Jump to content

Epoxy støp ifm gjennomføring i sandwich skrog


_Bliss_

Recommended Posts

Skal skifte skroggjennomføringer. En av disse går igjennom sandwich skrog.

Har fjernet distansematerialet i ett området som er litt større en mutter på gjennomføring. Tenker å bruke ett rør som "forskaling" i gjennomføringen for å slippe å unngå å bore opp hullet etterpå. Har boret noen hull som jeg tenkte å sprøye inn epoxy i. Vil dette kunne fungere? Trenger det mer luft for herding?kan det bli utfordring med herdetemperatur?20240725_193622.jpg.6cf58b9cd51db888ef2ae56b134403d7.jpg20240728_132358.jpg.64cdb4d1f7a0305d99ad300d27dab1ad.jpg

Link to post

Det kommer litt an på type epoksy og viskositeten til denne. Hvis WestSystem tilsvarende 205 ville jeg først ha primet med ufortykket epoksy inni hullet først for så å sparkle inn fortykket epoksy (f.eks. WestSystem 403, eller tilsvarende) med en konsistens som peanøttsmør. Ved å sparkle dette inn fra begge sider oppnår du god kontakt med alle flater i hullet. Har epoksyen en slik fortykket konsistens kan du påføre litt ekstra for så å skyve røret inn, gjerne påført pakketeip på utsiden av røret slik at epoksyen ikke fester seg til røret.

 

Vil du likevel gå for sprøytemetoden hadde jeg brukt fortykket epoksy (til konsistens som tykk vaniljesaus), da ren og ufortynnet epoksy vil kunne sige slik at du får luftlommer i overkant. 

Varmgang vil ikke bli store utfordringen i såpass små volum, men klart, du trenger gjerne ikke støpe i solsteiken.

 

Ser du holder til i Rogaland, hvis du ikke har fortykningsmiddel og holder til i Stavanger-området kan du få litt 403 av meg, har stående litt til et prosjekt jeg er i gang med. PM hvis det er aktuelt.

Link to post
Komodo skrev 1 time siden:

Det vil fungere. Epoxyen er tokomponent, den trenger ikke luft for å herde. Tviler på at det blir så varmt at det blir noe problem for deg, det er ikke  stort volum det er snakk om. I så tilfelle får du stå klar med isposer :smiley:

 

NilsPils skrev 1 time siden:

Epoxy herder uten lufttilgang. Du bør bruke langsomtherdende epoxy for å unngå varmgang og etterfølgende krymping ved større volumer. Det siste skulle neppe bli et problem her . .

 

Redigert: Komodo slo meg på målstreken . . . :smiley:

 

Hakkannen skrev 58 minutter siden:

Det kommer litt an på type epoksy og viskositeten til denne. Hvis WestSystem tilsvarende 205 ville jeg først ha primet med ufortykket epoksy inni hullet først for så å sparkle inn fortykket epoksy (f.eks. WestSystem 403, eller tilsvarende) med en konsistens som peanøttsmør. Ved å sparkle dette inn fra begge sider oppnår du god kontakt med alle flater i hullet. Har epoksyen en slik fortykket konsistens kan du påføre litt ekstra for så å skyve røret inn, gjerne påført pakketeip på utsiden av røret slik at epoksyen ikke fester seg til røret.

 

Vil du likevel gå for sprøytemetoden hadde jeg brukt fortykket epoksy (til konsistens som tykk vaniljesaus), da ren og ufortynnet epoksy vil kunne sige slik at du får luftlommer i overkant. 

Varmgang vil ikke bli store utfordringen i såpass små volum, men klart, du trenger gjerne ikke støpe i solsteiken.

 

Ser du holder til i Rogaland, hvis du ikke har fortykningsmiddel og holder til i Stavanger-området kan du få litt 403 av meg, har stående litt til et prosjekt jeg er i gang med. PM hvis det er aktuelt.

Takker for alle svar😊 har ikke is tilgjengelig her, så får håpe det ikke blir så varmt. Kan risikere at laminate eller distansematerial blir ødelagt?

Det er west system 105/205 jeg har tilgjengelig. Har 406 til fortykning, men takk for tilbud @Hakkannen.

