Jump to content

Jolle som ungdommen kan vokse med.

Landkrabb3

Recommended Posts

Hei, vi skal oppgradere til jolle med 9.9hk på landstedet til svigerforeldre neste sesong. Primære brukere vil da være 14 og 15 år. Jeg vil gjerne ha innspill på jolletyper som vil fungere fint med 9,9hk men som vi kan beholde med sterkere motor når ungdommene blir 16år.

Størrelse på jolla er jeg usikker på men tenker 10fot kanskje er litt snaut og 14fot er kanskje litt mye for en 9,9hester?

ønskede egenskaper:

-planende med minimum 2 pers

-forutsigbare sjøegenskaper

-letthåndterlig 

-fartspotensiale (ikke pri 1)

Kommer til å kjøpe brukt og er ikke redd for litt småfiks, foretrekker glassfiber men utelukker ikke andre materialer.

Korsfjord skrev 3 minutter siden:

Kommer på et par alternativer:

GH 11

Wester 360

Bever 350

Hei takk for forslag, disse er absolutt aktuelle kandidater. Vil 9,9 bli for puslete om vi går opp en størrelse? Tenker da bever 400 og tilsvarende litt større GH.

Landkrabb3 skrev 27 minutter siden:

Hei takk for forslag, disse er absolutt aktuelle kandidater. Vil 9,9 bli for puslete om vi går opp en størrelse? Tenker da bever 400 og tilsvarende litt større GH.

9,9 blir nok litt puslete med 2 eller flere personer ombord, ja. 

J-Å skrev for 3 timer siden:

Jeg er ganske fornøyd med vår ISY370.  Vi har brukt den med og uten konsoll med 9.9, 15 og 25 hk.  Med 2 personer går den  ca. 14 knop med  9.9, 17 knop med 15 Hk, 25 knop med 25.

Er dette katamaran/trimaran type ala River eller har den ett skrog?

glalaks skrev 2 minutter siden:

Summerfun? Ser ut som den funker både med 9,9 og 25 hk.. ligger en på nesten alle hyttene nede på Sørlandet?

De ser fine ut, eneste er at jeg foretrekker glassfiber. De er absolutt aktuelle, når man ser etter rimelige båter i bruktmarkedet kommer nok «gode kjøp» også til å påvirke valget ?

J-Å skrev 5 minutter siden:

Det er en enskrogsbåt med ganske dyp V. De er nok ikke lenger i produksjon, men det finnes noen bra brukte. En ulempe er at det trekker litt vann inn i dobbeltskroget, så de må på land og tømmes en gang eller to i sesongen.

https://www.youtube.com/watch?v=8h6WU1Xpl84

Jeg så videoen, likte den godt og legger den til som aktuell kandidat selv om det er plastbåt ?

Dette blir som å kjøpe for store klær til barna så de kan vokse inn i dem. Kjøp heller noe kurant som egner seg for dem nå, og selg den igjen om et par år når ønsker og behov har forandret seg. Det er alltid et marked for kurante ungdomsbåter. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

TS: når du ikke skriver hvilke farvann jolla skal brukes i så er det ikke lett å være "oss"...

Er det et fjellvann?, mye bølger?, mye tidevann? båsplass? eller skal den trekkes opp i fjæra av ungene?

Jeg tar en Snåsa og tipper: smule farvann, lite bølger og longside.

Har hatt en del joller, har hatt "mine-dine" unger, utleiepool og brukt selv til pendling hvor det er "klin umulig" å finne båtplass når en kommer sist fordi en har 25mil hjem fra jobb...

Den båten som planer med mest oppi, og samtidig får best tilbakemeldinger for å oppleves som trygg er With 385.

Den er ikke best på store bølger.

Den er ikke best på toppfart.

Den er lett.

Den kan roes best av de jeg har prøvd uten kjøl.

Den går godt med 10hk

Trivelig å kjøre tur med selv for gammlingen.

Den har mange sitteplasser og et meget godt tankrom og bakre benk litt fremskutt slik at ikke nesa reiser seg så mye som mange andre.

Den har plass til styrekonsoll. Tilbakemeldingene jeg har fått fra brukerne er at ærlig for jentene så er det å ha ratt og kontrollboks veldig positivt for mestringen.

Det er en av de to jollene jeg har beholdt, av de ca 40 typene jeg har hatt. 

dieselfan skrev 4 minutter siden:

TS: når du ikke skriver hvilke farvann jolla skal brukes i så er det ikke lett å være "oss"...

Er det et fjellvann?, mye bølger?, mye tidevann? båsplass? eller skal den trekkes opp i fjæra av ungene?

Jeg tar en Snåsa og tipper: smule farvann, lite bølger og longside.

