Anders8311 Startet 18.Juli Del på Facebook Startet 18.Juli Hei, sliter med en tohatsu påhengs 2 takt som kun sviver med mye gass, kveles straks jeg slipper gassen. Har tatt opp forgasser og rengjort dyser med trykkluft osv. skiftet tennplugger, bensinfilter og byttet tank/bensin og slange med pumpe. alkurat samme problem. Men stusser på et par ting. Skal det ikke være noe propp i toppen av forgasser der bensin går ned til dysene? Har justert på fordelingsskrua men føler det er likt uansett hva jeg gjør. Ser at bensin i bensinfilter minker. Skal det gjøre det? Evt en lekkasje en plass? Sitér dette innlegget Link to post
Anders8311 Svart 18.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli Anders8311 skrev 28 minutter siden: Hei, sliter med en tohatsu påhengs 2 takt som kun sviver med mye gass, kveles straks jeg slipper gassen. Har tatt opp forgasser og rengjort dyser med trykkluft osv. skiftet tennplugger, bensinfilter og byttet tank/bensin og slange med pumpe. alkurat samme problem. Men stusser på et par ting. Skal det ikke være noe propp i toppen av forgasser der bensin går ned til dysene? Har justert på fordelingsskrua men føler det er likt uansett hva jeg gjør. Ser at bensin i bensinfilter minker. Skal det gjøre det? Evt en lekkasje en plass? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 18.Juli Del på Facebook Svart 18.Juli Anders8311 skrev 43 minutter siden: Skal det ikke være noe propp i toppen av forgasser der bensin går ned til dysene? Når du ikke deler motorkode eller i det minste et bilde av motor / forgasser så er det ikke så lett.... Tohatsu 9.9 er ikke en motor, det er flere forskjellige.... Viktig å dele nok info til at vi vet hvilken motor du har. Vi kan ikke se den... Sitér dette innlegget Link to post
Anders8311 Svart 19.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli Da fikk jeg lastet opp noen bilder. den er oppjustert til 15 hk. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 19.Juli Del på Facebook Svart 19.Juli Anders8311 skrev for 11 timer siden: sliter med en tohatsu påhengs 2 takt som kun sviver med mye gass, kveles straks jeg slipper gassen. Kan du fortelle litt om hvordan det oppsto? hva er gjort med motoren siden den gikk uten problemer? Fine bilder Sitér dette innlegget Link to post
Anders8311 Svart 19.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli Den har stått ute i vinter. Var mye drit i forgasseren, men har ikke tro på at det er problemet siden den er blåst rein og har ligget i bensin. Kommer bensin til flotør og tennplugger tenner fint når jeg gir mye gass, men virker som den mister hele kompressjonen når jeg slipper opp. ikke gjort noen endringer på motoren. Uten at den er omgjort til 15hk, men detter er siden den var ny. Ikke nå. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 19.Juli Del på Facebook Svart 19.Juli Anders8311 skrev 18 minutter siden: Den har stått ute i vinter. Det tåler den, men neste år så drenerer du forgasseren helt tom før lagring. Også tømmer du grovfilterkoppen, den klare plastikkoppen, og tørker den ren. Før du kobler til tanken så setter du den på skrå i 15min også suger du ut fra det laveste punktet på tanken en skvett som et vanlig drikkeglass. Ser du vann i glasset etter 15min så suger du ut mer og du er nøye med å suge fra det laveste punktet. Er det ikke vann der, blir blid som en sol, og heller bensinen tilbake på tanken og får en fin sesong Anders8311 skrev 24 minutter siden: Var mye drit i forgasseren, men har ikke tro på at det er problemet siden den er blåst rein og har ligget i bensin Har venner som har skrudd forgassere på racerbiler og båter i 50 år. Når folk som dem sier at det er meget krevende å rengjøre en 9.9 forgasser, eller enda verre, en 6hk forgasser, så tror jeg vi andre skal lytte og lære. Har du renovert over 100 forgassere så skal jeg la deg ha den meningen, har du under 100 så tenker jeg du rett og slett tar feil og mangler litt selvinnsikt. Til din info løser ikke bensin opp den filmen av korrosjonsprodukter fra alu/zink/jern/kobber/messing som 95E10 skaper. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Juli Del på Facebook Svart 19.Juli Jeg har en Yamaha 4hk som ikke gikk på tomgang uten halv choke. Prøvde rens flere ganger med trykkluft + div spray remedier uten at det hjalp. Det som funka var en runde i ultralydvaskeren - den kommer til og får banka løs avleiringer i passasjer man ikke kommer til så lett ellers Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Anders8311 Svart 19.