Jump to content

Friske opp 23 år gammel oksidert fenderlist?

Marius Engel

Recommended Posts

Se bildet.

Fenderlisten ved motoren har original farge, den har vert beskyttet mot sollys.

Resten av fenderlisten er gulnet og ru i overflaten.

Gummifornyere, varmluftpistol og blåselampe virker ikke. Jeg tror overflaten må slipes.

Hvordan kan dette fikses?

1: Slipepapir tetter seg kanskje veldig fort? Noen metoder for dette?

2: Jeg har noen sylskarpe kvalitetshøvler, men jeg er redd dette ikke blir jevnt om jeg forsøker meg. Evt må den glattes over med slipepapir etterpå.

3: Sikling/skarpe?

Hva har dere prøvd? Andre forslag?

IMG_6189.jpeg

Marius Engel skrev 35 minutter siden:

3: Sikling/skarpe?

Vi hadde en forferdelig stygg fenderlist, prøvde det meste. Endte opp med å skrape den med sylskarpe skraper, det ble veldig bra 👍 Kom inn på frisk gummi. 

Har lagt ut bilder av dette på forumet for mange år siden, prøv å google, så finner du disse bildene.

Komodo skrev 1 minutt siden:

Vi hadde en forferdelig stygg fenderlist, prøvde det meste. Endte opp med å skrape den med sylskarpe skraper, det ble veldig bra 👍 Kom inn på frisk gummi. 

Har lagt ut bilder av dette på forumet for mange år siden, prøv å google, så finner du disse bildene.

Skraper? Jeg har en del skraper til trearbeid, såkalte siklinger. Er det samme sak?

Vanlige skraper for maling eller lakk, ikke siklinger. Fant du tråden jeg snakket om? Der ser du bilder av skrapene jeg brukte. Jeg har laget meg egne skraper av koldsagblader. Sliper dem skarpe som barberblader, da høvler du nærmest av det øverste laget på lista i fine spon.

Marius Engel skrev for 1 time siden:

Jeg har noen sylskarpe kvalitetshøvler, men jeg er redd dette ikke blir jevnt om jeg forsøker meg.

Har du støthøvel med justerbar framsåle? Eventuelt simshøvel? Justerer du høveltanna på denne litt sidelengs slik at den ikke tar gelcoaten, maskerer gelcoaten og høvler med fint snitt er denne effektiv og håndterbar. Støthøvel til utsiden, gjerne med framsålen justert langt inn for tynne høvelspon. Ideell høvel til å høvle gummi, med litt jevne tak slipper du slipe over etterpå😊👍

Komodo skrev for 11 timer siden:

Vanlige skraper for maling eller lakk, ikke siklinger. Fant du tråden jeg snakket om? Der ser du bilder av skrapene jeg brukte. Jeg har laget meg egne skraper av koldsagblader. Sliper dem skarpe som barberblader, da høvler du nærmest av det øverste laget på lista i fine spon.

Finner ikke tråden. Men da vet jeg hvilke skrape du mener ja. Jeg har en slik også :)

Hakkannen skrev for 14 timer siden:

Har du støthøvel med justerbar framsåle? Eventuelt simshøvel? Justerer du høveltanna på denne litt sidelengs slik at den ikke tar gelcoaten, maskerer gelcoaten og høvler med fint snitt er denne effektiv og håndterbar. Støthøvel til utsiden, gjerne med framsålen justert langt inn for tynne høvelspon. Ideell høvel til å høvle gummi, med litt jevne tak slipper du slipe over etterpå😊👍

Jeg har en liten støthøvel, og skavhøvel, men de har kanskje litt liten åpning, tror jeg. De høvler tynne strimler.

Biltemahøvelen min har stor åpning, den kan jeg slipe opp.

Men jeg likte ideen med skrape. Skrape tetter seg ikke, og slipes kjapt opp underveis. Etter skrape kan man gå over til siklinger, deretter kanskje siste finish med våtslipepapir.

Da har jeg ihvertfall noen alternativ å teste ut :)

Jeg er ganske overbevist om at den kornete overflaten må vekk, og man må ned på friskt materiale, og deretter smøre dette med noe uv beskyttende voks (minst årlig), for å ha holdbarhet på resultatet.

Etterbehandling har jeg forskjellige gummi-/plastfornyere med uv-beskyttelse som kan brukes.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...