Jump to content

Med Chilli Solbris på tur - Göta kanal


Chilli Solbris

Recommended Posts

@Chilli Solbris Blingsa med navna på de to igjen, men da blir det i hvert fall enda en mulighet for Storebroen til å utfolde seg. Ellers har kanalen virkelig pen natur rundt seg, men så trangt som det er så er det virkelig stålkontroll å kunne se på noe annet enn kun om båten får plass og ikke holder på å treffe land.

Nyt turen videre og få med film fra den andre innsjøen også dersom mulig.

@sap_2000

 

Quote

Göta Kanal må jeg få huket av på bucket lista mi en gang. 


Sjekk kalendern angående mulighet til sjekk av "mystery boat" (om den er i bra stand vil noen kjøpe den så vil gjerne få sjekka først og publisere når jeg er på vei til den) om den er i bra stand så er det jo alltid mulig å reise igjennom selv om jeg hadde sikkert "dævva" av enda større båt en Storebro i denne bitte lille kanalen :lol: Så tar det sikkert lenger tid enn i marsjfart rundt (dersom det er dårlig tid). Selv med viten om at det er noen der til å korrigere meg, kan jo alltids bli for seint slik @Chilli Solbris opplevde at korreksjonen ikke redda alt og det ble skrapt borti i bunnen.

Link to post
Share on other sites

Gabi skrev for 7 timer siden:

Skikkelig stemningsbilder og videoer! Gøy å se "live" videoer fra turen!

 

Hvordan er det å kjøre motsatt vei? Føler du at det er omtrent en ny tur? Blir som å kjøre bil på ukjente veier kanskje, når man snur så får man se andre ting.

Takk for det!☺️ Oppleves nesten som ny tur. Vi ser ting vi gikk glipp av østover og stopper på steder vi gikk forbi. Så det blir mange nye i inntrykk denne veien også. Jeg tror jeg må ta turen igjen som pensjonist hvor tid ikke er tema. Og med mindre og billigere båt. 😏😏

XardasKSP skrev for 7 timer siden:

@Chilli Solbris Blingsa med navna på de to igjen, men da blir det i hvert fall enda en mulighet for Storebroen til å utfolde seg. Ellers har kanalen virkelig pen natur rundt seg, men så trangt som det er så er det virkelig stålkontroll å kunne se på noe annet enn kun om båten får plass og ikke holder på å treffe land.

Nyt turen videre og få med film fra den andre innsjøen  

Blir vel en video fra Vänern også. Men i hvilken fart får vi jo se på😂😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

I dag ligger vi vindfast i Hajstorp. En liten plass uten annet enn sluser, et bittelite museum og et vandrerhjem. Et vandrerhjem med i særdeleshet god og hyggelig atmosfære. Og mat😁!

Jeg er sikker på at jeg har spist verdens beste blåbærpai i dag!😃😃😃

Har hjulpet noen båter i slusene i dag. De blåste videre. 
 

IMG_7424.jpeg
 

IMG_7425.jpeg

Museet ligger i det rød huset til venstre. 
Nede var det en butikk med virkelig håndlagde alt mulig!

IMG_7426.jpeg

Slusa på kvelden

IMG_7427.jpeg
 

IMG_7428.jpeg

Minikjøkken med alt man behøver inngår i sluseavgiften

IMG_7423.jpeg
Gratis vaskemaskin og tørketrommel

IMG_7422.jpeg
Slusevaktens tilholdssted når det er pauser. 

IMG_7429.jpeg
Den gamle slusevokterboligen som i dag er vandrerhjem. 

IMG_7430.jpeg
Meget god mat og atmosfære!

IMG_7433.jpeg

 

IMG_7435.jpeg
 

IMG_7437.jpeg

 

IMG_7448.jpeg

 

IMG_7450.jpeg

Snadder!!!😂😂😂

IMG_7452.jpeg
Desidert verdens beste blåbærpai!☺️☺️😃😃

IMG_7453.jpeg
Det ble bygget for ingienørene før i tiden. 

IMG_7440.jpeg
Boligen er i dag i privat eie men var sluseselskapets i sin tid. 

