Jump to content

Nok en båtbrann, hvorfor får vi aldri årsaken i media ?


Ida Marie III

Recommended Posts

https://www.vg.no/nyheter/i/1M67Wq/full-fyr-i-fritidsbaat-i-oslo-spredningsfare-til-andre-baater

 

 

Stadig oftere hører vi om båtbranner i media, men det stopper der. Media opplyser oss sldri om årsaken. Hadde ikke det faktisk vært viktigere,  så hver enkelt kunne lært noe av årsaken. Slik det er nå, blir det vare rykter å spekulasjoner i etterkant. De som misliker gass ombord, skylder på det, andre på Litium eller bensinmotorer osv.

Finnes der muligheter for å få disse opplysningene/erfaringene fra en etat etc ? Og gjerne lagt dem ut her båtfolk "møtes" ..

Link to post

Så lenge det ikke blir alvorlig personskade, så blir vel ikke slike saker etterforsket, og med det heller ikke publisert brannårsak. 

 

Media, og de som betaler for nyheter, er vel også mest interessert å lage store overskrifter når ulykker skjer, og mindre interessert å komme med løsninger. Selv i bladet til Rednings selskapet, så fokuseres det mest på ulykker, uten å spre kunnskap. Ser ut som også de liker å spre "frykt". 

 

Men ingen tvil at det ville vært veldig viktig å tatt lærdom av slike saker. 

 

Link to post

Nei, kan du skjønne, det burde være mye læring å hente. 

 

Vi hadde en båtbrann i Strömstad for en del år tilbake. Brannfolkene var av den distinkte oppfatning at brannen hadde startet i batteriboksen. Og der satt også laderen til solcellepanelet. Så man regnet med at laderen var årsaken. Fyren som eide båten bedrev inspeksjon innen elektro, så alt skulle være topp rent installasjonsmessig.

 

En kollega hadde cabincruiser med bensinmotor. Han er mekaniker. Etter fylt bensin, eksploderte motorrommet ved oppstart. Han fant sprekk i fordelerlokket med overslag ut av sprekken.

 

Jeg har ikke hørt at Lithium har forårsaket brann. Ser man til bil, brenner det mindre el-biler enn andre.

 

Så det kan vel være litt av hvert.

Link to post

Bildet under er av en båt som brant i Holmestrandsfjorden 5. oktober i fjor.

Båt var ca. 40 fot. Tatt på husken mener jeg eier registrerte at det startet med røykutvikling fra motorrom.

Tok ca to timer å få slukket og som bildene viser er det ikke stort igjen.

Ikke greit for en etterforsker å finne årsak her.

Dette er nokså typisk for båtbranner, det som er igjen er et fullstendig utbrent skall.

 

Ellers har @Sørlandet2 et poeng når det gjelder mediedekning.

 

BtBrann.jpg.144e782fcda429431dee9bb4b222d334.jpg

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Skremmende å se hvor fort de brenner !

På hytta har vi moderne rundtbrennende vedovn. Ute er det murt bakerovn. God trekk i begge men slitsomt å få fyr. Bruker opptenningsbriketter, rødsprit og andre triks og det tenner da etter hvert. Når det først brenner så brenner det. Enten er skroget lettantennelig eller det må være antennelig veske som tar fyr i båt. Men man må ha gnist i tillegg !

Røyke på senga er det vel slutt på?

Link to post

Media er avhengig av hvilke opplysninger vi får fra politi og brannvesen ved slike hendelser. Det er sjelden vi får opplysninger om brannårsaken (med mindre den er åpenbar) siden det tar uker og gjerne måneder før det blir klart etter åstedsundersøkelser.

 

Og med mindre det dreier seg om dødsbranner eller store branner eller andre spesielle tilfeller, er det sjelden vi følger opp en brannhendelse med årsaken flere måneder etterpå.

Link to post
Pequod skrev 10 minutter siden:

sjelden vi følger opp en brannhendelse med årsaken flere måneder etterpå.

Skulle jo tro båt-pressen har interesse av å følge opp. Samtidig, om man omtaler mye av denslags er det lett å bli stemplet som frykt-spredere og kun fokusert på det negative. Blir fort en krevende balansegang. 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Jens_P skrev 3 minutter siden:

Skulle jo tro båt-pressen har interesse av å følge opp. Samtidig, om man omtaler mye av denslags er det lett å bli stemplet som frykt-spredere og kun fokusert på det negative. Blir fort en krevende balansegang. 