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli har ikke tilgang på ultralyd bad, men tips om remedier som kan fungere bedre? Har prøvd forgasser rens også. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 19.Juli Del på Facebook Svart 19.Juli Skru ut tomgangsdysa - ikke til å forveksle med blandingsskruen - og blås gjennom. WD40 kan av og til hjelpe. Selve hullet er gjerne mindre enn 1/4mm i diameter, så glem å stake det opp. Skal ikke mange 1/100mm med drit til før tomgang og lavfart blir dårlig. Hvis den går på tomgang og lav fart men ikke tåler å gi på sitter det noe i emulsjonsrøret eller hoveddysa. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 19.Juli Del på Facebook Svart 19.Juli Anders8311 skrev 25 minutter siden: har ikke tilgang på ultralyd bad, men tips om remedier som kan fungere bedre? Ultralyd, ultralyd, ultralyd. Du får ikke renset like godt inni over alt med remedier, beklager, men slik er det bare. En liten og forholdsvis rimelig ultralydsvasker får du hos Clas O, Kjell & Co, Jula med flere. Eventuelt brukt på Finn. Kanskje du har kamerater som også kunne hatt bruk for slikt og kan kjøpe sammen? Har renset en del forgassere opp gjennom årene, ikke det at jeg har så mye peiling på slikt, men behovet har meldt seg ved fusking og motorstopp. I et desperat forsøk på å få til en gjengrodd forgasser kjøpte jeg en ultralydsvasker hos Kjell & Co for noen år siden, ny forgasser til motoren jeg holdt på med kostet temmelig nøyaktig det samme, så tenkte det var verdt det. Vaskeren har virkelig lønnet seg, har kjørt gjennom flere forgassere til påhengsmotorer, motorsager og annet, til og med deler til forgasseren til bilen på avatarbildet mitt. For ikke å snakke om mye annet dill som har trengt en skikkelig rens. Skulle du få andre interesser er det bare å selge vaskeren igjen, de går fort på Finn til riktig pris😉 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Juli Del på Facebook Svart 19.Juli tok en kjapp sjekk på finn for å se om jeg fant samme som jeg har, men nei Ser det også er folk som leier ut vaskere, du får ta en titt om det er noen i ditt nærområde som tilbyr Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kallethekid Svart 19.Juli Del på Facebook Svart 19.Juli Hvor holder du til? Jeg har en ultralydsvasker i Fredrikstad, kanskje andre har en å låne bort hvis du forteller hvor i landet du er. Sitér dette innlegget Link to post
Anders8311 Svart 2.August Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August Kjøpte meg en ultralydvasker på clas-ohlson som fungerte greit. Fikk satt ned forgasseren i den og kjørt den noen runder. Kom ut en del drit fortsatt. Vasket dyser også etterpå. Men dessverre samme feil. Den kjører fint når jeg gir mye gass men dør straks jeg slipper opp. Fjernet motoren fra båten og satt den i stativ på brygga. Merker meg denne gang at hvis jeg starter den uten tilkoblet kjølevann sviver den bedre. Når den tar inn kjølevann dør den raskere. Kommer også litt vann på innsiden av motorhuset. Tenker da at det kan være en lekkasje fra kjølevann og inn i blokka en plass? tennplugger er også ganske sorte. De ble kjøpt nye nå under feilsøkingen. Sitér dette innlegget Link to post
jake Svart 3.August Del på Facebook Svart 3.August De forgasserene er ikke akkurat rocket science. Om du har ultralyd renset både tomgangs og hoveddyse og fortsatt har problemer så virker det jo sannsynlig at du kan ha en tæring som gir kjølevann i sylinder og derav svarte plugger og ingen tomgang. Dersom det er kjølevann så burde den jo også ryke litt hvitt under gange. Hvis ikke så regner jeg selvsagt med at du har prøvd med "ny" tank og ny bensin (fortrinnsvis 98 okt) så den muligheten er eliminert. Det er vel også helstøpt plastflottør på denne uten mulighet for å bøye til noe blikk oppheng slik at flottøren evt. får for lav/høy bensin nivå. En annen mulighet kan jo være gummispissen på flotørventilen som er dårlig og ikke tetter ordentlig slik at motoren ikke klarer og svelge unna og "drukner" på tomgang, derav svarte plugger. Bare noen momenter jeg kom på som du evt. kan sjekke ut. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.