Jump to content

Hjelp til valg av seilbåt, Benetau First 35, Gib'Sea 105 eller lign.

Rosalita

Recommended Posts

Hei!

Dette er mitt første innlegg her inne, så jeg må bare beklage om jeg har lagt posten på feil plass.
Når det er sagt så har jeg allerede vært inne og lest i flere måneder og lært masse av dere!

Kort fortalt så har jeg bestemt meg for å flytte i seilbåt og valget står nå imellom to konkrete båter.
Jeg har prøvd å innhente informasjon selv men tenker det kan være greit å spørre om råd fra erfarne seilere.
Så det jeg lurer på er hvilken av disse to som egner seg best som bobåt? Båten skal selvfølgelig også seiles, så jeg vil også vite hvilken av de dere helst hadde seilt.
Er det en av de som er et bedre kjøp enn den andre? Alt av info dere tenker er relativt tar jeg imot med stor takknemlighet :)
Jeg er 181 høy så ståplass er vel vesentlig. Leste en plass at Gib'Sea 105 bare har ståhøyde på 183, men har ikke funnet noe ståhøyde på Beneteau First 35 (selger er 190 og sier han kan stå ved trappinngang).
Den ene båten er isolert, den andre ikke. Noen her på forumet mener man ikke trenger å isolere, andre mener det er nødvendig. Båten skal stå på landstrøm i Trondheim, så noen minusgrader blir det.

Legger link til begge båtene her. Om jeg har gitt for lite informasjon er det bare å si ifra så skal jeg fylle ut det jeg kan.

Gib'Sea 105:
https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=322073846

Beneteau First 35:
https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=324856681

På forhånd takk for hjelpen :)

Korrekt plass for postingen og velkommen til forumet.

Kun en ting, jeg ville ikke bodd i en båt som ikke er isolert. Ikke grunnet kulde, men kondens. Dessuten ville jeg forlangt båten på land før kjøp for å sjekke at kjøl og ror henger slik de skal. Og har båten seildrev, greit å sjekke at det ikke er vann i oljen og at mansjetten mellom drev og skrog er til spec. 

Så er det andre her inne som vet mer om de konkrete båtene og som bor i båt.

En sandwichbygd båt er vel ikke helt uisolert. Jeg bor ikke fast i båten, men jeg har inntrykk av at min Wasa, med balsa mellom ytter- og innerliner har svært lite kondens, bortsett fra på dekksluker og vinduer. Så det er disse flatene jeg ville hatt mest fokus på. Dreneringsrenner under vinduer for eksempel.  Men litt ekstra isolasjon skader nok ikke. 

Varmesystemet er også viktig. "To parafinovner" sier ikke så mye. En bør kunne holde varmen en stund uten landstrøm. Jeg kan nevne at i min båt har jeg i tillegg til Dickinson-ovn en diesel vannvarmer, med en lang slangesløyfe som går rundt hele båten, under alle køyene, og under dørk på badet. Dette bidrar til å holde madrassene tørre og fine.

Steihy skrev for 1 time siden:

Dersom det noenlunde samme tilstand på båtene er ikke jeg i tvil - kjøp den isolerte. Tenk enklere: Ville du kjøpt uisolert hus til vinterbruk?

Jeg har isolert båt og uisolert hus. Men jeg bor i huset da...

Jeg ville absolutt ha valgt en isolert båt til å bo i. Om du i tillegg bruker bobleplast foran vinduene så kan du da unngå det meste av kondens. Men en avfukter ombord er ikke dumt å ha. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har hatt to 80 talls svenske båter, en Comfortina 32 hel glassfiber og en Scanmar 35 glassfiber kjøl og bunn, sandwich over vannlinjen.

Scanmaren er bedre enn Comfortiaen, men det er laaangt igjen. At den ikke er helt uisolert betyr ikke at den er godt isolert. Med lukket forpigg og akterlugar og 2000 kW el ovn i salongen er det fremdeles skikkelig golvkalt og trekk på ryggen om vinteren. Litt vindkjøling i tillegg så er det full vinterbekledning. Målet på godt inneklima bør ligge litt høyere enn fravær av kondens i en boligbåt. 

Jeg synes fremdeles det er illustrerende for hvor tradisjonelt vi båtfolk tenker når vi synes det helt greit å bruke mer energi på oppvarming av en liten båt enn på en middels enebolig - i stedet for å isolere. Uten strømstøtte, diesel opp mot 20 kroner literen og uten at det blir helt bra.

Og etterisolering av de fleste sånne båter innbærer å rive ut innredningen.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...