Jump to content

Bruktpris på min Yanmar 66 HK ?


Ficher

Recommended Posts

Går rundt og tenker på motorbytte her i disse mørke vinter månedene. Jeg har en 66 HK Yanmar

( 4JH-HTE ) ferskvannkjølt fra 1986 som er kjørt ca 1700 timer. Hva ca pris får jeg for denne motoren?

Motoren går som en klokke,og ser nesten ny ut............( hvorfor skal jeg bytte).....nja...motoren er jo 20 år ,pluss jeg kunne tengt meg nytt og større. :rolleyes:

Så får jeg en god pris på denne motoren ,trenger ikke mellomlegget og bli så stort på ny motor.

( verdi av båten øker jo også )

 

P.S....dette er bare på tenke stadie enda. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

........P.S....dette er bare på tenke stadie enda. :rolleyes:

:nono: Ts, ts, ts,......, Ficher!

 

Bare en advarsel - i all vennlighet, Ficher - du husker hvordan det gikk sist?! Først bytte ny motor, så ble båten solgt umiddelbar etter!

Jeg aner en viss tendens her...... :lol:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Riktig Walter. :lol:

Men det var feil båttype jeg hadde da(så kona.......). Nå har jeg jo kjøpt min Gode gamle Saga 27 AC tilbake igjen, så nå blir det ikke noe salg :yesnod: . Ønsker bare noe nyere motor, fantastisk god følese med nytt under der........for det har jeg jo prøvd ut før :lol:

Link to post
Share on other sites

Har nettopp byttet motor, en utrolig følelse, vel verd pengene. (Mener jeg ivertfall, resten av hustanden mener nei) :smiley:

Hva din 20 år gamle er verd, aner ikke. Du får en flett ny yanmar 72 Hk for ca 115.000,- med litt flaks. (hadde en av mine dårlige prutedager, derfor 115 og ikke færre av de store)

Link to post
Share on other sites

Går rundt og tenker på motorbytte her i disse mørke vinter månedene. Jeg har en 66 HK Yanmar

( 4JH-HTE ) ferskvannkjølt fra 1986 som er kjørt ca 1700 timer. Hva ca pris får jeg for denne motoren?

Motoren går som en klokke,og ser nesten ny ut............( hvorfor skal jeg bytte).....nja...motoren er jo 20 år ,pluss jeg kunne tengt meg nytt og større. :rolleyes:

Det er vanskelig å si akkurat hva du får, men jeg solgte en VP TMD 30A (86 HK) fra 1985 for 25.000,- våren 2005. La den ut på finn.no, og den var solgt i løpet av vel en uke.

 

VP-en var i rimelig god stand. Den er jo litt sterkere enn din, men jeg har inntrykk av at Yanmar har et noe bedre rykte enn VP for denne type motorer, så kanskje du får omtrent deg samme som jeg fikk? Ta en titt på finn.no og sjekk hva tilsvarende motorer legges ut for nå.

 

:nono: Ts, ts, ts,......, Ficher!

 

Bare en advarsel - i all vennlighet, Ficher - du husker hvordan det gikk sist?! Først bytte ny motor, så ble båten solgt umiddelbar etter!

Jeg aner en viss tendens her...... :lol:

Ja, slik gikk det for meg også (bortsett fra at jeg fikk gleden av å nyte/bruke båten en hel sesong etter motorbyttet) :smiley: og prisen jeg fikk for gamlebåten etter et år med ny motor var så bra at det svarte seg også rent økonomisk :yesnod:

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Hva ca pris får jeg for denne motoren?

Onkelen min kjøpte en slik brukt for et par 3 år siden og gav 33.000 for den. Den så HELT J... ut og hadde gått 4000 timer!!! Syns derfor at 25.000 virket lavt for din, men det er jo noen år siden dette og brukmarkedet har kanskje endret seg...

 

Hva med å få en sjekk på motoren og ta en skikkelig overhaling? Du slipper nok unna med halve prisen og motoren blir som ny... Vel, skjønner godt ønsket om ny motor likevel :yesnod: Du får holde oss orientert

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Onkelen min kjøpte en slik brukt for et par 3 år siden og gav 33.000 for den. Den så HELT J... ut og hadde gått 4000 timer!!! Syns derfor at 25.000 virket lavt for din, men det er jo noen år siden dette og brukmarkedet har kanskje endret seg...

Jeg vet ikke hva du mener med "en slik" og "din" (om det er Ficher sin, eller min gamle (trolig det siste?)), men jeg kan jo komme med noen flere betraktninger. Jeg tror ikke bruktmarkedet for båtmotorer har endret seg spesielt mye de siste tre årene. Min motor var ca 20 år gammel da jeg solgte den. Jeg hadde konservert den på vanlig måte hver høst, og den var i ok stand, men jeg hadde ikke tatt skikkelig overhaling på den i de fem årene jeg eide den, og jeg kunne derfor naturligvis ikke gi ny eier noen form for garanti. På grunn av vinteropplag (eller mer presist: båten lå på land hos Nidelv for bytte av motor) var det heller ikke mulig for kjøper å prøve motoren. På denne bakgrunn, og ut fra pris på tilsvarende motorer som lå til salgs, mente jeg at 25.000,- var en "riktig" pris, og jeg satte det som prisantydning. Responsen var overraskende stor (i overkant av ti som kontaktet meg i løpet av den første uken). Noen prøvde seg med lavere bud, men det var også noen som syntes prisen var grei, og for en av disse passet det fint å hente motoren i Arendal. Like etterpå var det en som sa han ville by mer, men da var den altså solgt. Konklusjon: Jeg kunne sikkert fått noe mer (opp mot 30.000,- eller kanskje noe mer), men det jeg nå har oppnådd er at kjøper er fornøyd (jeg har ikke hørt noen klager) og jeg er fornøyd med en grei pris og at alt det praktiske ordnet seg (en motor på ca 400 kg er litt for tung for meg til å ta seg hit og dit).

 

 

25.000 virker alt for lite, jeg vil tro at den kan gi rundt 40-50.000 kr hvis den er i bra stand.

Dette er en dyr motor, koster vel rundt 120.000 kr ny ?

Dessuten er den av anerkjent merke.

Ja, jeg er klar over at Yanmar er et populært og anerkjent merke, men til tross for en ny-pris nå på ca 120.000 kr ville ikke jeg ha gitt 40-50.000 kr for en 66 HK Yanmar som er 20 år gammel (hva kostet den som ny?), men det er jo ikke umulig at noen vil gi en slik pris.

 

Uansett, Ficher, du må ha lykke til, og det er jo alltid morsomt med ny motor :smiley:

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hva du mener med "en slik" og "din" (om det er Ficher sin, eller min gamle (trolig det siste?)),

Sitatet er hentet fra Fischer (dermed svar på dine spørsmål), men jeg vet ikke hvorfor kilden til sitatet ikke kommer med når jeg legger inn sitat, det samme skjer nå som en ser. Ser dere andre får med info om hvor sitatet er hentet fra... Noen som vet hva jeg gjør galt?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ser at 30 motorene fortsatt går for 35-40.000, ja sågar var det en tilsalgs for 43.000 for noen uker siden.

Finnes så få andre brukte motorer på markedet at prisen blir deretter...

Men det er selvfølgelig de som prøver å prute selv på gibortpriser, slike finner du over alt..

Ville nok ha prøvd først med å se hva markedet ville betale for motoren fremfor "å gi den bort".

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...