Mr Greenhill Startet 29.Juli Del på Facebook Startet 29.Juli (redigert) Hei. Jeg bruker en Suzuki 6hk 4 takt, usikker på år men tipper ca 10år gammel (ikke min men jeg bruker den) Jeg har smurt med fettpumpe på den ene nippel (på stammen) jeg kunne finne, men finner ingen andre nipler. Giret er veldig tungt å bevege på nå lurer jeg på hvordan jeg kan fikse dette? Kan jeg spraye med WD-40 eller må jeg bruke noe annet? Eventuelt hvor skal jeg smøre? Jeg er amatør når det kommer til båtmotorer så om noen har bilder og kan guide meg så hadde det vært fantastisk, men jeg finner frem i motorrommet ved skriftlig beskrivelse. På forhånd takk for tips og hjelp. Jeg kjører til naustet og prøver å finne ut av det mens jeg venter på svar fra dere. Ha en strålende dag videre. Redigert 29.Juli av Mr Greenhill (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 29.Juli Del på Facebook Svart 29.Juli Legg gjerne ut et par bilder av motor og motorkode. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Juli Del på Facebook Svart 29.Juli Det var en bra tittel ja kjenner ikke så godt til de nyere 4t småmotorene, men dette var ikke helt uvanlig på feks 4hk 2T. Der var det rett og slett selve girhendelen som satte seg fast i hylsa den går i. (Sannsynligvis vanninntrenging + saltavleiringer) På min så knakk hendelen til slutt. Måtte av med motorblokka for å bytte Er tetninger på denne hylsa, så vanskelig å få smurt opp uten å demontere ser det ut til delediagram: for 2019 F6 : https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard/2019/6hp/f6lmha/control Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
jerognal Svart 29.Juli Del på Facebook Svart 29.Juli WD40 gjør ingen skade. Derimot løser den rust og salt. Ut ifra tegning over ser det jo ut som håndtak kan demonteres på utsiden. Kjør på med rikelig wd40. Får av håndtak og fortsett innover med wd40 Sitér dette innlegget Link to post
Mr Greenhill Svart 29.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli Sitér dette innlegget Link to post
Mr Greenhill Svart 29.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli Skal også bytte olje, men usikker på hvor tappekranen er. Er det denne på bildet? Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 29.Juli Del på Facebook Svart 29.Juli https://www.crowleymarine.com/d/tech_article/owners-manual-df4-df6-inspection-and-maintenance-99011-91j09-03b Sitér dette innlegget Link to post
TåT Svart 29.Juli Del på Facebook Svart 29.Juli På nyere Suzuki pleier det å være et klistremerke litt nede på stammen, der det blant annet står årsmodell. Sitér dette innlegget Link to post
Mr Greenhill Svart 29.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli Tusen hjertelig takk for hjelp til å tappe oljen, shipahoy. Nå har den fått ny olje 😄 jerognal: Jeg har sprayet en del med WD40 rundt gearen og vaier. Den ble litt lettere å bevege, men fortsatt tung. Mulig jeg må skru av selve håndtaket og spraye litt inni der ja. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 29.Juli Del på Facebook Svart 29.Juli Mr Greenhill skrev for 3 timer siden: Den ble litt lettere å bevege, men fortsatt tung. Mulig jeg må skru av selve håndtaket og spraye litt inni der ja. WD40 er en rustløser, den fordamper etter relativt kort tid. Etter å ha fått løsnet på delene bør du følge opp med olje, som vil gi en mye mer varig effekt og vil også nedsette friksjonen. Om du ikke har tilgang til Brukermanual så vil jeg anbefale at du googler deg et eksemplar du kan lagre på mobilen slik at du kan få oversikt over smørepunkter og andre viktige greier. Det sitter et merkeskilt på braketten til motoren, jeg kan skimte det på bildet. Det er tildels stor forskjell på disse motorene så det er viktig at du oppgir riktig motorkode når du starter en tråd. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 30.Juli Del på Facebook Svart 30.Juli Hadde samme problem på lik motor. Det var akselen som girhendelen sitter på som var irret. Demonterte og laget ny i syrefast, da ble det bra....hvor lenge vet jeg ikke, den ble stjålet noen uker senere😩 Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
jerognal Svart 30.Juli Del på Facebook Svart 30.Juli Forslår å ta av hendel, legge motor på siden og gønne på med rustløser på akselen. La den ligge å trekke og fyll på mer. Moe jevnlig. ATF automatolje blandet med aceton skal være gode greier ..... Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 30.Juli Del på Facebook Svart 30.Juli Problemet er at irr gjør at akselen blir "større" og det blir trangt i hullet, bedre å ta ut akselen og pusse den ren, og montere sammen med masse fett. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
jerognal Svart 30.Juli Del på Facebook Svart 30.Juli Ja sef er demontering det beste om det er enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.