Jump to content

Moralsk dilemma: Lyve på båtstørrelse for å booke gjesteplass…


Popeye70

Recommended Posts

Popeye70 skrev for 12 timer siden:

Da bør de også ta høyde for plass til fendere når de viser alternative plasser.

 

Godt vi egentlig bare er 3,93 bred, for en i følge reglene lovlig båt med reell bredde 4 meter ville fått problemer om de ikke har veldig tynne fendere. Nå ligger vi ganske tight, men forsåvidt helt greit. Det henger fendere på begge sider, men uten mye spillerom. 

Hva med om folk bare bestiller den bredde de trenger. Inkludert evt fendere. Selv har jeg fast plass i bås, men bruker sjelden fendere. La oss anta jeg skulle inn i en gjestehavn og drt er mange ledige plasser som er brede NPK for båten min, men jeg får avslag fordi det ikke er plass til femdrne jeg uansett ikke bruker.

 

Du mener det ikke er nok margin til fendere, men trenger man nødvendigvis å fendre akkurat på det bredeste? Løsningen er ganske enkelt å ha to fendere foran drt bredeste og to bsk drt bredeste.

 

Men der har du skapt deg et problem ved å lyge på lengda og fortøye i en bås som er for kort for båten din. Båsen har rett og slett ikke lange bok utriggere for fin altfor lange båt.

 

Og løsningen fin blir da å klage på at det ikke er ekstra bredde tilgjengelig for din altfor lange båt.

 

Hva ned å bsre forholde deg til reglene og evt spørre om det er ok med litt lengre båt enn 11 meter og Jørn h a de dom har oversikten mener, det er bedre enn å spørre tilfeldige personer om lov basert på et bilde drt det er nesten tomt gor båter.

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev 8 minutter siden:

Hva med om folk bare bestiller den bredde de trenger. Inkludert evt fendere. Selv har jeg fast plass i bås, men bruker sjelden fendere. La oss anta jeg skulle inn i en gjestehavn og drt er mange ledige plasser som er brede NPK for båten min, men jeg får avslag fordi det ikke er plass til femdrne jeg uansett ikke bruker.

 

Du mener det ikke er nok margin til fendere, men trenger man nødvendigvis å fendre akkurat på det bredeste? Løsningen er ganske enkelt å ha to fendere foran drt bredeste og to bsk drt bredeste.

 

Men der har du skapt deg et problem ved å lyge på lengda og fortøye i en bås som er for kort for båten din. Båsen har rett og slett ikke lange bok utriggere for fin altfor lange båt.

 

Og løsningen fin blir da å klage på at det ikke er ekstra bredde tilgjengelig for din altfor lange båt.

 

Hva ned å bsre forholde deg til reglene og evt spørre om det er ok med litt lengre båt enn 11 meter og Jørn h a de dom har oversikten mener, det er bedre enn å spørre tilfeldige personer om lov basert på et bilde drt det er nesten tomt gor båter.

Tror du fullstendig misser poenget her i din iver etter å spikre ts til korset pga høyst spekulative hypoteser om mulige scenarioer i tilfelle brann etc. 

 

Det som snakkes om nå er jo et bestillingssystem der du legger inn bredde på båten og så foreslår systemet plasser som skal være brede nok for din båt. Dette hadde jo vært et problem uavhengig av lengde på båten. 

 

Jeg gir uansett min fulle støtte til at det er lov å ikke slavisk forholde seg til å følge absolutt alle henvisninger til punkt og prikke så lenge det ikke får konsekvenser for andre. I dette tilfellet tenker jeg ta fint kan gå med rak rygg. 

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev for 2 timer siden:

Jeg drar trolig til Stavern i morgen, og kan ta meg en is ved soluret kl 1800. Den av dere som er uten synd, kan kaste den første steinen på meg, så tar jeg straffen der og da.

Ha, da reiser jeg til Sravern i morgen med en sekk med stein!

 

Neida, du er en hederskar Popeye70, ikke la dette gå inn på deg. Jeg tolker dette som et spørsmål man egentlig tramper over en grense, eller om det er snakk om byråkratiske regler som ikke har noen funksjon i praksis. Har vondt for å tro at dere trampet noen på tærne der dere lå i Strømstad. 

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev for 19 timer siden:

Bildet er sikkert et google-bilde eller lignende, og viser et ganske tomt anlegg. Men det sier lite om hvordan situasjonen er når det er både helg og fellesferie.

