Jump to content

Kan man bruke dp290 drev med 1.68 i utveksling på Kad43.


lofot2

Recommended Posts

I utgangspunktet skal drev til Kad43 ha 1.78 i utveksling. Er det noen som har erfaring eller informasjon om det går å bytte til lettere propeller  for å bruke et drev med 1.68 i utveksling? Båten er en NB 820.  Ca. 3500kg. 32 knop på max.

Takknemlig for innspill.

Edited by lofot2 (see edit history)
Link to post
lofot2 skrev for 12 timer siden:

I utgangspunktet skal drev til Kad43 ha 1.78 i utveksling.

Aner ikke hva kilden din er for "skal" 

Enhver båtbygger som lager en lett rask båt på 20-24fot ville bestilt KAD43/DPE  av VP med 1.68 eller muligens 1.63.

VP sin standard propelltabell fra den gang KAD43 var i salg, tok utgangspunkt i 1.78, men noen vet hvor mye velgeren skal forskyves for å passe til andre utvekslinger.

Hadde du delt hvilken båt og båtvekt du skal bruke drevet på hadde det vært mye enklere å prøve å hjelpe deg.

For egen del ville jeg valgt den utvekslingen som gjør at jeg treffer med C5 propeller. C6 om toppfart er eneste som teller

 

 

Edited by dieselfan (see edit history)
Link to post
dieselfan skrev 51 minutter siden:

For egen del ville jeg valgt den utvekslingen som gjør at jeg treffer med C5 propeller. C6 om toppfart er eneste som teller

 

 

 

Og c7 hvis marsjfarta er det viktigste :thumbsup:

Link to post
Eika skrev for 9 timer siden:

Og c7 hvis marsjfarta er det viktigste :thumbsup:

Kan du begrunne hvorfor du mener at en C7 er bedre på marsjfart enn en C5. ?

Tror det er bra for TS å vite hvorfor.

Link to post
dieselfan skrev 1 time siden:

Kan du begrunne hvorfor du mener at en C7 er bedre på marsjfart enn en C5. ?

Tror det er bra for TS å vite hvorfor.

 

Sikter alltid på så høy marsjfart som muligt, det er jo der man ligger å kjører mesteparten av tiden. Men alt må selvfølgelig samstemme sånn at man faktisk greier maks rpm også. 

 

Jeg liker ikke å kjøre dieselene noe særligt over 2500rpm, det blir så mye lyd at jeg får dårlig samvittighet. "Stakar, hør den roper om hjelp" og jeg kjenner svært mange som har samme tankegang og i kamerat gjengen min er det flere kadder som har gått både 10, 20 og 30 000 timer, så tydeligt at det ikke er så dum tankegang 

Link to post
dieselfan skrev 2 minutter siden:

Vi snakker om en båt som oppgis til 30knop med KAD300. 

 

Du anbefaler TS som har KAD43, å velge C7 på 1.68. 

 

Vet du hvilken fart han da får ved 3900 ? 

 

Det sto ikke noe om båttype eller vekt når jeg skreiv c7 da, når de ikke kommer med tilstrekkelig info så er det bare og gjette seg frem :thumbsup:

Link to post
lofot2 skrev On 26.7.2024 at 23.10:

Er det noen som har erfaring eller informasjon om det går å bytte til lettere propeller  for å bruke et drev med 1.68 i utveksling? Båten er en NB 820.  Ca. 3500kg. 32 knop på max.

Har kommet meg til en PC og kikket på tabellene, men har også kikket litt på hva andre med samme båt oppgir av fart..

dersom vi tar utgangspunkt i opplysningene du gir og baserer utregningene på disse så ender du opp med:

NB 820 Sport, 3500kg, KAD43, 32 knop, 3900omdr, C2/C3

Da havner midt mellom C2 og C3. Det er ikke noe gunstig.

Om du ønsker å fortsette med A serie propeller så er det trolig bare brukte propeller tilgjengelig. Om du ønsker aluminium og kan leve med B serie så er det B3 som vil passe. Du ser ut til å nå 3950, så du vil kunne ha lett mer last.

Det er viktig at du forstår at dersom du har en turteller med 100omdr i feilvisning eller du oppgir 1-2 knop feil hastighet... eller om propellene dine er modifisert, så er beregningen her feil. Helt feil. Derfor er det viktig at du deler absolutt korrekte data.

Link to post

Takker så mye for fagkyndige innspill Dieselfan. 

Da er plan A å  skaffe meg B3 propeller å teste ut.  Hvis ikke det blir match, kan A4 propeller være et alternativ?

 

 

 

 

Link to post

Kun dersom oppgitte data er 100% riktige:

 

A4 vil bli i tyngste laget, estimerer at du klarer 3600 og det er ikke sunt å kjøre med...

Klarer du å lette båten 300kg.. så kanskje.

1.78 er klart den riktige utvekslingen for din båt med KAD43.

Du vil miste akkselrasjon, marsjfart og toppfart med 1.68 under 240hk

Link to post
dieselfan skrev 24 minutter siden:

Kun dersom oppgitte data er 100% riktige:

 

A4 vil bli i tyngste laget, estimerer at du klarer 3600 og det er ikke sunt å kjøre med...

Klarer du å lette båten 300kg.. så kanskje.

1.78 er klart den riktige utvekslingen for din båt med KAD43.

Du vil miste akkselrasjon, marsjfart og toppfart med 1.68 under 240hk

Forstår. Er nok ikke helt ideelt. 

Er et drev jeg skal bruke i vinter mens det andre skal sendes inn for service/gjennomgang. 

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...