Jump to content

Honda 10 hk besinlekkasje fra forgasser


YngvarK

Recommended Posts

Har et klenodie av en 50 år gammel Honda 10 hk firetakter som har vært en fantastisk motor, startet på første drag etter 7 år i boden, men den lekker bensin fra forgasser og den lokale Hoda motor forhandleren kan ikke hjelpe, er ganske sikkert en pakning som har smuldret bort. Finnes det noen som kan hjelpe eller henvise til verksted som kan fikse denne? Er vel ikke deler å få tak i til noe så gammelt

IMG_6294.jpeg

IMG_6295.jpeg

Link to post
Share on other sites

YngvarK skrev for 2 timer siden:

den lekker bensin fra forgasser og den lokale Hoda motor forhandleren kan ikke hjelpe, er ganske sikkert en pakning som har smuldret bort.

Vet du hvor det lekker ?

Sikker på at det ikke er nåleventilen som henger?

 

Vil du være så snill å drenere forgasseren (før du starter den igjen) om motoren har stått så lenge...

 

Enhver som er en motormekaniker kan lage en ny pakning.

Link to post
Share on other sites

YngvarK skrev On 24.7.2024 at 22.02:

Finnes det noen som kan hjelpe eller henvise til verksted som kan fikse denne?

Tror du må gi et hint om hvor du holder til... :wink:

 

Motoren så utrolig velholdt ut.

Det er nok ikke en lekkasje men det renner ut overløpet på forgasseren. 

Er du fortrolig med å demontere forgasseren?

Om ja, så ta av forgasseren uten å snu den på hodet. Løsne så de fire skruene som holder bunndelen av forgasseren. Prøv å ta av bunndelen, men samtidig holde den vertikalt. Hensikten med dette er å se hva som er i bunnen av forgasseren. Er det vann og smuss der? Ta gjerne et bilde ned i flotørkammeret og del med oss :smiley:

Nå kan du forsiktig sjekke om flotøren kan beveges opp og faller fritt ned igjen.
Har den stått lagret i 7 år full av bensin så er trolig nåleventilen deformert og dermed defekt fordi den har stått mot setet og kan ha en trykkring eller korrosjon.

Ikke sikkert det er lett å skaffe en ny men det kan hende at du kan bruke en nåleventil fra en annen motortype...

Link to post
Share on other sites

Jeg holder til i Oslo, Synes denne forgasseren ser litt mer innviklet å demontere enn det jeg ser meg kapabel til, veldig sannsynlig at det er overløp det renner fra, da det sprutet ut fra et lite hull på toppen av forgasseren, Har som sagt forhørt meg hos lokal forhandler/ verksted, men de ville ikke ta den inn da det ikke finnes deler til en så gammel motor. Ellers har det vært en fantastisk motor som stort sett har gått i ferskvann, når man sammenligner denne 10 hk firetakteren med årets modell kan man lure på hvilke fremskritt som er gjort i de siste 50 årene

Link to post
Share on other sites

Denne er da ikke vanskelig å demontere. Ta av slangene, skru ut de to lange skruene som går gjennom forgasseren fra venstre og vipp den litt på skrå så du kan ta stagene ut. Deretter er det bare å skru av flottørhuset på undersiden, rengjøre dette og ta ut flottørnåla for inspeksjon og rengjøring. 

 

Denne motoren bør ha mange år igjen, Honda sine små firtaktere holder et helt utrolig kvalitetsnivå. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

YngvarK skrev 15 minutter siden:

Takk Da skal jeg prøve :)

 

Ja, dette er jeg rimelig sikker på at du får til selv. Ta litt bilder underveis for sikkerhets skyld, i tilfelle du lurer på hvordan det skal settes sammen igjen;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nå har jeg demontert ser rent og pent ut bortsett fra litt i bunn av flotørkammeret, flotøren ser ut til å kunne bevege seg greit innenfor sitt felt, slik at den tynne nåla går opp og ned, vet ikke helt hva mer jeg kan gjøre, mulig bare nåla hadde hengt seg opp slik at den funker når jeg monterer den tilbakeIMG_6314.jpeg.7bee1163a9d4c075f3b5636357b9d8ad.jpeg

IMG_6315.jpeg

IMG_6316.jpeg

Link to post
Share on other sites

har opplevd at flottør har hengt seg opp litt etter vinterlagring ja.


 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Bør ta av flottøren og rengjøre der nåla sitter, og inspisere selve nåla om du ikke har gjort det. Bare å trekke ut akselen dette sitter på.
 