Har hatt en del joller, har hatt "mine-dine" unger, utleiepool og brukt selv til pendling hvor det er "klin umulig" å finne båtplass når en kommer sist fordi en har 25mil hjem fra jobb...

Den båten som planer med mest oppi, og samtidig får best tilbakemeldinger for å oppleves som trygg er With 385.

Den er ikke best på store bølger.

Den er ikke best på toppfart.

Den er lett.

Den kan roes best av de jeg har prøvd uten kjøl.

Den går godt med 10hk

Trivelig å kjøre tur med selv for gammlingen.

Den har mange sitteplasser og et meget godt tankrom og bakre benk litt fremskutt slik at ikke nesa reiser seg så mye som mange andre.

Den har plass til styrekonsoll. Tilbakemeldingene jeg har fått fra brukerne er at ærlig for jentene så er det å ha ratt og kontrollboks veldig positivt for mestringen.

Det er en av de to jollene jeg har beholdt, av de ca 40 typene jeg har hatt. 

Tusen takk for bra og detaljert innspill. Bruken er på kysten, men hovedsakelig langt inn i en fjord i et ganske skjermet område. Det er oftest relativt rolig vann, men selvsagt ikke alltid.

385 høres ut til å ha mange kvaliteter som passer oss godt!

Landkrabb3 skrev 9 minutter siden:

385 høres ut til å ha mange kvaliteter som passer oss godt!

Hva tenker du om selvlensing?

Som @Ask påpeker så er det et viktig kriterie.

With 385 er ikke selvlensene men har tappekran under setet. Jeg drar opp båten på to stokker og åpner krana, og da passer den seg selv, men her hos meg er det kun 30-40cm i tidevannsvingning... så igjen det er store lokale svingninger, derfor er beskrivelsen så viktig.

With 385 ble senere overtatt av Viksund som støpte Viksund 385 Sport, som er selvlensende men en helt annen kjørefølelse og sittestilling pga den ca 7cm hevede dørken og mange kilo ekstra, i tillegg til en helt annen pris.

dieselfan skrev 4 minutter siden:

Hva tenker du om selvlensing?

Som @Ask påpeker så er det et viktig kriterie.

With 385 er ikke selvlensene men har tappekran under setet. Jeg drar opp båten på to stokker og åpner krana, og da passer den seg selv, men her hos meg er det kun 30-40cm i tidevannsvingning... så igjen det er store lokale svingninger, derfor er beskrivelsen så viktig.

With 385 ble senere overtatt av Viksund som støpte Viksund 385 Sport, som er selvlensende men en helt annen kjørefølelse og sittestilling pga den ca 7cm hevede dørken og mange kilo ekstra, i tillegg til en helt annen pris.

Selvlensing er fint men ikke noe krav der vi ligger. Jolla kommer til brukes mye noen uker hver sommer og lite ellers, båtplass rett nedenfor hytta så det er greit å trekke den opp både for å tømme den, ved regnvær og den perioden den ikke er i bruk.

Ungene her hadde Steady 260 m/ 5hk når de var små, og gikk over til River XR350 m/9,9/15hk når de var rundt 16. Den gjør 15-20 knop med et par tenåringer oppi. Bøtteplasten er suveren som materiale for noen som skal lære å kjøre båt og River-båtene går fint synes jeg. Veldig stødige med den skrogfasongen. Ikke alle joller som er det. 

Ang. With 385:

Vi hadde en KMV- produsert 385 Dromedille, og i likhet med mange andre opplevde vi at skum i dobbelbunnen trakk vann, og den ble tyngre for hvert år vi skulle dra den opp og snu den på hodet.  Gikk fra påståtte 160 kg til noe som virket som et halvt tonn.  

index skrev for 4 timer siden:

Dette blir som å kjøpe for store klær til barna så de kan vokse inn i dem. Kjøp heller noe kurant som egner seg for dem nå, og selg den igjen om et par år når ønsker og behov har forandret seg. Det er alltid et marked for kurante ungdomsbåter. 

Jeg får litt samme vibber, huff, kjenner jeg blir irritert bare av tanken på under motorisert båt som er kjedelig og kjøre og dreper all glede kidsa har, bare siden far er kjip 

Eika skrev 14 minutter siden:

Jeg får litt samme vibber, huff, kjenner jeg blir irritert bare av tanken på under motorisert båt som er kjedelig og kjøre og dreper all glede kidsa har, bare siden far er kjip 

Takk for den.

ArvidKa skrev 19 minutter siden:

Ang. With 385:

Vi hadde en KMV- produsert 385 Dromedille, og i likhet med mange andre opplevde vi at skum i dobbelbunnen trakk vann, og den ble tyngre for hvert år vi skulle dra den opp og snu den på hodet.  Gikk fra påståtte 160 kg til noe som virket som et halvt tonn.  

Har alle disse skum i mellom bunnene?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...