 

Hvis man da fyller opp havna ved å legge båter langside på bryggene og noen båter utpå dem igjen så kan en for lang båt på din plass by på problemer når man lar det være nok plass til at 11 meters kan manøvrere seg forbi 11 meterne i båsene og båten i din bås tar omtrent en meter ekstra av den trange plassen.

 

Husk at selv om det er plass mår du kommer så kan det hende de som har fått plass og er på vei inn får problemer.

 

Det skal jo også ofte være brannskader av en viss bredde.

 

Husk også at ved en brann er det viktig å gå manøvrert ut båter fort, og ofte ved dlep uten motorkontroll da eiere av båter som må flyttes fort er iland, da er det fint om det er ekstra trangt så drt tar et par minutter ekstra å gå ut båten dom brenner i cockpit fordi den ikke bare glir greit langs bakenden til båtene på feks 10-12 meter, men hekter seg fast i 12 meteren din.

 

Hva om jeg viser frem et bilde av parkeringa på nærbutikken din tatt en søndag med tilnærmet tom parkeringsplass og lurer på om det er ok å dobbeltparkere der for å få rikelig plass ved dørene. Folk ser det er rikelig plass på bildet og sier det er ok, og så drar jeg dit og dobbeltparkerer klokka 16 på en fredag midt i verste handlerushet mens mange blir kjørende rundt i ring og vente fordi det ikke er ledige parkeringsplasser. Er det ok fordi noen som har sett et bilde av en tom parkeringsplass svarer anonymt på et nettforum at det er greit?

Det er veldig romslig med plass i den havna det er snakk om, og den ekstra lengden på båten vi snakker om har ingen praktisk betydning over hodet, selv ikke om havna er full og alle har jukset med en meter på lengden. Longside på utsiden kan man ligge med hvor stor båt som helst, så bryggenalegget tåler litt av hvert.

Link to post
Share on other sites

willmasta skrev for 9 timer siden:

Det som snakkes om nå er jo et bestillingssystem der du legger inn bredde på båten og så foreslår systemet plasser som skal være brede nok for din båt. Dette hadde jo vært et problem uavhengig av lengde på båten. 

De fleste båter har ikke full bredde i hele lengden. Då fendrrproblemet løses enkelt ved å flytte fenderne til dit det er passe avstand mellom båt og utrigger.

 

Ettersom jeg har skjønt så oppgir man også lengde, evt bestiller en plass for inntil 11 meter som da angir hvor store båter plassen er egnet for.

 

Jeg synes det blir helt feil å klage på dårlig tilrettelegging når plassen er som spesifisert og problemene skyldes at trådstarter bruker plassen til en båt dom er større enn det som er lov.

Link to post
Share on other sites

Ser ikke den store problemstillingen i spørsmålsstillingen din, du ender opp som en evig taper om du alltid skal arrestere deg selv i å begå små "overtramp" som i praksis ikke har noen konsekvens av betydning.

 

Først til mølla er det uansett vedr. båtplass sommerstid på de mest populære destinasjonene.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 17 minutter siden:

En annen tanke, dersom man ikke forhåndsreserverer plass, men går rett til en ledig bås, så tror jeg ikke det er noe skilting på maks båtlengde, da er det opp til hver enkelt å bruke skjønn?


Det stemmer, i hvert fall i ytre havn i Strømstad. Det er ikke noen skilt som sier noe om begrensninger på lengde.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Dette faller tilbake på ting som har vært diskutert opp og ned i mente før i ulike former her - konsekvensetikk vs pliktetikk.

 

Konsekvensetikken tilsier at dersom handlingen din medfører positive konsekvenser og ikke er til ulempe for andre, så er det viktigere enn at alt av regler og grenser blir fulgt.  Pliktetikken tilsier at reglene er viktigere enn konsekvensene av handlingene.

 

Noen her er utad ekstreme pliktetikere, men  i praksis er det nok ingen som alltid og uten unntak følger alt av regler, forskrifter, lover og grenser, i praksis tror jeg nok de fleste praktiserer begge deler.  Ja, la de som har sin sti ren kaste den første sten, elns ...