Så for meg at det ble vanskelig å komme til for å smøre på ufortykket epoxy først, ?men det er nok mulig å få til det også dersom det er å anbefale

Link to post

Det er såpass lite volum at jeg vil ikke tro varmgang blir et problem. 406 fungerer fint😊👍

 

Poenget med ufortykket epoksy som primer er å væte flatene du skal få den fortykkede epoksyen til å feste til. Ved fortykket epoksy er limen bundet til fortykningsmiddelet, dermed er det mindre fri epoksylim tilgjengelig til å hefte til flaten du limer til, ikke sikkert det har mye å si i praksis for ditt prosjekt, men det er i alle fall teorien bak. Ved å forhåndsvæte/prime overflaten vil ufortynnet epoksy (som har god inntrengningsevne) trekke inn der den kan og molekylært (molekylene har nord- og sørpol som tiltrekkes hverandre) danne en god forbindelse mellom underlaget og den fortykkede epoksyen som kommer rett etter. I ditt tilfelle kan du ta en billig pensel og «stuke» denne med epoksy inn fra begge sider slik at du får lim på flatene. Distansematerialet kan også vætes, men der er det mindre viktig i forhold til ytre og indre glassfiberskrog der limingen etter herding blir vanntett.
 

Skulle du sprøyte inn med tykk vaniljesauskonsistens er det såpass fri epoksy tilgjengelig at jeg hadde ikke brydd meg, forhåndsvætingen er mest med tanke på metoden med konsistens som peanøttsmør.

Link to post
Hakkannen skrev for 1 time siden:

Det er såpass lite volum at jeg vil ikke tro varmgang blir et problem. 406 fungerer fint😊👍

 

Poenget med ufortykket epoksy som primer er å væte flatene du skal få den fortykkede epoksyen til å feste til. Ved fortykket epoksy er limen bundet til fortykningsmiddelet, dermed er det mindre fri epoksylim tilgjengelig til å hefte til flaten du limer til, ikke sikkert det har mye å si i praksis for ditt prosjekt, men det er i alle fall teorien bak. Ved å forhåndsvæte/prime overflaten vil ufortynnet epoksy (som har god inntrengningsevne) trekke inn der den kan og molekylært (molekylene har nord- og sørpol som tiltrekkes hverandre) danne en god forbindelse mellom underlaget og den fortykkede epoksyen som kommer rett etter. I ditt tilfelle kan du ta en billig pensel og «stuke» denne med epoksy inn fra begge sider slik at du får lim på flatene. Distansematerialet kan også vætes, men der er det mindre viktig i forhold til ytre og indre glassfiberskrog der limingen etter herding blir vanntett.
 

Skulle du sprøyte inn med tykk vaniljesauskonsistens er det såpass fri epoksy tilgjengelig at jeg hadde ikke brydd meg, forhåndsvætingen er mest med tanke på metoden med konsistens som peanøttsmør.

Er ikke stødig på epoxy foreløpig. Det var mye mer fortykningsmiddel som skulle til enn forventet. Brukte derfor litt for lang tid. Første blandig ble da slik😬 brått og uventet.

Brukte for lang tid.. ville det ært bedre å blande i større beger? Blandet 100ml

20240728_152500.jpg

Link to post

Der har du nok brukt for lang tid ja, og problemet med disse målebegrene er at de er alt for smale i forhold til høyden. Bruker du samme mengde i f.eks. en isboks får du større overflate og dermed mindre varmgang. I tillegg er brukstiden/åpentiden til 205 ved 21 grader bare 10-15 minutter, så den er en relativt kjapp herder (fin for arbeider på vår og høst da det er lavere temperaturer). Selv bruker jeg 206 eller andre epoksyer med lengre åpentid ved slike temperaturer som nå (kan med dette anbefale Biltemas lamineringsepoksy, denne har 40-45 minutter åpentid, og står ikke tilbake for WestSystems variant når det gjelder styrke, egentlig en glimrende og prisgunstig epoksy til arbeid nå i varmen). 
 

For din del har du nå lært at det skal mer fortykningsmiddel til enn du hadde trodd, husker du ca. hvor mye du brukte? I så fall, blander du opp en ny batch, rører kjapt og effektivt sammen, tilsetter litt mindre fortykningsmiddel enn du brukte sist, rører dette kjapt inn, venter 10-15sek for at epoksyen skal få sette seg med fortykningsmiddelet, rører for å kjenne på konsistensen, tilsetter så mer hvis blandingen er for tynn.
 

Alt bør skje kjapt og effektivt, og som nevnt; gjerne i en isboks eller annet plastmateriale med større overflate enn blandebegeret du brukte sist. Selv bruker jeg mye rullekar med innlegg til mindre doser, men så bruker jeg mye rulle til å påføre med også, så da passer jo slikt. Det er også en fordel at alt du trenger ligger klart der du trenger det, bruker du tid på å lete etter noe etter limen er blandet får du kortere tid i andre enden. For egen del har jeg et motto som lyder slik: Når «Hakkannen» limer er det kun egen død som kan stoppe ham:giggle: Poenget med dette mottoet er at når liming pågår må man være effektiv, målrettet og ikke bli forstyrret av noe som helst. 
 

