Jump to content

Kan man bruke dp290 drev med 1.68 i utveksling på Kad43.

lofot2

Recommended Posts

lofot2 skrev for 12 timer siden:

I utgangspunktet skal drev til Kad43 ha 1.78 i utveksling.

Aner ikke hva kilden din er for "skal" 

Enhver båtbygger som lager en lett rask båt på 20-24fot ville bestilt KAD43/DPE  av VP med 1.68 eller muligens 1.63.

VP sin standard propelltabell fra den gang KAD43 var i salg, tok utgangspunkt i 1.78, men noen vet hvor mye velgeren skal forskyves for å passe til andre utvekslinger.

Hadde du delt hvilken båt og båtvekt du skal bruke drevet på hadde det vært mye enklere å prøve å hjelpe deg.

For egen del ville jeg valgt den utvekslingen som gjør at jeg treffer med C5 propeller. C6 om toppfart er eneste som teller

Redigert av dieselfan (see edit history)
dieselfan skrev 1 time siden:

Kan du begrunne hvorfor du mener at en C7 er bedre på marsjfart enn en C5. ?

Tror det er bra for TS å vite hvorfor.

Sikter alltid på så høy marsjfart som muligt, det er jo der man ligger å kjører mesteparten av tiden. Men alt må selvfølgelig samstemme sånn at man faktisk greier maks rpm også. 

Jeg liker ikke å kjøre dieselene noe særligt over 2500rpm, det blir så mye lyd at jeg får dårlig samvittighet. "Stakar, hør den roper om hjelp" og jeg kjenner svært mange som har samme tankegang og i kamerat gjengen min er det flere kadder som har gått både 10, 20 og 30 000 timer, så tydeligt at det ikke er så dum tankegang 

dieselfan skrev 2 minutter siden:

Vi snakker om en båt som oppgis til 30knop med KAD300. 

Du anbefaler TS som har KAD43, å velge C7 på 1.68. 

Vet du hvilken fart han da får ved 3900 ? 

Det sto ikke noe om båttype eller vekt når jeg skreiv c7 da, når de ikke kommer med tilstrekkelig info så er det bare og gjette seg frem :thumbsup:

lofot2 skrev On 26.7.2024 at 23.10:

Er det noen som har erfaring eller informasjon om det går å bytte til lettere propeller  for å bruke et drev med 1.68 i utveksling? Båten er en NB 820.  Ca. 3500kg. 32 knop på max.

Har kommet meg til en PC og kikket på tabellene, men har også kikket litt på hva andre med samme båt oppgir av fart..

dersom vi tar utgangspunkt i opplysningene du gir og baserer utregningene på disse så ender du opp med:

NB 820 Sport, 3500kg, KAD43, 32 knop, 3900omdr, C2/C3

Da havner midt mellom C2 og C3. Det er ikke noe gunstig.

Om du ønsker å fortsette med A serie propeller så er det trolig bare brukte propeller tilgjengelig. Om du ønsker aluminium og kan leve med B serie så er det B3 som vil passe. Du ser ut til å nå 3950, så du vil kunne ha lett mer last.

Det er viktig at du forstår at dersom du har en turteller med 100omdr i feilvisning eller du oppgir 1-2 knop feil hastighet... eller om propellene dine er modifisert, så er beregningen her feil. Helt feil. Derfor er det viktig at du deler absolutt korrekte data.

Kun dersom oppgitte data er 100% riktige:

A4 vil bli i tyngste laget, estimerer at du klarer 3600 og det er ikke sunt å kjøre med...

Klarer du å lette båten 300kg.. så kanskje.

1.78 er klart den riktige utvekslingen for din båt med KAD43.

Du vil miste akkselrasjon, marsjfart og toppfart med 1.68 under 240hk

dieselfan skrev 24 minutter siden:

Kun dersom oppgitte data er 100% riktige:

A4 vil bli i tyngste laget, estimerer at du klarer 3600 og det er ikke sunt å kjøre med...

Klarer du å lette båten 300kg.. så kanskje.

1.78 er klart den riktige utvekslingen for din båt med KAD43.

Du vil miste akkselrasjon, marsjfart og toppfart med 1.68 under 240hk

Forstår. Er nok ikke helt ideelt. 

Er et drev jeg skal bruke i vinter mens det andre skal sendes inn for service/gjennomgang. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...