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 6 timer siden:

Noen her er utad ekstreme pliktetikere, men  i praksis er det nok ingen som alltid og uten unntak følger alt av regler, forskrifter, lover og grenser,

I dag var det en dårlig dag utpå i så henseene....jeg planet i hele 8 knop grensen i Vrengen,kjørte betydelig fortere en 30 knop(ikke i vrengen da) og vesten var både på og av. På toppen av det hele så ser det ut som ny båten går greit på nordsiden av 50 merket.
Virker som noen cm på lengden bare er småtteri på bølle skalaen så jeg skal ikke kaste den første steinen

Link to post
Share on other sites

Nå er vi ute på snart fjerde uke uten å ha overnattet i en gjestehavn, så har ikke så god peiling på reglene rundt havneavgiften. Alt for mange flotte uthavner her på Bästkusten.

 

Står det noe oppslag på hvilke mål som skal oppgis? 

Jeg har vel praktisert at lufta som kjent er for alle, så da er det vannlinjelengden og bredden som gjelder...🙈😅

 

For øvrig så står det en 4,5m tom bås i havna på Nötholmen i Strømstad fram til helgen dersom noen skulle ha behov...

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev On 26.7.2024 at 20.37:

Hva er bredden på plassen da?

Kanskje du ikke kommer inn. 
Tror kanskje jeg ville tatt en telefon og spurt🤔

 

Popeye70 skrev On 26.7.2024 at 20.58:

Plassen er bred nok og dyp nok, så akkurat det er ikke noe problem.

 

Hadde ikke vært dumt å følge @Gullfisk sitt råd?

Dvs. spille med åpne kort.

Litt seint å begynne å syte etterpå.

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 53 minutter siden:

Hadde ikke vært dumt å følge @Gullfisk sitt råd?

Dvs. spille med åpne kort.

Litt seint å begynne å syte etterpå.


Kanskje det, men når man oppgir at båten er 4 meter bred, og får en liste med ledige plasser i retur, så er det vel naturlig å tro at de som drifter plassene går god for at man kommer inn på de plassene? Poenget med kommentaren min var at man bør kunne forvente å få en 4 meter bred båt inn på en plass man blir tilbudt når man har eksplisitt oppgitt at båten er 4 meter bred.
 

Anyway - vi kom oss inn på plassen, og hadde plass til fendere på begge sider selv om det var tight.

 

Hva om en motorbåt på 10x4m ville ha den plassen? Den hadde vært innenfor alle «lovlige» mål, men den ville også slitt med å komme seg inn. Spesielt med litt vind og bølger kunne det blitt vrient.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Synes sida der du bestiller er informativ og grei. Når du oppgir at båten er 4 meter brei, så får du beskjed om at der er 0 cm til overs. Ein båt på 3,5 meter får 50 cm til overs. Enkelt og greitt. Det er breidda på båtplassen som er 4 meter, noko som etter mitt syn kjem greitt fram. Ingen stor sak dette, men synes det er litt tullete av ts å først "fjuske" med lengda, for deretter å klage på for smal plass sjølv om plass breidda kjem tydeleg fram. Men - ser ut til at domstolen på Baatplassen.no støttar trådstartar, så då er vel saka ute av verda...

Link to post
Share on other sites

Her fremkommer det at det kanskje ser litt ulikt ut på nettbrett og laptop.  Dersom én person tror han spesifiserer båtbredde mens han i realiteten spesifiserer minste båsbredde, så er det én for mye.  Trolig er det noen som ikke har tenkt seg godt nok rundt design av løsning.  "bredde av båt pluss fendere" burde det stått, da hadde det vært helt utvetydig.

 

Båtlengde og båtbredde er i allefall to ganske uavhengige variabler, det blir etter mitt skjønn helt feil å si "det er din egen feil, fordi du løy om båtlengden".  Skal man klandre mannen, så er riktig utsagn "du burde ha tatt høyde for at plass til fendring ikke var inkludert her" eller "du burde lest hva som stod der litt mer nøye".

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 26 minutter siden:

Båtlengde og båtbredde er i allefall to ganske uavhengige variabler, det blir etter mitt skjønn helt feil å si "det er din egen feil, fordi du løy om båtlengden".  Skal man klandre mannen, så er riktig utsagn "du burde ha tatt høyde for at plass til fendring ikke var inkludert her" eller "du burde lest hva som stod der litt mer nøye".

Lang båt gjør at utriggerne blir for korte til å fendre bakenfor bredeste punkt. Så når problemet med bredden (som var som beskrevet) kommer av lengden så er det jo en klar sammenheng.

