ne.andersson Startet 22.Juli Del på Facebook Startet 22.Juli Hei, jeg har nylig kjøpt og oppdaget en liten lekkasje av regnvann som kommer inn via vindusviskeren/motoren og legger seg oppe på en takplate i min Askeladden C61 2016 modell. Fra hva jeg kan se er det så å si samme modell på de fleste Askeladden daycruisere rundt samme årgang. Er det noen som vært bort i dette og vet hvordan jeg kan tette det? Løsne viskerne fra motoren og tette med noe lurim og håpe at det funker? Til info så funker vindusviskermotoren helt fint. Ref bilder. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 22.Juli Del på Facebook Svart 22.Juli ne.andersson skrev for 1 time siden: Er det noen som vært bort i dette og vet hvordan jeg kan tette det? Løsne viskerne fra motoren og tette med noe lurim og håpe at det funker? Husk på at viskerne skal kunne bevege seg, så det er ikke bare å tette med lurium hvis det er i flaten med bevegelse det lekker, da er det nok rett og slett pakningen rundt akselen som er blitt dårig. Selv har jeg viskermotorer fra Biltema i min båt (som ikke er Askeladden). Da jeg kjøpte båten var det lekkasje via defekt viskermotor (selger opplyste om dette). Byttet viskermotor og så at dreneringshullet fra koppen under ikke lå i laveste punkt, så jeg demonterte koppen og boret et ekstra dreneringshull nederst sånn at hvis det kommer vann ii i motoren så skal det heller renne ut fra maotoren enn å samles opp der så motoren ruster og det renner ut rustvann. Det holdt ca 4 år og så er viskermotoren fra Biltema defekt. Virker ikke, men avgir svidd lukt og blir veldig varm. Så den må byttes igjen (har kjøpt inn ny). Hvordan er reklamasjonsreglene på slikt? Min tolkning er at nye ting fra butikken som er ment å vare mer enn 2 år (eller var det 3?) har 5 års reklamasjonsrett. Biltema derimot sier at det er et års garanti på viskermotoren, og dermed er garantien (og reklamasjonsretten) ute når viskermotoren min er melllom 4 og 5 år gammel. Men tilbake til din viskermotor så ser jeg du ar flere hull foruten den til akslen, så det kan jo hende det er der lekkasjen er og at ting kan tettes. Men hva med å fjerne dekselet og tørke reint for vann og kikke hvor vannet kommer inn en dag det regner. Evt få noen til å spyle båten i det området mens du sitter inne og kikker? Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 24.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli 19 fot skrev On 23.7.2024 at 1.02: Husk på at viskerne skal kunne bevege seg, så det er ikke bare å tette med lurium hvis det er i flaten med bevegelse det lekker, da er det nok rett og slett pakningen rundt akselen som er blitt dårig. Selv har jeg viskermotorer fra Biltema i min båt (som ikke er Askeladden). Da jeg kjøpte båten var det lekkasje via defekt viskermotor (selger opplyste om dette). Byttet viskermotor og så at dreneringshullet fra koppen under ikke lå i laveste punkt, så jeg demonterte koppen og boret et ekstra dreneringshull nederst sånn at hvis det kommer vann ii i motoren så skal det heller renne ut fra maotoren enn å samles opp der så motoren ruster og det renner ut rustvann. Det holdt ca 4 år og så er viskermotoren fra Biltema defekt. Virker ikke, men avgir svidd lukt og blir veldig varm. Så den må byttes igjen (har kjøpt inn ny). Hvordan er reklamasjonsreglene på slikt? Min tolkning er at nye ting fra butikken som er ment å vare mer enn 2 år (eller var det 3?) har 5 års reklamasjonsrett. Biltema derimot sier at det er et års garanti på viskermotoren, og dermed er garantien (og reklamasjonsretten) ute når viskermotoren min er melllom 4 og 5 år gammel. Men tilbake til din viskermotor så ser jeg du ar flere hull foruten den til akslen, så det kan jo hende det er der lekkasjen er og at ting kan tettes. Men hva med å fjerne dekselet og tørke reint for vann og kikke hvor vannet kommer inn en dag det regner. Evt få noen til å spyle båten i det området mens du sitter inne og kikker? Hei, jeg har forstått at dette er et gjentagende problem for de med monterte vindusviskere… Jeg skal starte med å demontere den i morgen for å se hvor det lekker, er det i skruen eller dekselet så tetter jeg bare med noe maritimt silikon, er det i akselen til selve viskeren så er jeg mer usikker. Tiden får vise og jeg tar bilder i morgen slik at andre som er like uheldige med samme modell kan få se hvordan det ser ut under dekselet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.