Jump to content

Årsak til kortsluttning av startbatteri? hva kan være galt?


-morten-

Recommended Posts

Hei har en Askeladden C75CC med Suzuki 300DF. Har vært på tur et par dager og alt har fungert fint. Idag da jeg skulle legge til ved en brygge, kom det opp error 8-3 shift control.  Har elektrisk aktuator på gir/gass. to styreposisjoner. Motor var tung å tørne rundt! tok av dekselet og sprayet på litt smurning på leddene, men aner ikke om det var noe vits i.

slo av alle hovedstrømsbrytere og prøvde igjen etter en stund, og det var samme greia. hadde noen akrobatiske manøvre og et sikkelig smell i brygga.. Tenkte å tilte opp motor å se om det var noe feil på brakett eller inntak.Batteriet hadde ikke nok strøm til å heve motor!  åpna romluka og kikka på batteriet og det var glovarmt. det tikket og suste.  Så her har nok batteriet korttslutta! tok taxi til båtbutikken som snart stengte og kjøpte nytt batteri. startet som et skudd og ingen feilmedinger på aktuator. men etter en times kjøring til hjemmehavn hang den seg opp i revers når jeg skulle legge til. styrepossjon 2 stod i gear men skal egentlig være uahvengi da. prøvde igjen nå i sted og da virket alt som det skulle.. lurer på om aktuatorproblemet ble utløst av for lite strøm!

 

Men spørsmålet her er hva kan være grunnen til at batteriet korttslutta!? lå på landstrøm i natt. har start og forbruksbatteri, med skille diode (BEP rele) tre brytere for start forbruk og crossover. eget sikkringsskap for landstrøm. viste gult(vedlikeholdslading) i mårest. Trodde alt var i orden.

startbatteriet er 105 Ah CCA710 forbruk er 115Ah. målte det gamle startbatteriet når jeg kom hjem og det var bare 6 volt. lunka enda..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Hang ikke helt med, er også batteriet du byttet til kaputt?

 

Tror jeg ville starta med elimimeringsmetoden. Kanskje tatt en runde på elsystemet, og gått over steder som kan være utsatt for ytre påkjenninger.

 

Kortslutning bør ha resultert i ei blåst sikring, ikke kokt batteri. Hvis ikke noen hobbyelektrikere har vært ombord etter Askeladden... 😆

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, chrisrik said:

Hang ikke helt med, er også batteriet du byttet til kaputt?

 

Tror jeg ville starta med elimimeringsmetoden. Kanskje tatt en runde på elsystemet, og gått over steder som kan være utsatt for ytre påkjenninger.

 

Kortslutning bør ha resultert i ei blåst sikring, ikke kokt batteri. Hvis ikke noen hobbyelektrikere har vært ombord etter Askeladden... 😆

Nei nye batteriet var fint. det gamle batteriet målte jeg når jeg kom hjem, for jeg hadde ikke noe multimeter med meg.  Det synes jeg var rart også at ikke noe sikkring gikk. Strømopplegg og ledninger virker ok, og er originalt montert med dette opsettet.  Jeg har ikke nok kunskap om el instalasjoner laderelle og sånnt, så ikke noe jobb for meg nei..

 

Lurer veldig på hvorfor batteriet kokte! hva kan være årsaken.  Laderen symboliserte vedlikeholdslading da vi dro. Ingen meldinger før vi skulle legge til igjen, da kom shift control opp (8-3) stoppa og starta igjen og da dro starteren nesten ikke runt!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Mest sannsynlig bare batteriet som har kortsluttet innvendig, da vil det ikke ryke noen sikring. At du fekk feil på aktuator i ettertid kan være at denne ikke liker lav spenning og du kan ha grillet noe inn i den. Eventuelt resetter du den ved å la strømmen være avslått en stund.

Link to post
Share on other sites

19 minutes ago, bellen said:

Mest sannsynlig bare batteriet som har kortsluttet innvendig, da vil det ikke ryke noen sikring. At du fekk feil på aktuator i ettertid kan være at denne ikke liker lav spenning og du kan ha grillet noe inn i den. Eventuelt resetter du den ved å la strømmen være avslått en stund.

Ja jeg tenker aktuator ikke liker lav spenning, smurte opp leddene kjapt med wd40 men mest sannsynlig har den ikke taklet lav spenning.  Så et batteri kan bare kortslutte uten noe spessiell grunn? Blir litt utrygg på sånnt da det var utrolig varmt. 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 23 minutter siden:

Så et batteri kan bare kortslutte uten noe spessiell grunn? Blir litt utrygg på sånnt da det var utrolig varmt. 

