Jump to content

Knekt ekkolodd-svinger, pålitelig lim for hardplast?


Vladak

Recommended Posts

Tviler på om du greier å lime det bruddet uten at det knekker igjen. 

 

Men denne svingeren koster vel litt, så her kan det være verd å legge ned litt jobb for å fikse. 

 

Jeg ville slipt bort restene av det gamle festet med en båndsliper, og samtidig rubbet opp overflaten på hele oversiden. Så ville jeg laget et nytt feste og limt det med f.eks Araldite og brukt hele arealet på oversiden av svingeren slik at det tåler mest mulig. Nytt feste ville jeg antagelig laget i syrefast, evt laminert opp noe i glassfiber. Bare fantasien som setter grenser 👍

Link to post
Share on other sites

Evt plastsveise med syrefast metall som smeltes inn. Plastsveis holder en god del.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Kjenner du noen med 3D-printer så ville jeg laget en helt ny brakett i PETG eller ABS med riktig vinkel uten justering for bedre styrke og festet på hele toppen slik @Komodo nevner.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, J-Å said:

Her vil jeg anbefale å legge glassfiberduk som armering.

 

Det er dét jeg ville gjort - epoxy og glassfiberduk.  Nå skyldes kanskje dét at jeg har epoksy og glassfiberduk på lager i båten.  Det holder neppe med bare lim her.  Litt duk i tillegg, så kan det holde bra.

 

Nå er det jo kommet mange andre forslag her i tråden som kanskje (og kanskje ikke) er bedre enn å bruke epoksy og glassfiberduk.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Det eneste limet jeg har funnet som fungerer til å lime knekte svingere er J&B Weld epoxylim. Men da kan en ikke prøve med noe annet først. 

 

Svingeren din ser så lang ut at det nok må til en forsterkning. Alle StructureScan svingerene jeg har hatt har vært montert på en metall eller plastskinne. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 21.7.2024 at 19.29:

Men er denne plasten sveisbar?

Det vet ikke jeg. Smelter den ved varme så er den vel det? Spør av nysgjerrighet. Men jeg har forstått at det er ikke alle typer plast man kan blande når man sveiser. Jeg har lykkes med å sveise plast som ikke kan limes.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...