Om du ikke gjør det allerede anbefaler jeg deg å bruke 98 E5 bensin på denne, 95 E10 lager trøbbel om man ikke tar forhåndsregler når det brukes. Blir det stående, kan det lage avleiringer og tære på pakninger som ikke tåler etanol. Skal ikke mer til for å gjøre at flottørnåla setter seg eller ikke tetter mot setet 

 

 

Link to post
Share on other sites

Trekk ut pinnen som flottøren henger på, løft bort flottør og nål og se hvordan nåla ser ut. Gjør gjerne rent røret nåla sitter i med et q-tips, tannpirker e.l. Ikke noe av metall. Hvis ikke nåla har synlige skader vil jeg tro dette er nok. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Sturee skrev 12 minutter siden:

Om du ikke gjør det allerede anbefaler jeg deg å bruke 98 E5 bensin på denne,

 

og er tilgangen på 98 dårlig i nærmiljøet, bruk opp E10 bensinen og fyll opp og få kjørt litt med alkylatbensin før du setter på lagring

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Den så veldig fin ut innvendig. Men som nevnt av flere så er denne motoren laget lenge før det ble E10 bensin i Norge så det er klokt å ta forhåndsregler.

Er det tappeskruen til florørkammeret som er synlig under bunnlokket? om det ikke er det så anbefaler jeg at du skrur ut tappeskruen og sikrer at tappekanalen ikke har grodd igjen.

 

Synes du har klart deg godt og jeg tror bestemt at du er kapabel til dette. De kanskje vanligste feilene som gjøres er å skru med et skrujern som ikke passer til skruen og at skruer blir skrudd for hardt til. 

 

Jeg har et lite brett med kanter, (omtrent som lokket på en skoeske) som jeg demonterer forgassere i, dette for å ikke miste små deler som spretter og ruller av gårde....

 

Pakningen til flotørkammeret er viktig, din ser veldig fin ut når jeg zoomer inn så mye jeg kan og jeg tror du redder denne. Ta den ut av sporet og tørk av den og la den gjerne ligge noen dager, så kan du sette den inn med litt syrefri vaselin, som nevnt over eller silikonfett og rull den mellom fingrene og maser det inn. Hensikten med dette er å tette porer og "fete" opp gummien igjen. Den er gammel og mye av mykneren den hadde i seg har fordampet..

 

Ta gjerne et nærbilde av nåleventilen så kan det hende vi kan se noe som kan hjelpe deg.

 

Gleder meg til å høre at den går som en rakett igjen :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for all hjelp! Nå lekker ikke forgasseren en dråpe, og motoren går som ei klokke! Må bare ha hengt seg opp tror jeg, og det med E 10 bensin er jeg veldig klar over,  bruker kun 98 på alle småmotorer jeg har, 

Link to post
Share on other sites

Kjennes veldig bra ut å fikse ting selv? Det hørtes ikke ut som du var så vant til å skru, men gammel påhengs er enkle innretninger som er enkle å skru på - så lenge de ikke er korrodert i filler, din ser jo nesten ny ut tross langt fremskreden alder. Nå har du fikset ett problem, det hjelper gjerne på selvtilliten og det blir ikke så skremmende når neste problem dukker opp. Deler finner du på nettet, det er utrolig hva som finnes der ute, og pakninger kan ofte lages på stedet.

 

Nå den sviver fint igjen ville jeg skiftet impeller i vannpumpa. Gummien blir gammel og sprø, og jeg vet av førstehåndserfaring hva som skjer hvis du ikke skifter den. Mørk novemberkveld, i drift med slep midt i leia med Strømstadferga på vei inn fjorden var ikke en situasjon jeg har lyst til å gjenta. Og motoren var kastbar etterpå.

Link to post
Share on other sites

YngvarK skrev 1 time siden:

Nå lekker ikke forgasseren en dråpe, og motoren går som ei klokke! Må bare ha hengt seg opp tror jeg, og det med E 10 bensin er jeg veldig klar over,  bruker kun 98 på alle småmotorer

Det er nok mer trolig at du har hatt et belegg etter fordampet bensin som du har fått vasket bort og da er ikke delene seige og klissete men rene og velfungerende. Har mest tro på at nåleventilen har blitt stoppet av belegg på vei inn til setet.

 

Uansett flott at du fikk den til :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Har faktisk skifta impeller på en motor før så det tror jeg skal få tl en gang til. blir vel kanskje verre å få tak i delen til en så gammel motor, Ellers er faktisk bensinslanger og tannrem i utrolig god stand, kjølestrålen på motor er også helt fin

Link to post
Share on other sites

Har en slik strøken Honda selv, (og en 7,5hk..) og den rant også over etter 15 år i boden. :p

Men et lite kakk med baksiden av skrutrekkeren på forgasseren, så tettet den så fint som bare det. Jeg skal nok uansett ta den opp og gi den en runde i ultralydvaskeren, man får også dysekit til denne med alt som trengs, eller bare pakningene for å fikse flottøren: https://cnautiquefrance.com/en/kit-for-honda/11896-kit-carburateur-pour-75-10-cv-honda-piece-moteur-hors-bord.html

Disse er nærmest udødelige, men deler er lett å finne f.eks. på ebay. Masse lages ennå. Sjekk regreim, men er det ingen sprekker, er det ingen vits i å bytte. 

Angående deformerte pakninger (o-ringer):  Kok opp vann og ha i en litt stor kopp, og så legger du pakningen nedi. Da får den gjerne opprinnelig form igjen på noen minutter.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...