IMG_7441.jpeg
Fin båt!😁

IMG_7442.jpeg
 

IMG_7444.jpeg

Det står en vev på museet hvor barna kan veve. Navn og årstall til alle som har vevet blir vevd inn. Det er mangfoldige meter med teppe!!

IMG_7465.jpeg

Passasjerbåt i vinden. Han brukte trusterne

IMG_7480.jpeg
 

IMG_7481.jpeg

 

IMG_7482.jpeg

Teppene vevd av barn på besøk. 

IMG_7466.jpeg
Slik bodde bonden for 100 år siden

IMG_7467.jpeg
 

IMG_7468.jpeg

Veven som ungene kan få veve på. 

IMG_7469.jpeg
 

IMG_7470.jpeg

 

IMG_7471.jpeg

 

IMG_7472.jpeg

 

IMG_7473.jpeg

 

IMG_7474.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Vi har også ligget i Hajstorp og ventet på at vinden skulle avta. VI ble for ivrige og gikk mot Sjøtorp. Det var ikke smart. I Sjøtorp lå alle som hadde gått foran oss og ventet på at vinden skulle løye. Der var det kaos. God tur videre.

 

Link to post
Share on other sites

Ove T skrev for 2 timer siden:

Fint att se att du fotat våra kompisar i Hajstort Annika och Hans i Antina, Annika jobbar på SXKs kansli i Göteborg och Peter och Carina i Petrina, hälsa om du ser dem.

Hälsningar Ove

Så moro at du kjenner dem! Jeg hjalp til med begge slusene i Hajstorp. Og det var de meget takknemlig for. Vet du hvor langt de kom i dag og hvordan forholdene var? Lurte til og med på om jeg ikke skulle sitte på til Sjötorp!😂😂😂

sigmundh skrev 28 minutter siden:

Vi har også ligget i Hajstorp og ventet på at vinden skulle avta. VI ble for ivrige og gikk mot Sjøtorp. Det var ikke smart. I Sjøtorp lå alle som hadde gått foran oss og ventet på at vinden skulle løye. Der var det kaos. God tur videre.

 

Det var i grunnen det jeg tenkte at det ville være. Kaos ved de litt større stedene. Vi har kost oss godt her i dag! Og takk!😃😃 Läckö slott er neste mål. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 21 minutter siden:

Så moro at du kjenner dem! Jeg hjalp til med begge slusene i Hajstorp. Og det var de meget takknemlig for. Vet du hvor langt de kom i dag og hvordan forholdene var? Lurte til og med på om jeg ikke skulle sitte på til Sjötorp!😂😂😂

Jag mailade till Annika och läkade till dina foton, dom var tacksamma för hjälp dom fått, Antina och Petrina ligger i Sjötorp nu.

Hälsningar Ove

Link to post
Share on other sites

sigmundh skrev for 2 timer siden:

Riktig tenkt, og sjøen henger en stund i Vänern. Men det tåler dere. Läckö er flott, men Spiken (like ved)  er også en sjarmerende plass. Litt trangt der, var det  i hvert fall da vi var der for omkring 20 år siden.

 

Vi går ikke før mandag. Er i grunnen grundig lei bølger og møkkasjø etter all skolebåtkjøringen på høst og i vintermåneder. 
Snakket med en annen kar som har Line stor båt som denne. Han sa det var godt med plass ved Läckö slott. Men kun to plasser i Spinen som kunne ta i mot 52 fot båt. Vi får se….

Ove T skrev for 2 timer siden:

Jag mailade till Annika och läkade till dina foton, dom var tacksamma för hjälp dom fått, Antina och Petrina ligger i Sjötorp nu.

Hälsningar Ove

Verden er ikke stor!😃😃 Kan du spørre om de er mye båter i Sjötorp? Og om det blåste mye?

Gabi skrev for 2 timer siden:

Ikke bare for unger altså....jeg måtte prøve å veve litt jeg også!🙄

Og veven var stengt for i år😞😞.  De manglet et eller annet som gjorde St jeg ikke fikk prøvd meg!🤔🤔

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 10 timer siden:

Verden er ikke stor!😃😃 Kan du spørre om de er mye båter i Sjötorp? Og om det blåste mye?

Jag har talat med Annika och det är inte många båtar i Sjötorp, det blåste mycket igår men har börjat att mojna så dom skall gå till Spiken idag.

Hälsningar Ove

Link to post
Share on other sites

Ove T skrev 1 time siden:

Jag har talat med Annika och det är inte många båtar i Sjötorp, det blåste mycket igår men har börjat att mojna så dom skall gå till Spiken idag.

Hälsningar Ove

Supert Ove! Tusen takk! Hils til dem og takk for informasjon!🙏

Men vil det ikke blåse mye og være mye sjø på Vänern i dag? Vi tenkte gå til Spiken i morgen hvis sjøen legger seg og det ikke blåser så mye. 
Utrolig godt å få i formasjon fra en båt som går foran!😃😃

 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

I dag har vi ikke gått langt! Vi gikk fra Hajstorp til Lyrestad!, hele 4 nautiske mil! Det brukte vi 4,5 time på!

Skikkelig med vind gjorde slusingen til en utfordring for noen. Ferien til en del slutter den helgen her og mange vil flytte på seg. Det medfører mye venting! Vinden skapte ikke noe videre plunder for oss. Uten hekktrøster har det gått helt fint å legge til med 11 m/s rett i siden fra brygga. Det er så mye krefter å ta av at båten drar seg rett inn og så pass tung at den blir liggende stille lenge nok til at fortøyning går greit. I slusene legger vi oss til på le side. 
Vi har gått fem dobbeltsluser og en trippelsluse. 
Foreløpig har jeg klart å ødelegge en kulefender fordi jeg var litt for tett på en slusekant tror jeg. Det gikk i hvert fall hull på den. 
Og en kulefender er mistet pga idiotisk glemsomhet av undertegnede. 
Vi stopper på de stedene vi gikk forbi på vei opp. Og det er de minste stedene som har fenget meg mest. 
Herlig frokost på vandrerhjemmet i Hajstorp. 

IMG_7488.jpeg
De hadde alt vibtrengte. Fikk til og med spist verdens beste hjemmelagde blåbærpai en gan til!😃👍

IMG_7489.jpeg
Her ligger vi ved. Entebrygge for å sluse ned ved Riksberg. 

IMG_7491.jpeg
 

IMG_7495.jpeg

 

IMG_7496.jpeg

Og ved Godhögen måtte vi vente pga en liten feil med tømming av en sluse. 

IMG_7498.jpeg
 

IMG_7499.jpeg

Og så kom vi til Norrkvarns bro og sluse

IMG_7500.jpeg
hvor det er

IMG_7501.jpeg
bygget et miniatyr Göta kanal

IMG_7502.jpeg
Her står også den største arbeidsrinnkvarteringen oppført. Stedet er i dag et hotell og konferansesenter hvor den gamle bygningen utgjør hotellet. 

IMG_7503.jpeg
Og så var vi i Lyrestad. 

IMG_7505.jpeg.68d35407d161dd2ff97a59e08987a01a.jpeg

Et lite sted

IMG_7507.jpeg
med Daisy’s place!

IMG_7509.jpeg

 

IMG_7508.jpeg
Diana kom forbi

IMG_7510.jpeg
Trangt !

IMG_7512.jpeg
Herlig Matjesild ombord i dag!😃

IMG_7514.jpeg.de0b48a0c2992fa60d5adad6a42e7692.jpeg
Og så var det kvelden!9IMG_7516.jpeg.a8571058e29b07c54fc5ae015ede4a3a.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 22 timer siden:

Herlige bilder! Unner deg virkelig en skikkelig tur nå, og det ser det absolutt ut til at du har fått! Matjesild har jeg aldri smakt, men det så veldig godt ut!

Det er veldig godt å endelig få bruke båten på en lang ferietur! Og den har levert hele veien!

Matjesild er virkelig godt i kombinasjon med rødbeter, rødløk, egg og kokte poteter med rømme. Gjerne også gressløk!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

I dag gikk vi fra Lyrestad til Sjötorp. Den siste biten av Göta kanal. 
Lyrestad var et lite tettsted som ligger tett på E20.  Mye trafikkstøy. Koselig kafé på Daisys place. Men det var det. 
Turen fra Lyrestad til Sjötorp er en strekning på 3,6 nautiske mil. Og fra Lyrestad til Sjötorp er det ikke annet enn fin natur og slusing. Da er det ikke flere steder å stoppe. Like fullt brukte vi 4,5 time på turen! Det var mye venting. Sesongen er over og bemanningen tatt noe ned og mange skal hjem etter endt ferie. Ikke noe problem! Gir bare mer tid i båten. 
I Sjötorp fikk jeg endelig betaling for strevet med å legge opp tømming av septik over dekk. Det gikk smertefritt og kjapt! Fungerte meget bra!

