Homer Startet 25.Juli.2024 Link til dette innlegget Startet 25.Juli.2024 Kjøpte nytt batteri til Yamaha F150 2012 etter en dorgetur, der motoren ikke startet etter planlagt stopp pga utladet batteri. Fikk startet motoren manuelt med en fendersnor rundt svinghjulet, så kom inn igjen. Batteriet var noen år gammeltog tenkte at jeg likegodt kan bytte det, men etter en uke, og tre turer ute skjer det samme igjen, og innser at det nok ikke var batteriet det er feil med. Senket motoren( hadde strøm til det, ingen symptomer) men ved forsøk på start hører jeg starter slår inn, men startmotor klarer ikke dreie svinghjulet. Startet motor manuelt igjen, kjørte en halvtimes tur, batteri fortsatt helt dødt etter turen. Noe er galt, mistenker at batteriet tappes når båten står stille stille (batteribryter er av mellom turene), og lades ikke under gange. Forslag til løsning mottas med takk. Laderele? Løs ledning en plass? "Krypstrøm" som tapper? Har ikke multimeter her nå, men måler spenning når jeg får tak i det. Sitér dette innlegget Link to post
TåT Svart 25.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2024 Det første jeg ville sjekket er om batteriet faktisk tømmes, eller om det er dårlig kontakt et sted. Det høres jo rart ut om batteriet skulle bli tømt mens motoren går. Det krever vel et ganske stort tap. Får du målt spenningen på batteriet vil jo det gi status på tilstanden. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 25.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2024 Du må måle spenning og strømtrekk enten lader den ikke, ellers så har du noe som spiser strøm. multmeter er din venn :) Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 25.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2024 Jeg hjalp en kamerat i fjor som hadde et liknende problem, men en annen motor. Batteriet var av ukjent alder, så vi kjørte på biltema og kjøpte nytt. Ei uke etter var også dette tomt. Det viste seg da at navigasjonen (Garmin?) ikke var avslått. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2024 Homer skrev for 4 timer siden: Noe er galt, mistenker at batteriet tappes når båten står stille stille (batteribryter er av mellom turene), og lades ikke under gange. Forslag til løsning mottas med takk. Jeg har litt av samme problem, har bare ikke fått ånden over meg til å finne feilen. Jeg har normal lading, men må slå av hovedstrømsbryteren når jeg ikke bruker båten, ellers tappes batteriet. For din del så må du begynne med å finne ut om dynamoen på motoren gir deg lading under drift. Lad opp batteriet med en vanlig batterilader, la det stå på lading minst 12 timer, da er du sikker. Så starter du opp motoren og måler spenningen direkte på batteripolene med et multimeter. Hvis spenningen er under 13V har du ikke lading. Den bør ligge rundt 14,3-14,5V. Dersom ladespenningen er ok må du begynne å lete etter krypstrøm. La hovedbryteren være på, ta av den ene polskoen, og mål om det går en strøm i kretsen. Du kan også bruke et tangamperemeter, men da må du ha et instrument som har nøyaktig visning og som du kan stole på. For lekkasjestrømmen kan være liten. Dersom det går en strøm mellom batteripolen og polskoen må du begynne å lete etter hvilken kurs som er problemet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
TåT Svart 25.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2024 Mye bra råd over her, men om motoren ikke starter etter at motoren har kjørt en lengre tur, kan det vel ikke være krypstrøm som er synderen. Da må det enten være dårlig kontakt et eller annet sted eller at motoren rett og slett ikke lader. Jeg setter pengene på det første! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2024 on du har yamahas multiinstrumenter, så kan det vise ladespenning fra motor. Mitt viser 14.4 og opptil 14.6 - men har ikke fått somlet meg til å sjekke spenning på batteripoler for å se om det er evt avvik. Har også opplevd på en av de forrige bilene jeg hadde , om det var dårlig kontakt en plass, feks i batterikabler eller polsko, at det kan være strøm nok til å starte om batteriet er ladet opp med batterilader, men batteriet blir ikke ladet skikkelig under kjøring. (den gamle golfen ladet bare med 13.8V så med det ekstra spenningsfallet så ble det for lite...) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
thomasd Svart 26.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2024 Testet med tre batterier, alle med 12,8-12,9v hvilespenning. Ved forsøk på start popper "tannhjulet" til startmotor opp, men så faller umiddelbart spenning målt på startmotor (leser av ned mot 4v) når denne forsøker å starte. Målt spenning på batteri ved startforsøk er ok (ca 12,7v), og det er samme spenning etter hovedbryter. Ser ut som hovedstrømkabel går mellom hovedstrømbryter/batteri og startmotor/blokk - og lite trolig at det er brudd/dårlig kontakt i denne? Mens motoren går på tomgang kan ikke tilt kjøres, da dør motoren, så det virker som om det ikke kan flyte noe særlig ampere til og fra batteriet. På tomgang viser spenning på batteriet ca 14v, altså litt lavt. Edit: Målepunkter på motor: Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 26.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2024 Det kan virke som det er dårlig kontakt et eller annet sted. Jeg synes du bør sjekke både + og - siden. Hvis du i stedet for å måle over startmotor måler spenning mellom startmotor og hhv batteri + og -, så kan du få en pekepinn . Du kan også søke etter varme punkter etter et startforsøk. Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 26.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2024 Målte også motstand/ohm fra batteri til målepunktene, veldig lave verdier på begge kabler (men litt mer på minus'en) Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 26.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2024 Hvis du måler 4 spenninger under startforsøk, så tror jeg det gir et bedre bilde enn motstandsmåling: Batterispenning -Batteri til -startmotor +Batteri til +startmotor Startmotor spenning Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2024 thomasd skrev for 1 time siden: spenning målt på startmotor (leser av ned mot 4v) når denne forsøker å starte. Målt spenning på batteri ved startforsøk er ok (ca 12,7v), og det er samme spenning etter hovedbryter. Ser ut som hovedstrømkabel går mellom hovedstrømbryter/batteri og startmotor/blokk - og lite trolig at det er brudd/dårlig kontakt i denne? I mitt hode tyder dette på at kabel mellom hovedstrømbryter og startmotor er dårlig. Kan feks skje dersom det er en liten skade på isolasjon, saltvann finner veien inn og kabelen korroderer innvendig. Det som oftest ryker er hovedstrømbryteren, men dersom denne viser samme spenning som på batteriet ved start så høres det ut som at denne er ok Sitat Hvis du måler 4 spenninger under startforsøk, så tror jeg det gir et bedre bilde enn motstandsmåling: Enig, med så korte kabelstrekk så kan forskjellene i målt motstand bli såpass små at de er vanskelig å få målt nøyaktig. Det er spenningsfallet som oppstår når man skal trykke noen hundre ampere igjennom som er fasit Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Homer Svart 26.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2024 Oppdatert: Feilsøkte som thomasd beskrev i innlegget over. Fullladet batteri over natten og det samme skjer. Starthjulet slår inn, men dreier ikke. Tilt på motor virker heller ikke, men virket i går etter halvtimes kjøretur. Starter virket ikke. Mye tyder på dårlig kontakt et sted, begynner feilsøking Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 26.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2024 Prøv å koble vekk hovedstrøm bryter før du gjør noe mer. Disse er forbruksvare. Koble både inn og ut på samme pol på bryter så får du sjekket ut denne. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 26.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2024 thomasd skrev for 2 timer siden: Mens motoren går på tomgang kan ikke tilt kjøres, da dør motoren, Dårlig kontakt som mange her sier. Motoren dør trolig fordi tilten trekker såpass mye strøm at tenningsanlegget ikke får nok strøm til og holde motor i gang. Og det er den dårlige kontakten som er skyld i. Småting som lys eller plotter fungerer fordi de krever lite strøm. Det kan ikke være så mange kontaktpunkter mellom batteripoler og motor, Legg bort multimeter ei stund og sjekk fysisk både pluss og minus mellom batteri og motor. Hovedbryter er jo et godt sted og begynne. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 26.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2024 bypass på hovedstrømsbryter eller bytte, eller iaf måle er must ja, de dør ofte. Jeg skifter de bare når jeg gjør noe med strøm eller batteri... varer jo så kort Sitér dette innlegget Link to post
Homer Svart 26.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2024 Takk for alle råd så langt. 1. Har sjekket hovedbryter, fungerer 2. Koblet startkabler direkte pluss batteriet til pluss på startmotor. Samme symptom. Starter slår inn, men dreier ikke. Så kan være starteren, men det rimer ikke helt med at tilt ikke virker heller. Det kommer også en klikkelyd når jeg prøver tilt, men fra et annet sted enn startmotor Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 26.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2024 Homer skrev 5 minutter siden: 1. Har sjekket hovedbryter, fungerer Fungerer gjør den nok, men fungerer den med høyt strømtrekk? Koblet du forbi den ? Startkabel er litt riski og holde på med så vær forsiktig. Den festes også utenpå kobling på batterikloene, så de må også sjekkes at de sitter godt på batteri. Klypene på den gir heller ikke særlig god kontakt, den er jo tiltenkt mellom batterier. Men når du først har den , prøv mellom batteri minus og minus på motor. Kan like godt være der det er dårlig kontakt. Problemet er bare at hvis den dårlige kontakten oppstår mens motor sviver kan dynamo ryke før motor får tid til å stoppe. Visuell kontroll av koblinger er ikke godt nok alltid. Prøv med fastnøkkler også. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 26.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2024 Ikke glem å sjekke minus-kretsen å. Det er potensielt flere feilkilder der å. Enkel test er startkabler mellom minus på blokka(en uisolert skrue på start-motor, til minus på batteriet. Regner med du allerede har kontrollert at det er god forbindelse, og kablene på batteriet er ok. Dårlig jordledning inn på blokka er mulig feilkilde. Når du får svev på den sjekk lading. Skal være drøye 14v inn på batteriet. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Homer Svart 26.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2024 LØST. Startet med minus på minus inn på starter. Løsning var å rengjøre festet på motorblokka til jord. Starter som en drøm nå. Takk for alle gode råd og innspill. Som mange påpekte var det dårlig kontakt. Jeg tok også feil med at batteriet ladet seg ut, det var fullt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.