Jump to content

kart symboler anker?


troja

Recommended Posts

hei va symbolisere di forskelige anker typene

 

er det noen av dem som symboliserer havn?

 

det ene ankre er helt vanlig anker!

det andre har mistet en tagg!

det tredje ser mere ut som en dregg med flere tagger?

 

i kartet står dem som felles ankringsplass!

greit og vite hva forskellene er da jeg driver og planlegger sommer turene :sailing:

 

hilsen jim

Link to post
Share on other sites

det ene ankre er helt vanlig anker!

det andre har mistet en tagg!

det tredje ser mere ut som en dregg med flere tagger?

I heftet Symboler og forkortelser i norske sjøkart (som er veldig kjekt å ha liggende) står de to siste oppført som symboler som forekommer i eldre sjøkart. Verre er det ikke.

 

I tillegg finnes et symbol hvor ankeret har vinger. Dette betyr ikke "se opp for flygende anker" :rolleyes: (enkelte hendelser er det umulig å glemme - uhell med anker eller dregg som kastes fra båt kommer høyt opp på listen).

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trodde at de ulike symbolene hadde med hvor store båter havnen var egnet for jeg... men jeg husker ikke hva de forskjellige stod for da. Jeg er sikker på at jeg har sett en oversikt over dette et sted dog...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dette er i alle fall hentet fra sjøkart (ikke båtsportkat):

Bilde

 

EDIT: Hentet fra "På rett kurs" (båtførerprøven):

"Steder som byr på særlig gode ankesplasser, er avmerket på følgende måter: Ankersplass er merket med et anker med to klør. I eldre kart er ankersplasser for mindre båter merket med et anker med én klo eller med fire klør."

Redigert av o.b.lix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...