Jump to content

Yamaha F150 2012- nytt batteri utladet etter en uke


Homer

Recommended Posts

Kjøpte nytt batteri til Yamaha F150 2012 etter en dorgetur, der motoren ikke startet etter planlagt stopp pga utladet batteri. Fikk startet motoren manuelt med en fendersnor rundt svinghjulet, så kom inn igjen. 

 

Batteriet var noen år gammeltog tenkte at jeg likegodt kan bytte det, men etter en uke, og tre turer ute skjer det samme igjen, og innser at det nok ikke var batteriet det er feil med. 

 

Senket motoren( hadde strøm til det, ingen symptomer) men ved forsøk på start hører jeg starter slår inn, men startmotor klarer ikke dreie svinghjulet.

 

Startet motor manuelt igjen, kjørte en halvtimes tur, batteri fortsatt helt dødt etter turen. 

 

Noe er galt, mistenker at batteriet tappes når båten står stille  stille (batteribryter er av mellom turene), og lades ikke under gange. 

 

Forslag til løsning mottas med takk.

 

Laderele? Løs ledning en plass? "Krypstrøm" som tapper?

 

Har ikke multimeter her nå,  men måler spenning når jeg får tak i det.

Link to post
Homer skrev for 4 timer siden:

Noe er galt, mistenker at batteriet tappes når båten står stille  stille (batteribryter er av mellom turene), og lades ikke under gange. 

 

Forslag til løsning mottas med takk.

 

Jeg har litt av samme problem, har bare ikke fått ånden over meg til å finne feilen. Jeg har normal lading, men må slå av hovedstrømsbryteren når jeg ikke bruker båten, ellers tappes batteriet. 

 

For din del så må du begynne med å finne ut om dynamoen på motoren gir deg lading under drift.

 

Lad opp batteriet med en vanlig batterilader, la det stå på lading minst 12 timer, da er du sikker. Så starter du opp motoren og måler spenningen direkte på batteripolene med et multimeter. Hvis spenningen er under 13V har du ikke lading. Den bør ligge rundt 14,3-14,5V.  

 

Dersom ladespenningen er ok må du begynne å lete etter krypstrøm. La hovedbryteren være på, ta av den ene polskoen, og mål om det går en strøm i kretsen. Du kan også bruke et tangamperemeter, men da må du ha et instrument som har nøyaktig visning og som du kan stole på. For lekkasjestrømmen kan være liten. Dersom det går en strøm mellom batteripolen og polskoen må du begynne å lete etter hvilken kurs som er problemet.

Link to post

on du har yamahas multiinstrumenter, så kan det vise ladespenning fra motor.  Mitt viser 14.4 og opptil 14.6 - men har ikke fått somlet meg til å sjekke spenning på batteripoler for å se om det er evt avvik. 

Har også opplevd på en av de forrige bilene jeg hadde , om det var dårlig kontakt en plass, feks i batterikabler eller polsko, at det kan være strøm nok til å starte om batteriet er ladet opp med batterilader, men batteriet blir ikke ladet skikkelig under kjøring.  (den gamle golfen ladet bare med 13.8V så med det ekstra spenningsfallet så ble det for lite...) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Testet med tre batterier, alle med 12,8-12,9v hvilespenning. Ved forsøk på start popper "tannhjulet" til startmotor opp, men så faller umiddelbart spenning målt på startmotor (leser av ned mot 4v) når denne forsøker å starte. Målt spenning på batteri ved startforsøk er ok (ca 12,7v), og det er samme spenning etter hovedbryter. Ser ut som hovedstrømkabel går mellom hovedstrømbryter/batteri og startmotor/blokk - og lite trolig at det er brudd/dårlig kontakt i denne?

 

Mens motoren går på tomgang kan ikke tilt kjøres, da dør motoren, så det virker som om det ikke kan flyte noe særlig ampere til og fra batteriet.

