Jump to content

Fikse solcellepanel som flasser?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Har 2 solcellepanel som flasser. De var nye for kanskje 5 år siden. Antar at flassing og drt at panelene blir bleket stjeler fra effekten. 

Kan jeg feks polere dem med noe for å gjenopprette fargen og effekten?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 36 minutter siden:

Har 2 solcellepanel som flasser. De var nye for kanskje 5 år siden. Antar at flassing og drt at panelene blir bleket stjeler fra effekten.

Aldri hørt om. lever de inn der du kjøpte de, skal holde mer en 5 år..

Må ha sovet i timen

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg byttet etterhvert til Sunbeam Rugged, kostbare, men de sluttet å levere det de skulle etterhvert, så jeg gav opp solceller. Aggregat som har tatt over jobben i nye båten :-) Kommer ikke til å montere solceller på denne. Men.. om jeg skulle.., ville jeg investert i paneler med glass og alu-ramme.

Worry II skrev 1 time siden:

Kommer ikke til å montere solceller på denne. Men.. om jeg skulle.., ville jeg investert i paneler med glass og alu-ramme.

Signerer denne. Hatt mye problemer med fleksible paneler. 

Startet med utskifting til stive paneler med aluramme etter som de fleksible tar kvelden. 

Worry II skrev for 2 timer siden:

ville jeg investert i paneler med glass og alu-ramme.

Enig, har man plass/ mulighet er det best.

De er rimelige og holdbare, og leverer greit med strøm.

Har selv 2x65W fast montert på taket, de holder nå som det er lange dager og bra med sol.

Vår, høst og i gråvær supplerer jeg med ett bærbart Scanbat panel på 180w.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Lurer på om jeg skal prøve å polere dem med Autosol eller liknende... Bare i vokse dem etterpå, for jeg regner med at panelene ikke bør vokses. Voks avviser kanskje stråler som panelet omdanner til strøm?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Så en videosnutt der en kar brukte polermaskin på et alldeles ugjennomsiktig matt kalesjevindu - og det ble som nytt. Verdt et forsøk. Mine fleksible holdt i 4 år og da var de ganske matte uten at det reduserte effekten særlig mye, det som knekte de var vanninntrengning og korrosjon i koplingsboksene. 

Worry II skrev 10 minutter siden:

Jeg ville være litt forsiktig med dette på solceller. Tenker varmegang/kortslutning i en celle, worst case.. 

Jeg tror det skal mye til - en skal jo kunne gå på disse iht reklamen - selv om det sikkert ikke forlenger levetida, og tenker vel slik at fleksible celler er på slutten av levetida etter 4 år (så sant de er limt på båten og står ute hele året slik mine var). Ville vært veldig forsiktig og passet på å ikke komme borti koplingsboksene med maskinen dog. Og brukt en myk pute og finkornet polermiddel. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...