Jump to content

Tungt å bevege gearspake på Suzuki 6hk 4takt

Mr Greenhill

Recommended Posts

20240729_130643.JPG.3db638d6acf2dd1972420ba21457756b.JPGHei.
Jeg bruker en Suzuki 6hk 4 takt, usikker på år men tipper ca 10år gammel (ikke min men jeg bruker den)

Jeg har smurt med fettpumpe på den ene nippel (på stammen) jeg kunne finne, men finner ingen andre nipler.
Giret er veldig tungt å bevege på nå lurer jeg på hvordan jeg kan fikse dette? 
Kan jeg spraye med WD-40 eller må jeg bruke noe annet? Eventuelt hvor skal jeg smøre?
Jeg er amatør når det kommer til båtmotorer så om noen har bilder og kan guide meg så hadde det vært fantastisk, men jeg finner frem i motorrommet ved skriftlig beskrivelse.

På forhånd takk for tips og hjelp. Jeg kjører til naustet og prøver å finne ut av det mens jeg venter på svar fra dere.

Ha en strålende dag videre.

Redigert av Mr Greenhill (see edit history)

Det var en bra tittel ja :flag_bp:

kjenner ikke så godt til de nyere 4t småmotorene, men dette var ikke helt uvanlig på feks 4hk 2T.  

Der var det rett og slett selve girhendelen som satte seg fast i hylsa den går i. (Sannsynligvis vanninntrenging + saltavleiringer)
På min så knakk hendelen til slutt. Måtte av med motorblokka for å bytte

Er tetninger på denne hylsa, så vanskelig å få smurt opp uten å demontere ser det ut til

delediagram: for 2019 F6 :
https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard/2019/6hp/f6lmha/control

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Tusen hjertelig takk for hjelp til å tappe oljen, shipahoy. Nå har den fått ny olje 😄

jerognal: Jeg har sprayet en del med WD40 rundt gearen og vaier. Den ble litt lettere å bevege, men fortsatt tung. Mulig jeg må skru av selve håndtaket og spraye litt inni der ja.

Mr Greenhill skrev for 3 timer siden: