Jump to content

Oppgjør båt - hvordan gjøre dette enklest mellom privatpersoner

R.O

Recommended Posts

Fritt etter husken fra da jeg kjøpte skipsregistret båt;

Hvis det er banklån med i bildet pleier banken overføre pengene til selger etter kontrakt og skipsskjøte er signert og registrert. Selger får en mail i forkant med bekreftelse fra kjøpers bank om at de er klare til å betale ut pengene til selger så snart eierskiftet er registrert, slik at selger da kan føle seg tryggere på å signere og overføre eierskapet.

Det står litt her: https://www.sdir.no/fritidsbat/registrere-fritidsbat-i-nor/ny-eier-av-fritidsbat/omregistrering--eierskifte-nor-under-15-meter/

For min del var jeg mest bekymra for å taste feil kontonummer v. pengeoverføringen, siden jeg visste jeg kunne stole på selger, så akkurat hvordan dette håndteres best uten risiko for begge parter vet jeg ikke...

Edit: fritt etter hukommelsen så betalte jeg rett til selger, selger innfridde pant i båten, og så ble eierskifte registrert. Jeg vil jo antagelig tro at dette *ikke* er måten å gjøre det på, men som sagt, var 110% sikker på selger. 

quantumduck skrev 2 minutter siden:

For min del var jeg mest bekymra for å taste feil kontonummer v. pengeoverføringen, siden jeg visste jeg kunne stole på selger, så akkurat hvordan dette håndteres best uten risiko for begge parter vet jeg ikke...

Det har jeg også vært redd for. Tester derfor med et mindre beløp eks 5000,- og lagrer mottaker. Når det går gjennom på straksbetaling og bekreftes mottatt av selger overføres resten

Gjøres tryggest via bank. 

I mitt tilfelle var der større lån på båt enn kjøpssum, og båt var registrert i Brønnøysund.  Min bank bekreftet til selger og hans panthaver/bank at beløpet ville overføres så snart pantet var slettet og båt registrert på meg.  Selger signerte kjøpskontrakt og skipsskjøte som selger og kjøpers bank fikk kopi av.  I kontrakt var spesifisert hvordan oppgjøret skulle skje.  (Regner med at selger gjorde en avtale med sin bank om hvordan restlån skulle håndteres)

BONITA I

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...