Ja, dette burde jo være noe som er midt i blinken for båtmagasinene. Og et tema som har stor interesse blant oss båtfolk!

Link to post

 

Sørlandet2 skrev for 2 timer siden:

Men ingen tvil at det ville vært veldig viktig å tatt lærdom av slike saker. 

Forsøkte for 15 år siden via Finans Norge å få noen svar på det  da var det over 300 bptbranner i året.

de mente det var  Sjøfartsdirektoratet sin oppgave å finne årsaken.

https://www.sdir.no/fritidsbat/ulykkesstatistikk-for-fritidsfartoy2/alvorlige-ulykker-og-andre-hendelser-med-fritidsfartoy/

 

Maila med noen journalister i 2012 de greide ikke å få ut noe som de kunne skrive om etter som de sa.

 

https://brannvernforeningen.no/brannsikkerhet/fritid-og-reise/brannsikkerhet-i-bat

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
2 hours ago, Hulda said:

Jeg har ikke hørt at Lithium har forårsaket brann.

 

Ikke batteriet selv, men det man kobler opp til batteriet. 40% av alle brannutrykninger på land skyldes mat på komfyren.

 

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/17956234/komfyren-arsak-til-over-40-prosent-av-brannvesenets-brannutrykninger?publisherId=17847131

 

Når man driver komfyren ombord ved hjelp av Litium batterier og hobbymekk elanlegg, så kan det vel tenkes å bli til noen små problemer. 

 

Et elektrisk anlegg i en enebolig, det er faktisk ganske enkelt, og de fleste elinstallasjoner ligner på hverandre, i alle fall de i fra samme tidsperiode.

 

Ombord i mange fritidsbåter så finner man elanlegg som er mye mer kompliserte, enn det man typisk finner i en leilighet eller en enebolig, og de som kobler opp er jo ikke alltid fagfolk.

 

Det ville jo være nesten merkelig om ikke dette gir noen båtbranner.

Link to post

Har prøvd å leite etter statistikk for båtbranner, men det har vært vanskelig å finne noe. Dette er hva de sier hos Gjensidige forsikring.

 

Quote

Kristina Knutsen legger til at branner som oftest skyldes elektriske feil på batterier og koblinger. 

 

https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/bat-eller-brannbombe

 

Tar man feil så er jo ingen ting bedre enn det, men jeg kan vanskelig se for meg noe annet, enn at når de elektriske anleggene ombord blir mer kreative og mer omfattende, så vil også antallet branner øke på som følge av det.

 

Jeg vil aldri bekymre meg et sekund for det som går på 230V landstrøm, men det som der i mot går på gammelt hobbymekk 12V, så vil jeg være en del mer bekymret, inklusive også for den båten som jeg har.

 

Tross alt så går det jo foreløpig ganske bra, for i forhold til antallet båter, så er det jo ikke så veldig mange branner, og bra er det, for har man plastikk båt, så går det jo ganske fort unna, hvis det tar fyr.   Da er man jo litt bedre stilt med stålbåt. Det brenner jo der også, men på en annen måte.

Link to post

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/3rdGv/se-video-redningshelikopter-rykket-ut-til-baatbrann

 

Dette er min båt, filmet fra redningshelikopteret noen mil nordøst for Utsira. Jeg befant meg i jolla så langt fra båten at den var under horisonten, jeg så bare røyk. Helikopteret fant meg minutter etter.

 

Jeg tror årsaken var gnist fra startbatteri etter gjentatt bomstart. Ellers er jeg enig med trådstarter, media følger ikke opp. Det gjelder ganske mange andre typer båtulykker også. Jeg er ikke helt overbevist om at de kan skylde på politiet alltid, man må nok vise interesse og grave litt. Forsikringsselskapene kan nok ofte vite mer.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post

Finnes som alltid unntak, men her har eieren selv kommet med en teori til avisen https://www.nordlys.no/det-ble-raskt-sterk-roykutvikling/s/5-34-2006545  (pluss)

 

– Vi skulle gjøre siste finpuss på det elektriske anlegget før sjøsetting som skulle foregå i kveld, forteller Kristian Paulsen i Ramfjordbotn utenfor Tromsø.

Det endte med at det begynte å brenne i båten. Nå er båten, en GH 17 fra 70-tallet, brannskadd.

