FamFar Startet 21.Juli Del på Facebook Startet 21.Juli Er det noen som vet ca mengden diesel som strømmer tilbake til tanken per time ved turtall på ca 2000 for en Yanmar 3QM30? Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 21.Juli Del på Facebook Svart 21.Juli For et presist resultat putt returslangen i en plastkanner å kjør motor på ønsket turtall i 10min. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 21.Juli Del på Facebook Svart 21.Juli Har den retur til tanken?? Vi har samme motor i fiskebåten, å der er et ikke retur til tanken. Kun en slange inn på motor. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
FamFar Svart 21.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli Ja returen går til tanken. Mener jeg jeg så den gikk til en stuss på påfyllingen... Hvordan bør det kobles hvis det går i retur på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
FamFar Svart 21.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli mawilu skrev 27 minutter siden: For et presist resultat putt returslangen i en plastkanner å kjør motor på ønsket turtall i 10min. Ja, dette er jo det beste, men jeg bare lurer på om noen vet det sånn ca... Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 21.Juli Del på Facebook Svart 21.Juli Her ser du bilde tatt fra manual til motor. Ingen retur til tank her nei. Så har duvretur, må dette være noe hjemme snekret, å det kommer nok ikke mye retur. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Okkaby Svart 21.Juli Del på Facebook Svart 21.Juli Hele manualen kan du laste ned fra dokumentarkivet Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
mawilu Svart 21.Juli Del på Facebook Svart 21.Juli Retur er retur uansett om den går til tank eller filter,til filter trenger du en blind plugg bør være enkelt.returmengde varierer mye fra motor til motor og er ofte en veldig god måte å se tilstanden på motorer med problemer Sitér dette innlegget Link to post
FamFar Svart 21.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli Okkaby skrev 50 minutter siden: Her ser du bilde tatt fra manual til motor. Ingen retur til tank her nei. Så har duvretur, må dette være noe hjemme snekret, å det kommer nok ikke mye retur. Takk. Det er koblet en slange fra toppen av filteret og til tanken på meg n motor. Da går vel noe i "ring" og noe i retur til tanken, eller kanskje alt i retur? Vet ikke hvordan fordelingen blir. Dette bidrar kanskje litt til en viss polering av dieselen. Eller hva kan ellers grunnen være til å koble det slik? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 21.Juli Del på Facebook Svart 21.Juli FamFar skrev 1 time siden: Takk. Det er koblet en slange fra toppen av filteret og til tanken på meg n motor. Da går vel noe i "ring" og noe i retur til tanken, eller kanskje alt i retur? Vet ikke hvordan fordelingen blir. Dette bidrar kanskje litt til en viss polering av dieselen. Eller hva kan ellers grunnen være til å koble det slik? Grunnen er selvutlufting. Skulle materpumpa suge noe luft under drift kommer lufta før eller siden inn i filteret. Her stiger lufta til toppen i filteret og blir pumpet ut i retur til tanken. Dermed unngår man stopp pga luft i høytrykkpumpa. Yanmar har vel en ventil i filteret som faller ned og slipper lufta ut til tanken. Når filteret er fullt med diesel flyter ventilen opp og stenger til tanken. Perkins, bmc og sikkert flere, har bare et ørlite hull på toppen av filter som slipper alltid litt diesel I retur. Kommer det luft inn presses den ut i hullet. Det er bare små mengder luft som systemet håndterer, men kan være gull verdt når du går i høy sjø med bare litt diesel på tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.