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev 7 minutter siden:

Lang båt gjør at utriggerne blir for korte til å fendre bakenfor bredeste punkt. Så når problemet med bredden (som var som beskrevet) kommer av lengden så er det jo en klar sammenheng.


Utriggerne var lange nok til å fendre bak bredeste punkt på båten. Vi kom greit inn i plassen pga vind rett forfra (=ikke noe avdrift), men fenderne som hang på siden ble løftet av utriggerne og måtte flyttes litt og dyttes ned igjen. Det var da jeg så hvor lite spillerom det var.

 

Som @tobixen skriver så har løsningen litt dårlig grensesnitt. For de som utvikler den (=lager logikken og kjenner den godt), og de som bruker den ofte (=lærer seg logikken), så er den sikkert fin nok, men for en som meg som booker for første gang i Strømstad så er det lett å misforstå eller gjøre feil. Enten bør de justere på sin ende og justere logikken (=båtbredde + litt margin), eller i klartekst forklare hvordan logikken fungerer (=legg til margin selv), mener jeg. Ikke bare be brukerne legge inn båtbredde og bruke det rått sammen med plassbredde.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Det finnes absolutt verre ting å lyve om, men problemet blir når mange skal ta slike løgner. "Skal bare" og "det er jo bare meg" kan brått ende med at "jammen alle andre gjør det, så da gjør jeg det". 

 

Uten sammenligning forøvrig, så merker vi veldig godt hvor ulik innstilling folk har til lover og regler i de to havnene vi har ferdes mye i. Jeg kan ikke tenke meg at det skyldes annet enn at det har spredd seg en ukultur som har begynt med "skal bare" og "det er jo bare meg". Vi har egentlig fast plass i en kommune med nokså ny brygge, men har for sommeren forflyttet oss til en annen. I vår hjemmehavn er det unntakene (og de hører stort sett ikke hjemme der) som ikke kan oppføre seg i havneområdet, mens her vi ligger nå så er jo fartsgrenser tilsynelatende opphevet. Her om dagen reiste jeg meg for å fendre opp mens kapteinen seilte i fem knop, og på innsiden (!) av oss blåste det en idiot fordi i meget mer enn de tillatte 5. Jeg (litt kort i lunta) trakk oppgitt på skuldrene og viste "fy-fy" med fingeren (altså ikke langfingeren). Han vrengte plutselig kort foran oss og rett inn i havna der vi var på vei inn. Generelt er hastigheten inne i selve havna her også markant høyere enn hva vi er vant med, men når alle gjør det, så hvorfor ikke? Jeg ser jo ingen andre på vei ut? Jeg skal jo bare...

Generelt tenker jeg at regler er til for å følges, og at det er forskjell på å planlegge for å måtte lyve, og å havne i en situasjon der man MÅ finne en plass fordi det begynner å bli farlig på sjøen. 

Hilsen Y'en i nicket

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev for 6 timer siden:

Som @tobixen skriver så har løsningen litt dårlig grensesnitt. For de som utvikler den (=lager logikken og kjenner den godt), og de som bruker den ofte (=lærer seg logikken), så er den sikkert fin nok, men for en som meg som booker for første gang i Strømstad så er det lett å misforstå eller gjøre feil. Enten bør de justere på sin ende og justere logikken (=båtbredde + litt margin), eller i klartekst forklare hvordan logikken fungerer

 

Absolutt. Har sett på det, og det var ikke særlig godt forklart på gjestehavnas nettside. De har et kommunikasjonsproblem.

Link to post
Share on other sites

Her har vi førsteklasses forklaring på hvor lang uterigger man bør ha.

 

https://www.vikorsta.no/marina/kjopshjelp/hvor-lang-utrigger-ma-jeg-ha/

 

Kort forklart ca Anbefalt lengde på utriggermateriell er båtlengde x 0,8 (LB x 0,8).

 

Så er det behov for lengre uterigger for seilbåt enn motorbåt pga at en seilbåt har mer vindfang og dermed genererer større krefter.

 

Så må man ta hensyn til lokalt vær. Dvs mye vind og blåst må man ha lengre uterigger for gjerne et fortøyningspunkt til.

