Jump to content

Moralsk dilemma: Lyve på båtstørrelse for å booke gjesteplass…


Popeye70

Recommended Posts

Vurderer gjestehavn med booking i morgen, og de har et par ledige plasser med utriggere (baug eller akter inn).

 

Dilemmaet er at plassen er max 11 meter, og vår båt er 11,72. Ettersom det ikke er longside så vil den økte lengden ikke påvirke andre besøkende nevneverdig.

 

Hva sier BPs moralkomitte til noe sånt? 

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Det er aldri smart å lyve på lengden @Popeye70, og da tenker jeg båt! 

Prinsipielt er en grense, en grense. Er det 50 km/t, får du bot hvis du kjører i 53. 

 

Men, hvor rigide bør gjestehavner være? Litt fleksibilitet kan lønne seg. 

Det kan ofte være god og smart løsning av gjestehavna å si greit, kom igjen. 

Men da har de strukket grensen de har satt, og nestemann etter deg kan si "jammen jeg er jo bare 12 !!!", og da kan de "møte seg selv i døra".

 

Det er jo lett å si at 5-6 % "slark" på lengden bør kunne aksepteres.

Men hvis du da tar plassen fra en som er 11, hva ville du da gjort? 

Gitt fra deg plassen - eller dratt opp boksehanskene????

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 18 minutter siden:

Tja. Har du et påskrudd baugspyd eller badeplattform du kan trekke fra?


Hmm… Har baugspryd, men det betyr vel egentlig er enda lenger. Den er 11,72 fra fabrikk, og så kommer vel baugsprydet i tillegg… Så da er den vel egentlig rundt 12,5 meter, alt inkludert. 🫣

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 20 minutter siden:

Hva er bredden på plassen da?

Kanskje du ikke kommer inn. 
Tror kanskje jeg ville tatt en telefon og spurt🤔


Plassen er bred nok og dyp nok, så akkurat det er ikke noe problem.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev 20 minutter siden:

Blodet bruser, og jeg føler meg som en skikkelig rebell. 😂

Ja nå har du sluppet katta ut av sekken og har det gående. Det neste som kommer til å skje er at du begynner å vippe på kontorstolen eller lar være å legge ned do-lokket…. Hvordan skal dette ende :confused:

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev for 11 timer siden:

Hva sier BPs moralkomitte til noe sånt? 

Jeg synes det blir uetisk å lyge på båtstørrelsen.

 

Husk på at det er gjerne en grunn til at de har satt begrensninger i båt størrelse, og da er det dumt om folk bryter de reglene så det skaper problemer.

 

La oss si det feks er en havn med en midtgang og båser ut til sidene. Det er kanskje 30 meter mellom bryggene og det blir da 8 meter midtgang (30-11-11=8) som gjør at det går an å komme seg iinn der og få svingt, selv om det blir trangt.

 

La oss så si at det kommer inn to 12-metere så det bare blir 6 meters bredde og den båten som såvdt kom seg inn med 8 meters midtgang nå treffer en av 12 meterne og kommer ut av kontroll og krasjer videre inn i diverse andre båter i lovlig lengde. Hvem skal da være ansvarlig for at kollisjonen skjedde og dekke utgiftene?

 

De som har for lange båter og ikke bryr seg så mye om sannheter vil sikkert hevde at det er båtføreres ansvar å manøvrere trygt og at de heller burde blitt liggende til 12 meterne skulle ut klokka 12 istedenfor å reise klokka 7 om morgenen for å rekke værvinduet de hadde.

 

Kanskje de med for lange båter til og med krever erstatning av den som ble sperret inne?

 

De som har lovlige båter blir skadelidende og sliter med å få dekket skadene.

 

Havna får lett kjeft for at de har for trange områder osv, mens problemet egentli er at enkelte ikke følger reglene.

 

Det kan også være at bryggeanlegget bare tåler et visst antall tonn båter. Men å måle vekt er vanskelig og derfor setter man grensa på lengde for å ha begrensninger som er mulige å måle enkelt. Så når da altfor mange tonn river istykker bryggeanlegget og sender det hele ut på tur som koster millioner ved sammenstøt med andre, trir du da det er lett å få inn de millionene fra dem som hadde for stor båt?

