Tinto2025 Startet 22.Juli Del på Facebook Startet 22.Juli Hei! Jeg har handlet et tinto prosjekt med mye å gjøre på den. Båten har flere krakkeleringer og roser i lakken/gelcoaten. i tillegg er det plasser der gelcoaten er delevis slåttvekk som på steglistene. Selv er jeg helt uerfaren og trenger all hjelpen jeg kan få, som alt fra hvordan det best løses og hvilke produkter jeg må bruke. Planen er å lakke hele båten på nytt, og lurer også på hva som må gjøres før lakkering. Må båten mattes ned? isåfal hvilken korning på sandpapiret brukes for å få best heft osv. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Juli Del på Facebook Svart 22.Juli med fare for information overload: i denne tråden er man innom det meste hva gjelder glassfiberarbeid , veldig mange tips og gode diskusjoner. Du må nok bla litt for å finne det som omhandler utvendig rep av sår og krakelieringer Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Eika Svart 22.Juli Del på Facebook Svart 22.Juli Kom med noen bilder, så kan vi gi råd utifra det vi ser Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Juli Del på Facebook Svart 24.Juli ivar skrev On 22.7.2024 at 12.58: med fare for information overload: i denne tråden er man innom det meste hva gjelder glassfiberarbeid , veldig mange tips og gode diskusjoner. Ja, den tråden fordrer jo litt god tid Men det skal jo også sies at jeg fikk veldig mange gode råd underveis, og vi hadde mange gode diskusjoner om detaljer rundt støping og strukturelle reparasjoner, så det er mye god info i tråden. Tinto2025 skrev On 22.7.2024 at 12.11: Selv er jeg helt uerfaren og trenger all hjelpen jeg kan få, som alt fra hvordan det best løses og hvilke produkter jeg må bruke. Du kommer sikkert til å få råd, men du må nok anstrenge deg litt mer enn det du gjør med ditt siste innlegg. Sørg for at bildene blir snudd riktig vei, og legg inn en kommentar til hvert bilde i forhold til hva du tar bilde av og hva du ønsker å oppnå. Hvis ikke blir det bare rot. Du har fått link til en tråd med mange tips, har du lest den? Skal du få noen konkrete råd så må du komme med noen konkrete spørsmål også. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Eika Svart 24.Juli Del på Facebook Svart 24.Juli Mister, jeg ville tatt en grundig sjekk av akterspeilet. Her er en Tinto jeg hadde for noen år siden. Nye eieren har tverra og rulla med den, uten at det blei 1 krakelering i akterspeilet Det er gamle båter som er full av gammel morro Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Juli Del på Facebook Svart 24.Juli Eika skrev 22 minutter siden: Her er en Tinto jeg hadde for noen år siden. Ser at du rett og slett har skiftet ut hele akterspeilet! Hvor langt fram renslipte du da du støpte det fast? Regner med at du støpte på innsiden også, men er nysgjerrig på hvordan du gjorde det for å støpe speilet solid fast i skroget uten at du fikk en klumpete overgang på undersiden akkurat der vannet slipper. Skulle gjerne sett flere nærbilder av det. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Eika Svart 24.Juli Del på Facebook Svart 24.Juli Slipa meg 20-30cm fremover innvendigt, under og på kantene generelt så slipa jeg det ganske konisk sånn at jeg har mange lag med glassfiber, legger på litt ekstra så jeg har noe og slipe på, så bruker jeg mirka plansliperen blandt annet Hvis du ser på ræva på den på bildene over, så har jeg fjerna fenderlista i ræva og støpt det sammen innvendigt og utvendigt, så det skal tåle litt mer enn det gjorde Ett dårligt bilde, men her ser man i allefall at det blei skarpe fine kanter. Det var i utgangspunktet en båt jeg skulle ha selv, meeeen du vet åssen det er. Også har jeg har blitt for gammel for vbunnere, de banker og slår, jeg liker det mer komfortabelt i denne alderen, så gi meg en luftpute å fly på Sitér dette innlegget Link to post
Tinto2025 Svart 25.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli Eika skrev for 20 timer siden: Mister, jeg ville tatt en grundig sjekk av akterspeilet. Her er en Tinto jeg hadde for noen år siden. Nye eieren har tverra og rulla med den, uten at det blei 1 krakelering i akterspeilet Det er gamle båter som er full av gammel morro Min båt har tydeligvis aldri vært sjøsatt eller hatt på motor... Sitér dette innlegget Link to post
Tinto2025 Svart 25.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli Komodo skrev for 20 timer siden: Ja, den tråden fordrer jo litt god tid Men det skal jo også sies at jeg fikk veldig mange gode råd underveis, og vi hadde mange gode diskusjoner om detaljer rundt støping og strukturelle reparasjoner, så det er mye god info i tråden. Du kommer sikkert til å få råd, men du må nok anstrenge deg litt mer enn det du gjør med ditt siste innlegg. Sørg for at bildene blir snudd riktig vei, og legg inn en kommentar til hvert bilde i forhold til hva du tar bilde av og hva du ønsker å oppnå. Hvis ikke blir det bare rot. Du har fått link til en tråd med mange tips, har du lest den? Skal du få noen konkrete råd så må du komme med noen konkrete spørsmål også. Det kan jeg gjøre! Lest en del av det, men var mye støping. Tror jeg har skjønt litt hvordan jeg skal gjøre det og har snakket med noen som har en del erfaring og som skal hjelpe meg videre;) Sitér dette innlegget Link to post
Tinto2025 Svart 25.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli Tinto2025 skrev On 23.7.2024 at 9.01: Her Kan man se at steglistene har fått seg noen skader av enten transport eller at båten har blitt satt ned på noe hardt som har skallet av litt gelcoat. Der tenkte jeg og dra over med noe topcoat/gelcoat og slipe over. Samme med steget/plata som ser ut som har blitt støpt litt jalla. Glassfiberen er fin, så der sliper jeg bare litt ned og drar over med gelcaot/topcoat... Som sagt så skal båten tydelighvis aldri vært på vannet eller hatt på motor... Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 25.Juli Del på Facebook Svart 25.Juli Tinto2025 skrev for 3 timer siden: Min båt har tydeligvis aldri vært sjøsatt eller hatt på motor... Og alikavel har den sprekt opp såpass ? Huff Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.