 

Oppsummert fra artikkelen:

Hvilken utrigger passer til min båt?      Båt inntil 20 fot passer til 5 m utrigger Båt inntil 24 fot passer til 6 m utrigger    Båt inntil 27-28 fot passer til 7 m utrigger    

Båt inntil 32-33 fot passer til 8 m utrigger    

Båt inntil 39-40 fot passer til 10 m utrigger    

Båt inntil 49-50 fot passer til 12 m utrigger 

Dette er veiledende lengder, stedlige forhold må alltid tas hensyn til.

 

Mine tanker er da at når man booker en plass som er "litt for liten", men været er bra og man vet at lengden ikke vil gå ut over andre er det styrkemessig og slitasjemessig ok for uterigger og moringene. Og bør være helt kurant i de korte ferieukene om sommeren.

 

Derimot om det er meldt sidevind 20m/s i kastene, stinn full båthavn, er det ikke nødvendigvis like greit.

 

Vi har vært på ferie nå i 4 uker på Göta kanal, Åland, Gotland, København mm. Her har det vært mye hummer og kanari. Alt fra 8m uteriggere som det var helt kurant å ha 40-fotere i, til fortøyning mellom pæler hvor det var "vanlig" å ha litt fart på båten for å bøye pælene for å komme inn med båten. Eller 3 store båter på en akterfortøyning. Men ingen sa noe noen gang. En moring er beregnet på x antall tonn, men om det er stille vær og 3 store båter går det fint sålenge alle følger med på værmeldingen.

 

Eller bunntau som var så kort ut fra brygga at båten ikke hadde den bak seg som hold, men som stakk opp på siden bakerst på båten. Men da la man tau mellom båtene for å motvirke sideveis forflytning.

 

Tror gjengs oppfatning i sommermånedene er at strekk gjerne strikken bittelitt om det ikke går ut over  noen andre og vær og vind er bra.

Link to post
Share on other sites

Båtplass og lengde. Ja ja lol.:giggle:

Lengde har egentlig ikke så mye og si en sommerdag, er det fint vær så gjør det ikke så mye om båten stikker litt ut av båsen. :thumbsup:
Det bør dog være litt rett skute side igjen på enden av utriggerne slik at det er råd og fortøye skikkelig.
Så lenge du klarer og komme deg inn og ut på folkevis og uten taubåt og hele havna i sving med skrik og skrål bør det være ok. :crazy:
Det viktigste er at det er manøvreringsplass for de som ligger rundt deg slikt du ikke blir en propp i systemet......:giggle:

Bredde ja kommer du inn uten og måtte presse deg inn så er det vel ok, helt opp til den enkelte hvor mye striper man vil ha i skrogsiden....... Eventuelt og måtte betale for ødelagte utriggere osv. :diving:

Er du i tvil så booker du plass og prøver, går det ikke blir den nok leid ut i en svint i sesongen okke som. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev On 26.7.2024 at 23.08:

Da har jeg vært helt crazy, og booket meg inn på en 11-metersplass med en båt på 11,72 (pluss baugspryd). Blodet bruser, og jeg føler meg som en skikkelig rebell. 😂

Bra at det er så mange her som er opptatt av moral og etikk. Det er jeg faktisk selv også, med den oppdragelsen jeg har fått.

På den andre siden synes jeg at verden har endret seg og, de som er litt «smarte « med både det ene og andre , stort sett slipper unna, og da er det vi som er ærlige som blir de store taperne.

Synes at dette er et så pass stort paradoks, att jeg synes dette er godt innafor, om det ikke fans stor nok plass.

 

Link to post
Share on other sites

Gabi skrev for 12 timer siden:

Mine tanker er da at når man booker en plass som er "litt for liten", men været er bra og man vet at lengden ikke vil gå ut over andre er det styrkemessig og slitasjemessig ok for uterigger og moringene. Og bør være helt kurant i de korte ferieukene om sommeren.

Har du tatt med utmattungsbrudd i de vurderingene? Og har du alltid kontroll på hvordan utriggeren er festet via brygge osv til noe fast?

 

På min båtplass er det byttet samme feste til utrigger to år på rad fordi naboen har brukt den til båter som er for store for plassen og fordi han har hatt liten båt der med jekkestropp mellom utriggerne som flytesikring.

 

Største båten var ca 70 cm bredere enn senter senter målet på båtplassen, så da ble min båtplass mye smalere. Nå har han en båt som antakelig er 3 fot større enn tillatt og hvor den akkurat går inn i bredden uten fendere. Han brukte først fendere, men det vad jeg ham om å droppe da det bryter på utriggerne og gjør min plass mindre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...