 

Det beste er om folk forholder seg ti lregler, foor det er sikkert en grunn til at de er der.

 

Husk også at når manskal inn en bås så vil kantene på denne kunne styre båten riktig inn om man ikke treffer helt. Men hvis båtene er for lange så vil det være nabobåtene som blir fender. Da kan det lett skape krangler som igjen betyr probllemer for bathavna hvor slike uhell skjer pga for store båter. Jeg har selv plass i en båthavn hvor naboen har en større båt som antakelig er større enn reglene. Et stort utstikk på båten utafor utriggerne øker jo faren for å treffe denne båten, som igjen kan dunke meg over til andre siden hvor jeg kan treffe propellen på påhengsmotoren til naboen på andre siden som holder seg innafor regelverket. Jeg har også dårligere oversikt når jeg bakker ut fra båtplassen fordi den stoore båten skjuler mye mer enn en mindre båt ville gjort, så jeg må lenger ut i midtganen før jeg har oversikten. Og midtgangen blir trangee, noe som nok mest merkes for dem som har plass på motsatt siide litt lenger inn og tar en sving over ti lvår side for å komme rett inn i egen bås. Jg kjører jo på samme måte over til motsatt side av midtgangen for åå komme rett inn i båsen, og der holder de seg heldigvis til reglene om lengde.

 

Det kan også hende de ønsker å ha plass til småbåter som tar lite plass og oså trenger havn iblant (de har ofte færre fasiliteter ombord også og kan dermed i større grad trenge en dusj osv) og derfor har grenser på størrelsen. Da blir det dumt om småbåtene nektes adgang fordi noen store har tatt plassen fra dem uten lov.

 

Hvordan ville du feks likt det om personbilparkerings på nærbutikken din var opptatt av vogntog på døgnhvil som tok opp 10 8 personbilplasser hver i et døgn og sørget for at du som har rett til å parkere der som kunde ikke får parkert? Og hvordan tror du butikken ville likt en slik misbruk av parkeringsplassene om flesteparten av kundene valgte andre butikker fordi de tross alt er avhengige av å parkere for å handle.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser hva du skriver, @19 fot, og er egentlig enig i mye av det du skriver. Samtidig kjenner jeg både bryggeanlegget og området det er snakk om i dette tilfellet, og mener selv at dette ikke skal være noe problem å snakke om.

 

Her er et bilde av anlegget (jada, det er Strømstads ytre gjestehavn), og plassen jeg har booket er markert i grønn:

 

IMG_6629.jpeg.5fd46e4ac6f94dbd3d97aa63616188f1.jpeg

 

Om én meter ekstra lengde utgjør et stort problem for denne plassen så skal jeg revurdere bookingen og heller flytte meg til en annen plass…

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Her er centimetrene kritisk, @Popeye70. Nå ve!er vel en 42 fot Bavaria 9 tonn. Og en Hulda veier 17 tonn. Så depl. er også av stor betydning.

 

Så jeg iriterer meg ikke volsomt. Det som kan iritere fra tid til annen er når lanstedbåter ligger fortøyd langsetter med 12 meters mellomrom. 

Link to post
Share on other sites

Å lyve på lengden er feil uansett sammenheng, i dette tilfellet har du løyet og sagt at båten er kortere enn hva den er.

 

Du er da antagelig typen til å lyve om at en annen "ting" du har er lengere enn hva den er😉

 

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

krgb skrev On 24.7.2024 at 12.26:

 

 

19 fot skrev for 2 timer siden:

Jeg synes det blir uetisk å lyge på båtstørrelsen.

 

Husk på at det er gjerne en grunn til at de har satt begrensninger i båt størrelse, og da er det dumt om folk bryter de reglene så det skaper problemer.

 

La oss si det feks er en havn med en midtgang og båser ut til sidene. Det er kanskje 30 meter mellom bryggene og det blir da 8 meter midtgang (30-11-11=8) som gjør at det går an å komme seg iinn der og få svingt, selv om det blir trangt.