Nå ligger vi på den samme brygga som vi gjorde når vi startet på Göta kanal. 
Og vi fikk tatt nok et måltid på den herlige restauranten Kajuntan! Det ble tre retter med knall god mat!!!

Etter at mørket falt på kom kanalbåten Juno sigene. Den skal krysse Väneren i natt. Artig å gå med noen bilder av det også. Og som toppen av kransekaka fikk vi Nordlys!

Lyrestad

IMG_7522.jpeg
Jernbanebru i åpen posisjon

IMG_7526.jpeg
Vokterhuset til linjevakten. I dag er anlegget fjernbetjente. 

IMG_7528.jpeg
På vei ned!

IMG_7533.jpeg

Fikk besøk av et vennepar som sluset sammen med oss ned til Sjötorp

IMG_7530.jpeg
 

IMG_7532.jpeg

 

IMG_7536.jpeg

 

IMG_7535.jpeg

 

 

IMG_7539.jpeg

 

IMG_7540.jpeg

 

IMG_7545.jpeg

 

IMG_7544.jpeg

 

IMG_7546.jpeg

 

IMG_7547.jpeg

 

IMG_7548.jpeg

Veldig veldig godt dette her!

IMG_7552.jpeg

 

IMG_7553.jpeg

 

IMG_7554.jpeg

 

IMG_7555.jpeg

 

IMG_7556.jpeg
 

IMG_7557.jpeg

 

IMG_7558.jpeg

 

IMG_7563.jpeg

 

IMG_7561.jpeg

 

IMG_7562.jpeg

 

IMG_7567.jpeg

 

IMG_7568.jpeg

 

IMG_7569.jpeg

 

IMG_7575.jpeg

 

IMG_7582.jpeg

 

IMG_7583.jpeg

 

IMG_7586.jpeg

 

IMG_7587.jpeg

 

IMG_7537.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Gabi skrev for 5 timer siden:

Du verden for noen fine stemmingsbilder! Og greit å vente når været er så nydelig!🌞

Vi har vært helt eventyrlig heldig med været. Nesten ikke til å tro. 😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Fantastiska bilder och mycket trevligt att följa er resa.

 

Vi har ju södra Vättern som hemmahamn och har varit måååånga gånger på alla ställen i Göta Kanal (särskilt delen mellan Vättern/Vänern), eftersom det är enda sättet att "ta sig ut" för oss. Men nu är det ett par år sedan sist, och dina bilder väcker många minnen.

 

Stort tack !

Ingemar E.

NB Forum

Link to post
Share on other sites

Ingper skrev 3 minutter siden:

Fantastiska bilder och mycket trevligt att följa er resa.

 

Vi har ju södra Vättern som hemmahamn och har varit måååånga gånger på alla ställen i Göta Kanal (särskilt delen mellan Vättern/Vänern), eftersom det är enda sättet att "ta sig ut" för oss. Men nu är det ett par år sedan sist, och dina bilder väcker många minnen.

 

Stort tack !

Så utrolig hyggelig!😃 Det gleder meg at dere finner fram gamle minner av mine bilder! Tack själva!🥰

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Så var Göta kanal historie for vår del. Dessverre. Skulle veldig gjerne brukt mye lenger tid i kanalen. Det er mange steder jeg gjerne skulle blitt lenger sett mer av. 
Uansett, i går gikk vi fra Sjötorp til Läckö slott via Spiken til Vänersborg. Vi var underveis i 12 timer og 19 minutter. Det meste av tiden på Vänern. Og Vänern viste seg nok en gang fra sin beste side!

Läckö slott var en fin opplevelse. Skulle gjerne vært der en hel dag. Men gjestehavna egner seg dårlig for stor båt. Spiken som er den største innenlandske fiskehavna i Sverige, var en koselig plass. Dessverre den også svært lite egnet for stor båt. Hadde vi fått plass der hadde vi blitt over natta. 
Det ble en lang tur over Vänern i stedet. Og klokka 21:25 kunne vi gjøre fast ved samme brygge som vi lå ved når vi kom oppover. 
 