 

På tomgang viser spenning på batteriet ca 14v, altså litt lavt.

Edit: Målepunkter på motor:
y150.jpg.211c1ae923ec83ddb2acb997a23b7e43.jpg

Link to post
thomasd skrev for 1 time siden:

spenning målt på startmotor (leser av ned mot 4v) når denne forsøker å starte. Målt spenning på batteri ved startforsøk er ok (ca 12,7v), og det er samme spenning etter hovedbryter. Ser ut som hovedstrømkabel går mellom hovedstrømbryter/batteri og startmotor/blokk - og lite trolig at det er brudd/dårlig kontakt i denne?


I mitt hode tyder dette på at kabel mellom hovedstrømbryter og startmotor er dårlig.  
Kan feks skje dersom det er en liten skade på isolasjon, saltvann finner veien inn og kabelen korroderer innvendig.

Det som oftest ryker er hovedstrømbryteren, men dersom denne viser samme spenning som på batteriet ved start så høres det ut som at denne er ok

 

Sitat

Hvis du måler 4 spenninger under startforsøk, så tror jeg det gir et bedre bilde enn motstandsmåling:


Enig, med så korte kabelstrekk så kan forskjellene i målt motstand bli såpass små at de er vanskelig å få målt nøyaktig.  
Det er spenningsfallet som oppstår når man skal trykke noen hundre ampere igjennom som er fasit
 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
thomasd skrev for 2 timer siden:

 

Mens motoren går på tomgang kan ikke tilt kjøres, da dør motoren, 

Dårlig kontakt som mange her sier. Motoren dør trolig fordi tilten trekker såpass mye strøm at tenningsanlegget ikke får nok strøm til og holde motor i gang. Og det er den dårlige kontakten som er skyld i. Småting som lys eller plotter fungerer fordi de krever lite strøm.

Det kan ikke være så mange kontaktpunkter mellom batteripoler og motor, Legg bort multimeter ei stund og sjekk fysisk både pluss og minus mellom batteri og motor. Hovedbryter er jo et godt sted og begynne.

Link to post

Takk for alle råd så langt. 

 

1. Har sjekket hovedbryter, fungerer

2. Koblet startkabler direkte pluss batteriet til pluss på startmotor. Samme symptom.

 

Starter slår inn, men dreier ikke. Så kan være starteren, men det rimer ikke helt med at tilt ikke virker heller. Det kommer også en klikkelyd når jeg prøver tilt, men fra et annet sted enn startmotor

17219993632522475071385584768152.jpg.5375cdf53e8eb1dd8cf2c3143eb616a6.jpg

Link to post
Homer skrev 5 minutter siden:

 

1. Har sjekket hovedbryter, fungerer

 

Fungerer gjør den nok, men fungerer den med høyt strømtrekk? Koblet du forbi den ? Startkabel er litt riski og holde på med så vær forsiktig. Den festes også utenpå kobling på batterikloene, så de må også sjekkes at de sitter godt på batteri. Klypene på den gir heller ikke særlig god kontakt, den er jo tiltenkt mellom batterier. Men når du først har den , prøv mellom batteri minus og minus på motor. Kan like godt være der det er dårlig kontakt. Problemet er bare at hvis den dårlige kontakten oppstår mens motor sviver kan dynamo ryke før motor får tid til å stoppe. Visuell kontroll av koblinger er ikke godt nok alltid. Prøv med fastnøkkler også.

Link to post

Ikke glem å sjekke minus-kretsen å. Det er potensielt flere feilkilder der å. Enkel test er startkabler mellom minus på blokka(en uisolert skrue på start-motor, til minus på batteriet. 

Regner med du allerede har kontrollert at det er god forbindelse, og kablene på batteriet er ok. Dårlig jordledning inn på blokka er mulig feilkilde. 

Når du får svev på den sjekk lading. Skal være drøye 14v inn på batteriet. 

Lykke til. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...