– Båten var ikke tilkoblet strøm og ingen drivstoff var ombord. Under kobling av ledninger til lanterner brukte vi krympestrømper for å få koblingene tette. Disse krympes ved bruk av varme. Det vanlige er lighter, butanbrenner eller elektrisk varmepistol. Vi brukte butanbrenner siden det ikke var strøm tilgjengelig der båten ligger, forteller båteieren.

Han sier han ikke vet årsaken til at båtskroget tok fyr, men tror det kan være fordi butan har kommet til under båtripa og antent av en gnist.

Link to post

Jeg mistenker at ufagmessig utførte 12V anlegg er en stor årsak til brann i fritidsbåter. Bensin og propan er skumle greier, men gnisten/varmen må komme fra et sted. Har sett så mye rotete spagetti med underdimensjonerte ledninger, manglene sikringer og fraværende klamring, så jeg er egentlig overrasket over at det er er flere branner. 

Link to post
Pequod skrev On 28.7.2024 at 12.40:

Media er avhengig av hvilke opplysninger vi får fra politi og brannvesen ved slike hendelser. Det er sjelden vi får opplysninger om brannårsaken (med mindre den er åpenbar) siden det tar uker og gjerne måneder før det blir klart etter åstedsundersøkelser.

 

Og med mindre det dreier seg om dødsbranner eller store branner eller andre spesielle tilfeller, er det sjelden vi følger opp en brannhendelse med årsaken flere måneder etterpå.

 

Jo, kan forsåvidt forstå at media tenker slik. Men én etat,  type Redningsselskapet, forsikringsselskaper, båtmagasin/ nettsider, burde kunne følge dette opp, og distribuere det til båtfolk. Ellers blir det bare dårlig synsing/rykter, blant båtfolk, og følgelig ingen læring av det. 

Link to post

Etter mange års service på endel hundre båter mener jeg at lader landstrøm gass helt vilt montert og 12volt er skyld i mange branner har sitt mye helt vilt montert.Mitt intrykk er enten helt strøkent eller helt vilt overrasket over at det ikke brenner oftere.Endel branner kunne vært unngått hvis media hadde fokus på årsaken ov informere om det 

Link to post
Steihy skrev for 20 timer siden:

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/3rdGv/se-video-redningshelikopter-rykket-ut-til-baatbrann

 

Dette er min båt, filmet fra redningshelikopteret noen mil nordøst for Utsira. Jeg befant meg i jolla så langt fra båten at den var under horisonten, jeg så bare røyk. Helikopteret fant meg minutter etter.

 

Jeg tror årsaken var gnist fra startbatteri etter gjentatt bomstart. Ellers er jeg enig med trådstarter, media følger ikke opp. Det gjelder ganske mange andre typer båtulykker også. Jeg er ikke helt overbevist om at de kan skylde på politiet alltid, man må nok vise interesse og grave litt. Forsikringsselskapene kan nok ofte vite mer.


Må ha vært mildt sagt en utrivelig opplevelse, flott det gikk bra! Ble dog nysgjerrig på årsaken du skisserer, var forløpet at motor skulle startes eller at den stoppet og ble forsøkt restartet uten hell? Jeg spør fordi en brannfelle i båt som er helt ‘standard’ er at dersom motor skjærer seg/står med feks hydraulisk lock og en prøver å starte så er det vel ca ingenting som hindrer branntilløp i kabler fra startbatteri til startmotor. Kjenner også til et tilfelle der startbatteri eksploderte ved forsøk på restart etter at motor hadde kastet alt olje uten at eier rakk å oppdage dette. 

Link to post
PolarLi skrev for 18 timer siden:

– Båten var ikke tilkoblet strøm og ingen drivstoff var ombord. Under kobling av ledninger til lanterner brukte vi krympestrømper for å få koblingene tette. Disse krympes ved bruk av varme. Det vanlige er lighter, butanbrenner eller elektrisk varmepistol. Vi brukte butanbrenner siden det ikke var strøm tilgjengelig der båten ligger, forteller båteieren.

Nå skal ikke jeg påstå at butanbrenner var uforsvarlig her, for det har jeg ikke forutsetninger for. Men det finnes varmepistoler med batteri. Jeg bruker en slik på krympestrømpe i båten min. Føles tryggere enn åpen flamme. 