IMG_7605.jpeg
 

IMG_7607.jpeg

 

IMG_7608.jpeg

 

IMG_7609.jpeg

 

IMG_7610.jpeg

 

IMG_7611.jpeg

 

IMG_7613.jpeg

 

IMG_7615.jpeg

 

IMG_7617.jpeg

 

IMG_7618.jpeg

 

IMG_7619.jpeg

 

IMG_7620.jpeg

 

IMG_7621.jpeg

 

IMG_7622.jpeg

 

IMG_7626.jpeg

 

IMG_7627.jpeg

 

IMG_7630.jpeg

 

IMG_7635.jpeg

 

IMG_7641.jpeg

 

IMG_7640.jpeg

 

IMG_7669.jpeg

 

IMG_7670.jpeg

 

IMG_7671.jpeg

 

IMG_7672.jpeg

 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Det ble en lang dags ferd mot natt i går! Vi gikk fra Vänersborg og helt til Göteborg. Nå ligger vi i Göteborg gjestehamn like ved skonnerten i sentrum. 
Det ble nattseilas og radar den siste halve timen. Det rakk å bli mørkt. Moro for min del i hvert fall!

Ved den første slusa etter Vänersborg på vei mot Trollhättan. møtte vi denne ruggen!

IMG_7674.jpeg
 

IMG_7675.jpeg

 

IMG_7676.jpeg
Og på nedsiden denne! 

IMG_7679.jpeg
Vi stoppet i Trollhättan og spiste deilig smörgåstårta!

IMG_7681.jpeg

Trollhättan har en fin bryggepromenade. 

IMG_7683.jpeg
 

IMG_7684.jpeg

Bruløft ut fra Trollhättan

IMG_7685.jpeg
 

IMG_7686.jpeg

Nytt veiløft etter noen hundre meter. 

IMG_7691.jpeg
 

IMG_7692.jpeg

Her har det vært en jernbanebru. 

IMG_7693.jpeg
Selve svingbroen med skinnegang står igjen. 

IMG_7695.jpeg
 

IMG_7696.jpeg

Pen liten koie. 

IMG_7700.jpeg
Ny kjempe ved slusa i Lilla Edet. Samme rederi. 

IMG_7701.jpeg
 

IMG_7703.jpeg

 

IMG_7702.jpeg

 

IMG_7707.jpeg

Og så var vi inne i smuss ved Lilla Edet. 

IMG_7708.jpeg

 

IMG_7709.jpeg
Rar båt

IMG_7711.jpeg
Innseilingen til Gøteborg fra nordsiden av en dobbelt jernbane bru. 

IMG_7712.jpeg
 

IMG_7713.jpeg

 

IMG_7714.jpeg

Göteborg. 

IMG_7715.jpeg
På plass for natten. 

IMG_7716.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Dagens lange seilas gikk fra Gøteborg til Grebbestad, via Öckerö, Marstrand, Gullholmen og gud vet hva de heter alle disse plasser. Målet var å komme så langt nord som mulig før vind og vær begynte å herje. Og ca kl 20 la vi til i Grebbestad. 
Ikke mange bilder i dag! Denne strekningen er godt beskrevet av så mange. Men det rullet relavtkvt godt over enkelte åpne strekninger. 
Ligger i Göteborg. 

IMG_7718.jpeg
 

IMG_7720.jpeg
Stens Line gikk sakte foran oss. 

IMG_7721.jpeg
 

IMG_7724.jpeg

Isbjørn. 

IMG_7725.jpeg
Tåken kom sigende

IMG_7728.jpeg
 

IMG_7729.jpeg

 

IMG_7730.jpeg

 

IMG_7731.jpeg

Inn mot Marstrand

IMG_7732.jpeg

 

IMG_7733.jpeg
 

IMG_7736.jpeg

Borgen på Marstrand

IMG_7737.jpeg

Grebbestad by night. A rainful night. 

IMG_7740.jpeg
 

IMG_7741.jpeg

 

IMG_7742.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...