Jump to content

Kjøp av seilbåt i USA

caribbean

Recommended Posts

Jeg skal til USA på tirsdag og har tenkt å kjøpe en seilbåt. Båten skal aldri til Norge eller Europa. Jeg må jo registrere den i et land, så er det mulig å registrere den i Norge? Jeg vil selvsagt ikke betale noe annet enn årlig registreringskostnad. 

Jeg er utflyttet og oppholder meg bare i Norge noen få uker i året, hvis det har noen betydning. Jeg så på sbt.rs.no , småbåtregisteret, men "båter som ikke er fortollet til Norge.....registeres ikke"

Noen som vet hvordan man registrerer en båt i Norge, som aldri skal innom landet?

Det enkleste er vel å beholde den amerikanske registreringen, men det vil du kanskje ikke? VI kjøpte en amerikansk båt for snart 20 år siden og ønsket ikke å seile med amerikansk flagg. I hvert fall den gangen var det vanskelig å få den registrert i Norge uten å ha båten her. Vi endte med å melde oss (båten) inn i KNS og brukte det flotte papiret med stempler, ordet "royal" med mere så lenge vi brukte båten. Det var aldri noen problem selv i land som er strenge for eksempel Kuba. Planen var å registrere båten i Norge når vi kom hem, men båten ble et par år senere solgt i Nya Caledonien. Jeg vet ikke hvordan det da gikk med registreringen.

Så lenge du er norsk statsborger kan båten registreres i skipsregisteret (NOR). Hvis ikke båten er registrert i et skipsregister allerede (og kan slettes derfra) og ikke alle dokumenter foreligger, er det likevel mulig å få den registrert men det krever en viss innsats å få det til.

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...