebryggen 1.5m lengre ut og forlenge gangbro. Det viktigste for meg er å komme sikkert ombord i båten, og det skjer vel litt bak midtskips?

Fendring av hele båtens lengde er neppe nødvending.

Da tror jeg du får en god nok løsning til lav kost :thumbsup:

Grunnen for eg vurderer ekstra brygge eller utrigger er for å lette tilkomst inn i båten. Denne er via badeplattform akterut. Går an via luke i baug men vanskelig med barn og eldre besteforeldre som skal ombord. Har vurdert å Bakke inn men er litt grunt helt inn med land og båt med innabords så drev er jo utsatt..

hottentotten skrev for 1 time siden:

Grunnen for eg vurderer ekstra brygge eller utrigger er for å lette tilkomst inn i båten. Denne er via badeplattform akterut. Går an via luke i baug men vanskelig med barn og eldre besteforeldre som skal ombord. Har vurdert å Bakke inn men er litt grunt helt inn med land og båt med innabords så drev er jo utsatt..

Er da tanken å bakke inn hvis du får båten langt nok ut? Det er vel mest sannsynlig ikke optimalt med barn og eldre som skal ombord via en utrigger. Hvordan er muligheten for å bruke en av bøyene å få baugen vendt utover? Jeg liker å ha baugen snudd mot bølger å vind, men kanskje det ikke er så harde forhold her.

Hvor lang er brygga? Båten er drøye 6 meter, men hvor lang er brygga?

Den aller billigste (og dårligste) løsningen er å feste 2 stk 2-tom-4 sammen og feste denne på langenden av brygga så den stikker ut et par meter ut over kortenden av brygga. Da kan du feste et øye ytterst på forlengelsen for å få bedre fortøyning enn i dag. Men forlengelsen må merkes på en sånn måte at den ikke utgjør noen fare for badende eller andre båter.

IMG_6430.jpeg

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

dieselfan skrev for 8 timer siden:

Etter å ha sett bildet ville jeg valgt å legge flytebryggen 1.5m lengre ut og forlenge gangbro. Det viktigste for meg er å komme sikkert ombord i båten, og det skjer vel litt bak midtskips?

Fendring av hele båtens lengde er neppe nødvending.

Kan ikke forstå annet enn at dette er et meget bra forslag. Med baugen ut spiller det vel liten rolle om båten stikker litt lengre ut enn brygga?

J-Å skrev 1 time siden:

Og gjerne bygge ut en liten platform der akterenden skal ligge.

Det er lite brukt i Norge... høres genialt ut. Har en hyttenabo som sliter veldig med å få kona ombord for ho har blitt veldig dårlig i hofter og knær. Jeg skal tegne og snekre litt, og stikke bort til de senere i dag. Lover å ikke ta æra for forslaget ditt :wink:

dieselfan skrev On 19.7.2024 at 10.24:

Lover å ikke ta æra for forslaget ditt :wink:

Helt i orden, du bør ta din del av æren, det var jo et veldig løst forslag fra min side. Det kan være en fordel å ha en flottør under plattformen. Slik ser  det ut på småbåtsiden av min brygge. Veldig praktisk for rensking av propeller mm. Tenker meg en litt oppskalert variant av dette.

20240720_123042.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...