 

La oss så si at det kommer inn to 12-metere så det bare blir 6 meters bredde og den båten som såvdt kom seg inn med 8 meters midtgang nå treffer en av 12 meterne og kommer ut av kontroll og krasjer videre inn i diverse andre båter i lovlig lengde. Hvem skal da være ansvarlig for at kollisjonen skjedde og dekke utgiftene?

 

De som har for lange båter og ikke bryr seg så mye om sannheter vil sikkert hevde at det er båtføreres ansvar å manøvrere trygt og at de heller burde blitt liggende til 12 meterne skulle ut klokka 12 istedenfor å reise klokka 7 om morgenen for å rekke værvinduet de hadde.

 

Kanskje de med for lange båter til og med krever erstatning av den som ble sperret inne?

 

De som har lovlige båter blir skadelidende og sliter med å få dekket skadene.

 

Havna får lett kjeft for at de har for trange områder osv, mens problemet egentli er at enkelte ikke følger reglene.

 

Det kan også være at bryggeanlegget bare tåler et visst antall tonn båter. Men å måle vekt er vanskelig og derfor setter man grensa på lengde for å ha begrensninger som er mulige å måle enkelt. Så når da altfor mange tonn river istykker bryggeanlegget og sender det hele ut på tur som koster millioner ved sammenstøt med andre, trir du da det er lett å få inn de millionene fra dem som hadde for stor båt?

 

Det beste er om folk forholder seg ti lregler, foor det er sikkert en grunn til at de er der.

 

Husk også at når manskal inn en bås så vil kantene på denne kunne styre båten riktig inn om man ikke treffer helt. Men hvis båtene er for lange så vil det være nabobåtene som blir fender. Da kan det lett skape krangler som igjen betyr probllemer for bathavna hvor slike uhell skjer pga for store båter. Jeg har selv plass i en båthavn hvor naboen har en større båt som antakelig er større enn reglene. Et stort utstikk på båten utafor utriggerne øker jo faren for å treffe denne båten, som igjen kan dunke meg over til andre siden hvor jeg kan treffe propellen på påhengsmotoren til naboen på andre siden som holder seg innafor regelverket. Jeg har også dårligere oversikt når jeg bakker ut fra båtplassen fordi den stoore båten skjuler mye mer enn en mindre båt ville gjort, så jeg må lenger ut i midtganen før jeg har oversikten. Og midtgangen blir trangee, noe som nok mest merkes for dem som har plass på motsatt siide litt lenger inn og tar en sving over ti lvår side for å komme rett inn i egen bås. Jg kjører jo på samme måte over til motsatt side av midtgangen for åå komme rett inn i båsen, og der holder de seg heldigvis til reglene om lengde.

 

Det kan også hende de ønsker å ha plass til småbåter som tar lite plass og oså trenger havn iblant (de har ofte færre fasiliteter ombord også og kan dermed i større grad trenge en dusj osv) og derfor har grenser på størrelsen. Da blir det dumt om småbåtene nektes adgang fordi noen store har tatt plassen fra dem uten lov.

 

Hvordan ville du feks likt det om personbilparkerings på nærbutikken din var opptatt av vogntog på døgnhvil som tok opp 10 8 personbilplasser hver i et døgn og sørget for at du som har rett til å parkere der som kunde ikke får parkert? Og hvordan tror du butikken ville likt en slik misbruk av parkeringsplassene om flesteparten av kundene valgte andre butikker fordi de tross alt er avhengige av å parkere for å handle.

Støttes 100%. Regler er regler,likt for alle. Dessverre er det mange som kun tenker kun på seg selv og lager egne regler.  Jfr. vikeplikt på sjø og vei...her kommer jeg!

Link to post
Share on other sites

I Norge og Sverige så er det ingen kontroll på båtlengde (og man er heller ikke pliktig til å dokumentere slikt), så i praksis vil man neppe ha noen problemer med å tøye grensene.  På de trakter jeg er nå, så har det vært essensielt for meg å ha med målebrev fra skipsregisteret.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...