Link to post

Det virker som om hvis man ikke finner noen entydig årsak til en brann, om det er hus, båt eller bil, da blir det ofte: "Man antar at brannen skyldes feil i det elektriske anlegget"  -  case closed.
Selv har jeg drevet med elektriske anlegg i store deler av livet og blir skremt når jeg hører "båtfolk" si: "Pytt, pytt, det er bare 12 volt, og da er det ikke så nøye" mens de spikrer opp lampettledning og ringeledning.
Da forsøker jeg å få dem til reflektere over et enkelt eksempel: I huset hjemme, der kan du til nøds bruke lampettledning på en 2 kW ovn uten at det behøver å gå galt, men IKKE prøv det på 12 voltanlegget ombord, for der blir strømmen 20 ganger høyere enn hjemme i huset -  og du er garantert alvorlige problemer!
I altfor mange tilfeller møtes jeg dessverre av: hæ? øh?  :-(

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Arne2 skrev On 28.7.2024 at 15.27:

Har prøvd å leite etter statistikk for båtbranner, men det har vært vanskelig å finne noe. Dette er hva de sier hos Gjensidige forsikring.

 

Sitat

Kristina Knutsen legger til at branner som oftest skyldes elektriske feil på batterier og koblinger. 

 

https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/bat-eller-brannbombe

 

Tar man feil så er jo ingen ting bedre enn det, men jeg kan vanskelig se for meg noe annet, enn at når de elektriske anleggene ombord blir mer kreative og mer omfattende, så vil også antallet branner øke på som følge av det.

 

Jeg vil aldri bekymre meg et sekund for det som går på 230V landstrøm, men det som der i mot går på gammelt hobbymekk 12V, så vil jeg være en del mer bekymret, inklusive også for den båten som jeg har.

 

Komodo skrev for 21 timer siden:

eg mistenker at ufagmessig utførte 12V anlegg er en stor årsak til brann i fritidsbåter.

 

Har pratet med div takstmenn opp gjennom ang båtbrann i typiske tur-fritidsbåter med dieselmotor.

 

Svakstrømanlegg utpekes som vanligste årsak med god margin. Ikkebåtenes original anlegg, men typisk ting som har funnet veien ombord senere og som regel installert av noen som ikke burde drevet med strøm. Typisk tunge forbrukere som thrustere, vinsjer etc, ekstra batterier til disse med store kabler som er lagt "hodeløst" og feil sikret eller ikke sikret. en 12/ 24V plusskabel på 50-90 mm2 som gjerne ligger mot en skarpe metallkant i motorrommet, feks et motorfeste. Så har man x antal hundre eller tusen Ah med batterier i andre enden som skal slippe ut energien på noen sekunder eller minutter... 

 

12/ 24V er liksom så ufarlig så  hvem som helst leker elektrikker, men i båt med store batteribanker og tunge forbrukere bør hele anlegget være i orden.

 

Brann i 220v anlegget, dieselvarmere etc var ikke veldig representert. Ei heller innebords dieselmotor som i de aller fleste tilfeller har vannkjølt manifold og turbo og ergo ingen overflater som blir varme nok til å antenne noe....

 

Bensindamp/ lekkasje, gnist pang på eldre båter med innenbords bensin er noe annet, men få tur/ feriebåter har innenbords bensin eller outboard for den saks skyld.

Nå selges jo større og større båter med outboard , men de flere av disse er av nyere dato...

 

 

 

Mvh. SAP

Link to post
15 hours ago, sap_2000 said:

Svakstrømanlegg utpekes som vanligste årsak med god margin. Ikkebåtenes original anlegg, men typisk ting som har funnet veien ombord senere og som regel installert av noen som ikke burde drevet med strøm.

 

Den første seilbåten som jeg hadde, for ikke så veldig mange år siden, det var en Oksøy/ADA 32, en fantastisk sjøbåt med et utrolig elektrisk anlegg. Her hadde forrige eier erstattet en eldgammel Volvo Penta motor, med en veldig gammel Volvo Penta motor. Når den første motoren hadde blitt montert ut så hadde man bare latt det elektriske anlegget til den stå, slik som det var, og så hadde man lagt opp et nytt elektrisk anlegg til den nye. Båten hadde da 2 forskjellige instrumentpaneler, ett for den motoren som var der, og ett for den motoren som ikke var der, begge med spenning på, brytere, lys og instrumenter som virket. Den gamle motoren, som ikke var der, hadde jo flest instrumenter, men ettersom det ikke fantes noen motor, så sto instrumentene på null eller i tilfeldige posisjoner.