Ja, det er ikke helt uvanlig. Enn skal ha respekt for batterier og passe på å ha god lufting der batteriet er. Ett batteri som har kortsluttet produserer store mengder knallgass. Begynder du plutselig å lukte råtne egg ombord, så må du sjekke batteriene og få sørget for å lufte ut så fort som mulig.

Link to post
Share on other sites

Årsaken til at batterier kortslutter internt kan være overlading. Startbatteriet står gjerne tilkoblet dynamo hele tiden, så en bør sjekke hvor høy spenning det får. Både fra dynamo og evt. landstrømlader. Også forbruksbatterier som  lades via releer eller dioder heller enn skikkelige DC-DC ladere, kan få for høy spenning. 

 

AGM batterier bør gjerne unngås hvis en ikke har full kontroll på ladespenninger.

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 1 time siden:

Lurer veldig på hvorfor batteriet kokte! hva kan være årsaken.  

Hvis du kjører slik at det blir slag og har et billigbatteri, som ikke tåler slag skjer indre kortslutning.

Det  er  V 3 som er best, ikke alle vil oppgi V og E i databladene.

image.png.e246281a1f3be87080b8831022cea3a4.png

Litt info

https://www.felleskjopet.no/globalassets/products/32817190_base_32817190-base-teknisk-info-sp-rsm-l-og-svar-33178.pdf

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 3 timer siden:

Lurer veldig på hvorfor batteriet kokte! hva kan være årsaken.

 

-morten- skrev for 2 timer siden:

Så et batteri kan bare kortslutte uten noe spessiell grunn?

 

På et eller annet tidspunkt tar batteriene kvelden. De fleste blir nok ubrukelige pga. krystallisert blysulfat som gjør at batteriet mister kapasitet, men av og til blir det kortslutning i cellene, evt. brudd. Opplevde det senest nå her om dagen i båten til en kompis. Der hadde både lader og forbruksbatteri tatt kvelden. Jeg vet ikke helt hva som har skjedd, men mistenker at defekt batteri har overbelastet laderen slik at den har brent. Det er om å gjøre å følge med...

Link to post
Share on other sites

Trodde lader/landstrøm regulerte sånn at det ikke blir overlading. Den hadde satt seg til vedlikeholdslading da jeg skjekket batteriene før vi dro! De står bakerst i et stort lasterom med god lufting. Vanlig blybatteri vil jeg tro! SMF marinebatteri! Tror det var fra 2020. Var nesten stille da vi kjørte, bare litt dønninger ute i havgapet

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 1 time siden:

Trodde lader/landstrøm regulerte sånn at det ikke blir overlading. 

Det gjør den jo også, men når ei celle ryker i batteriet så må de andre fem fordele belastningen. 14,4volt delt på fem istedet for seks blir for mye på hver celle og koking og varmgang blir resultatet. Og dermed ryker alle celler etter hvert. Lader eller dynamo kan desverre ikke måle hver enkelt celle selv om det hadde vært ideelt. 

 

Link to post
Share on other sites

Det er en kjent feiltilstand for ordinære blybatteri at en av cellene er kortsluttet. Det kan også skje med ganske nye batterier, men da kan det fort være en garantisak. Hvis batteriet skulle ha vært fulladet, men bare har omtrent 11 volt en time etter lading, er typisk en celle gått (kortsluttet) og batteriet er ødelagt. Hvis man følger med ved lading kan man gjerne kjenne at en celle eller et sted langs langsiden av batteriet er varmt. Da "koker" de andre cellene fordi de får for høy spenning. Da må ladingen avsluttes umiddelbart, og ikke ved å løsne ved den ene polen. Knallgass og gnister er en farlig kombinasjon. Blybatterier, også de som tolererer dypere utladning, liker ikke å være ladet under 50% for mange timer. Selv en "intelligent" lader oppdager ikke nødvendigvis at en celle er kortsluttet. 

Link to post
Share on other sites

Begge batteriene står jo i egene kasser med lokk på så da er det vanskelig å kjenne på dem etter lading. Jeg har jo ikke noe batteriovervåking som viser tilstand til hver enkelt batteri og hvor mange prosent de er på! Ser bare hvor mye motoren lader. Laderen på landstrøm viser kun når den er lav, når den lader og når den vedlikeholdslader. 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...