Du skriver at du ikke er stødig med epoksy enda, men regner med du bruker gode nitrilhansker (engangshansker) når du jobber med epoksyen? Den er ganske så allergifremkallende, så det er lurt å ikke komme borti uherdet epoksy med huden hvis du kan unngå det. Og ved sliping og bearbeiding av halvherdet og herdet epoksy bør støvmaske brukes.

Link to post

takker for tips @Hakkannen og @Komodo.

har dere noen erfaring med epoxy sparkel fra biltema også?

skal sparkle opp skrog etter slipping av en god del byller (plast pest). står at denne er egnet til dette.

i utgangspunktet hadde jeg tenkt å benytte metoden til west system. smøre på ufortykket epoxy, deretter  sparkle opp epoxy tilsatt 406 fortykkningsmiddel. det virker mye mer tidkrevende å blande opp etter west system sin oppskrift. noen synspunkt rundt dette?

Link to post

WestSystems metode gir nok totalt sett bedre heft, med tanke på først prime med ufortynnet epoksy og så påføre fortykket, men Biltemas epoksysparkel fungerer også greit, så lenge underlaget er rent og røffet opp litt.
 

For din del regner jeg med det er hull og forsenkninger du skal sparkle, altså ikke helsparkling? Da holder Biltemas sparkel og gir en grei sparkel for pengene. Fordelen med denne er at den er lettslipt og fin å bearbeide etter herding. Har også brukt litt sparkel av typen Hempel ProFiller i det siste (tror knapt man får denne over disk, er beregnet for proffmarkedet) og har derfor fått sammenlignet litt mellom hobbyvarianten og proffvarianten. ProFiller er fuktigere og klistrer bedre enn Biltemas variant som er noe tørrere i konsistensen, men så er ProFilleren også langt tyngre å slipe enn Biltemas sparkel. Så lenge du blander opp mindre mengder om gangen slik at du får brukt opp alt før den begynner å herde vil den klistre godt og få god heft. Får den begynne å herde blir den tørrere og vil ikke feste seg skikkelig. Som nevnt tidligere, med tokomponente remedier gjelder det å bruke tiden godt😊

Link to post
_Bliss_ skrev 27 minutter siden:

Evt kan en vel bruke biltemas lamineringsepoxy for å primer før sparklng med epoxysparkel også?

Om den fungerer til å prime og så sparkle vått i vått med epoksysparkelen vet jeg ikke, dette er jo to forskjellige produkter, den metoden er beregnet på at man bruker samme type epoksy til både priming og sparkling. Usikker på om Biltemas sparkel går kjemisk sammen med lamineringsepoksyen deres. Å vente til lamineringsepoksyen er herdet (for å unngå en eventuell uønsket kjemisk reaksjon) før man sparkler er heller ikke hensiktsmessig, da litt av poenget med priming og sparkling med epoksy vått i vått er å danne en form for anker i overflaten med ufortykket epoksy for så få en forbindelse på molekylnivå med sparkelen, noe man ikke oppnår i samme grad om primeren er herdet. I tillegg, om man venter til lamineringsepoksyen er herdet før man sparkler, bør overflaten vaskes med varmt såpevann for å få vekk det potensielle vokslaget lamineringsepoksyen skiller ut under herding (amine blush), noe som blir ekstraarbeid og risikofaktor for dårligere heft for sparkelen.
 

Jeg hadde bare brukt sparkelen slik den er var jeg deg, rengjort og røft underlag og så sparkel blir mer enn godt nok til en slik jobb med forsenkninger. Fører du sparkelspaden med sparkel over forsenkningene begge veier får du heftet skikkelig til sidene i forsenkningene. 

Link to post
_Bliss_ skrev for 2 timer siden:

takker for tips @Hakkannen og @Komodo.

Bare hyggelig :thumbsup:

 

_Bliss_ skrev for 2 timer siden:

har dere noen erfaring med epoxy sparkel fra biltema også?

I motsetning til @Hakkannen har jeg dårlig erfaring med den, kommer neppe til å kjøpe det stoffet der en gang til. Jeg anbefaler en epoxysparkel som heter Lefant. Den har jeg meget god erfaring med. Men den er litt tynnere enn Biltema sin, så du får ikke bygget opp skarpe hjørner osv uten å forskale. Men den gir meget god heft, og er veldig sterk. Den er også super til den gjennomføringsjobben du holder på med. 

 

_Bliss_ skrev for 2 timer siden:

i utgangspunktet hadde jeg tenkt å benytte metoden til west system. smøre på ufortykket epoxy, deretter  sparkle opp epoxy tilsatt 406 fortykkningsmiddel. det virker mye mer tidkrevende å blande opp etter west system sin oppskrift. noen synspunkt rundt dette?

Bruker du Lefant epoxy epoxysparkel trenger du ikke det, den hefter godt rett på glassfibereren.

