Jump to content

Lade thruster batteri fra forbruk - hvilken lader?


__jallis__

Recommended Posts

Har et Varta LFD140 batteri https://skanbatt.no/product/523857/varta-fritidsbatteri-12v-140ah-800cca-513x189x223mm-venstre-lfd140 som jeg tenkte å sette opp som et dedikert thruster batteri på seilbåten.

 

Tenker å bruke en DC/DC lader fra forbruksbanken (lithium) som eneste lader.

 

Må jeg bruke en 3-stegs lader til dette feks https://www.sparelys.no/victron-orion-tr-smart-12-12-18a-220w-isolated-dc-dc-charger

 

Eller kan jeg slippe unna med en omformer som bare leverer konstant spenning til halve prisen, feks https://www.sparelys.no/victron-orion-tr-12-12-9a-110w ?

Link to post

Jeg synes den Victor 18A laderen er et godt valg.  Den har også en og god app som settes opp  med bluetooth forbindelse. Det eneste den mangler er visning av ladestrøm. Det kan den nye Victron XS 12/12-50. Men den er ganske dyr.

 

Link to post

Hei. Er det nødvendig ha lading 24/7 ? 

Jeg har og har alltid hatt dedikert batteri til pysevispa forrut. Men da bare et skillerele mellom start og baug batteri. Lader underveis med motor og kobler ut når jeg stopper motoren. Enkelt og lite som kan gå i stykker. 

 

Uten å skulle kuppe tråden. Så lurer jeg på hva som kan forsvare pris og eventuelle utfordringer med dc-dc lader, foruten at man kan gå litt ned på dimensjonene på kabelene?

Link to post

Har hatt dette oppsettet nå i flere år med Orion TR Smart som du linker til. Benytter trusterbatteri også til start. Helt glimrende. Holder lenge med den minste utgaven. er ikke mange Ah du skal etterfylle med.

Link to post
Kapteinskutelaus skrev 1 time siden:

Hei. Er det nødvendig ha lading 24/7 ? 

Jeg har og har alltid hatt dedikert batteri til pysevispa forrut. Men da bare et skillerele mellom start og baug batteri. Lader underveis med motor og kobler ut når jeg stopper motoren. Enkelt og lite som kan gå i stykker. 

 

Uten å skulle kuppe tråden. Så lurer jeg på hva som kan forsvare pris og eventuelle utfordringer med dc-dc lader, foruten at man kan gå litt ned på dimensjonene på kabelene?

Grunnen til at jeg vil gå over til et dedikert thruster batteri, er at dagens løsning med kobling mot start-batteriet gir nok spenningsfall til å utløse motorens batterimonitor-alarm.

 

En løsning med skillerele, vil vel fortsatt trekke mye fra startbatteriet når thruster benyttes?

Link to post

Aha ja jeg har hatt akkurat samme varta batteri til thruster som deg i gamle båten.

50 mm² kabel mellom start og baug batteri, volt sensitivt rele skiller de. 

I senere tid, da jeg byttet til lithium forbruk. Valgte jeg en victron Argofet skillediode til å skille pga den høye spenningen lithium gir ikke virker med skillerele designet til bly batteri alene. 

En dc dc lader er jo fint i tilfeller der man må begrense antall ampere pga tynne kabler eller  som du nevner en følsom kuvøse motor?  det har jeg jo selv fått i år i ny båt. I form av en D6. Skillediode fra Volvo penta. Thruster batteri  og 7hk truster forran og 4hk bak som krever sitt. Disse kjører jeg samtidig til tider, uten at det har bydd på noen problemer i år for meg og antakelig ikke siden 2008 heller da det ble installert.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...