 

21 hours ago, mawilu said:

Etter mange års service på endel hundre båter mener jeg at lader landstrøm gass helt vilt montert og 12volt er skyld i mange branner har sitt mye helt vilt montert.Mitt intrykk er enten helt strøkent eller helt vilt overrasket over at det ikke brenner oftere.Endel branner kunne vært unngått hvis media hadde fokus på årsaken ov informere om det 

 

Har jobbet innenfor elektrofag hele mitt liv og har noen fagbrev pluss ingeniørutdanning, og har også vært fagansvarlig i bedrift i en periode, men da jeg fikk meg min første seilbåt, så må jeg virkelig si at jeg følte meg som noe av en grønnskolling. 12V anlegget var en spagetti av kabel uten like. Landstrømanlegget framstod som sikkert nok, men med løsninger uten mål og mening. Her hadde man satt opp en 16A hovedsikring, fordelt til 3 kurssikringer a 16A som forsynte hver sin 16A stikkontakt. Alle 4 sikringer var jordfeilautomater, så det kan se ut som at filosofien var: Blir det dyrt nok, så blir det også godt nok.  

 

15 hours ago, Poseidon said:

Det virker som om hvis man ikke finner noen entydig årsak til en brann, om det er hus, båt eller bil, da blir det ofte: "Man antar at brannen skyldes feil i det elektriske anlegget"  -  case closed.
Selv har jeg drevet med elektriske anlegg i store deler av livet og blir skremt når jeg hører "båtfolk" si: "Pytt, pytt, det er bare 12 volt, og da er det ikke så nøye" mens de spikrer opp lampettledning og ringeledning.

 

Det stemmer vel ikke helt mener jeg, når det gjelder det med å finne årsaker til brann i boliger og bygninger. Her er det jo DSB som jobber på forskriftsnivå, og så er det de forskjellige normkommiteene som jobber litt mer detaljer på de tekniske detaljløsningene i form av normer. For boliger, så ligger ansvaret hos Normkommite 64, og her synes jeg at det som går på oppfølging av branner og regelverk, nesten har gått for langt, slik at de krav til sikkerhet som nå gjelder ut i fra NEK400 for å forhindre branner i boliger/bygninger, nesten er en overdrivelse. (Samtidig så blir installasjonene så kostbare, at mye gjennomføres "svart og ulovlig", men det er det i forholdsvis liten grad noen oppfølging av.) For de fleste typer båter, inklusive fritidsbåter, så er det vel NEK410 og Normkommite 18  

 

Når det gjelder Normkommite 64, så er det vel mitt inntrykk at de er svært grundige (og nesten for grundige) med å analysere alle de elektriske feil som har vært. Normkommite 18, kjenner jeg ikke noe særlig til, men det er vel ikke mitt inntrykk at fritidsbåter er det som har mest fokus hos dem. 

 

Så er det også et stort problem med "dagens regelverk". For NEK400 så koster det 2.000,- for å ta en liten kikk, og betaler man det beløpet, så oppdager man at det er et sammensurium av regler og paragrafer som det er umulig å finne ut av. Her har man lagt seg stor flid i å forklare det som egentlig er ganske enkle tekniske prinsipper, på en mest mulig ubegripelig måte. For å kunne lese en side og en bestemmelse i NEK400, så må man ut i fra normens oppbygning først ha lest hele normen, slik at man kan sette den ene siden og den ene bestemmelsen inn i en helhetlig kontekst.

 

NEK410 koster kr 3740,- og hvordan det er med lesbarheten, det vet jeg ikke, men prisen tyder vel på at det kan være ganske omfattende greier. (Har aldri hatt tilgang til den normen.)

 

Det finnes jo ikke noe fag som heter: "Fritidsbåtelektriker" eller "Småbåtelektriker", og en elektrisk installasjon i en småbåt den ligner vel ikke så mye på en installasjon i en bolig, eller på en elektrisk installasjon på en oljeplattform, og det finnes jo ikke noen lærebok eller fag som heter "småbåtelektriker".

 

Da tenkte jeg at det kanskje var en god ide å få snekret sammen noe litt "lærebokaktig" eller "håndbokaktig", på nett, som kan ligge åpent for alle, så kan jo de som har litt "maritim erfaring", gjerne komme med litt tilbakemeldinger og korrigere for feil.  

 

Ser man på elektrofagene under ett og hvis man for eksempel definerer "det å jobbe fagmessig" som "det man gjør på en fagprøve", så mener jeg at det er en del prinsipper som er ganske like på tvers av de forskjellige elektrofagene, slik at de prinsippene som gjelder for, for eksempel "elektriker" og "automatiker", også kan ha overføringsverdi til "småbåtelektro". 

 

   

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...