 

_Bliss_ skrev 42 minutter siden:

Evt kan en vel bruke biltemas lamineringsepoxy for å primer før sparklng med epoxysparkel også?

I motsetning til sparkelen har jeg veldig god erfaring med lamineringsepoxyen fra BT. Men som Hakkannen skriver så er det ikke gitt at det er en fordel å gjøre det på den måten. I så tilfelle ville jeg sparklet mens grunnstrøket ennå er litt klebrig, og ikke helt utherdet. Da tror jeg ikke aminbelegget har rekt å skille seg ut. Men hvis dette er en kritisk jobb, eller at det drar med seg mye arbeid å gjøre dette om igjen, så bør du gjøre noen tester.

 

Link to post
Komodo skrev 15 minutter siden:

I motsetning til @Hakkannen har jeg dårlig erfaring med den, kommer neppe til å kjøpe det stoffet der en gang til.

Hva skjedde, festet den ikke skikkelig? Som sagt, jeg opplever den som litt «tørr» i forhold til den andre sparkelen jeg har brukt nå i det siste, så ville ikke brukt Biltemas sparkel for sparkling av større flater, der hadde jeg gått for ProFiller (den hefter bedre, og nå har jeg fått noen kilo av den, så må jo få brukt den opp før den blir for gammel😅).

 

Ellers, når det gjelder utskilling av voks utpå lamineringsepoksy, det stemmer, voksen kommer vanligvis først etter den har sluttet å være klebrig, som regel i overgangen fra når den begynner å bli akkurat så hard at man fremdeles kan lage neglemerker i den til den blir hardere.

Link to post
Hakkannen skrev 6 minutter siden:

Hva skjedde, festet den ikke skikkelig? Som sagt, jeg opplever den som litt «tørr» i forhold til den andre sparkelen jeg har brukt nå i det siste,

 

Du får ta dette med en klype salt, for jeg har bare kjøpt en boks av det stoffet. Det kan jo tenkes at jeg var ekstra uheldig med den boksen. Men det er som du sier, den var tørr, heftet dårlig, og var helt elendig å jobbe med. Blir ikke aktuelt å kjøpe den igjen. 

Link to post
Komodo skrev 1 minutt siden:

Men det er som du sier, den var tørr, heftet dårlig, og var helt elendig å jobbe med.

Da forstår jeg godt at du ble avskremt! Skal jo ikke være slik. Nei, de boksene jeg har brukt har fungert greit til sitt, jeg har brukt dem mest til sparkling av hull og fordypninger, ala slike trådstarter har, men også til å jevne ut grov glassfiberduk før maling, der har sparkelen fungert fint. Kunne jo ha laget sparkel med lamineringsepoksy og filler for å jevne ut duken, men med tidspress er det greit med en sparkel som herder kjapt slik at man kan gå over med primer samme dag.
 

Dessverre er det av og til slik at enkelte batcher ikke er som de skal. Hadde noen dårlige opplevelser med den forrige lamineringsepoksyen til Biltema, den som kom i plastkanner. Selv med riktig blandingsforhold hendte det av og til at den ikke herdet skikkelig og forble myk over flere dager, selv under samme forhold. Hva det var aner jeg ikke, er alltid pinlig nøyaktig med blandingsforholdet når jeg bruker epoksy, så en feil der var det i alle fall ikke😅

Link to post

Har brukt BT epoksysparkel til å sparkle steglister på racerbåt. Har aldri sett noe feil på det i ettertid.

 

Et tips ved bruk av ukjente produkter, er å prøve på et lite og uviktig sted først. Slik at en blir kjent med produkt og metode.

 

Om du får epoksy på huden, ikke vask det bort med aceton. Da forsvinner epoksy gjennom huden og inn i kroppen.

Link to post

Det er nok mange meninger og erfaringer her:smiley:

Har vært litt for kjapp når jeg leste anvisningen til  West system. 406 anbefales ved mindre antall og når en ikke skal legge ny epoxy grunning. 406 er vanskelig å pusse.

må nok derfor vurdere å gå for 407 eller 410 som anbefales om jeg skal gå for west system. ellers er det mange andre gode tips som er kommet her som jeg får vurdere.

 

Er det noen tommelfinger regel som sier noe om når man må legge i ny glassfiber ved utbedringer av osmose / plast pest? Det er ikke noe spesifisert i west system sin anvisning. Forstår selvsagt at det må bygges opp på nytt ved dype skader. 

jeg har slipt ut ganske mange byller nå. så vidt jeg har klart å observere er det kun ytterste lag som er delaminert. Dette er slipt bort der det er løst. (i små områder)  jeg har sett for meg å kun sparkle opp disse igjen uten glassfiber slik ihht beskrivelse fra west system. 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...