FamFar Startet 30.Juli Del på Facebook Startet 30.Juli Man skal jo ikke kjøre impelleren tørr, da kan gummi ødelegges og biter falle av med påfølgende trøbbel videre i kjølesystemet. Jeg ser av tegninger av Yanmar 3QM30 at denne kan leveres med lensepumpe (bilge pump) påmontert huset til impeller for kjølevannet. Vil ikke impelleren i denne lensepumpen ganske raskt gå tørr og bli skadet? Dette er ikke en aktuell problemstilling for meg (har kun kjølevannspumpen), jeg bare lurer på hva de har tenkt skal skje i en praktisk situasjon dere denne pumper kontinuerlig og kjølsvinet ganske raskt blir tømt... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Juli Del på Facebook Svart 30.Juli Den lensepumpa har nok ikke en gummiimpeller, det er nok en konstruksjon i stål som tåler å gå tørr kontinuerlig. Det finnes andre pumpetyper enn de som har gummiimpeller og kamplate. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
FamFar Svart 30.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli Ja, det er mulig det er slik. Når jeg ser på tegninger i manualen nå, ser det ut som at det er en helt vanlig impeller som sitter i lensepumpen. Det hadde vært artig om noen faktisk hadde erfaring de vil dele om dette. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Juli Del på Facebook Svart 30.Juli Hadde det vært en vanlig impeller hadde den vart max 3 minutter etter at det er tomt for vann. Og det høres lite sannsynlig ut. Det er nok en annen løsning. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hegra Svart 30.Juli Del på Facebook Svart 30.Juli Skal ikke påstå noe, men både yanmar og vp gikk over fra rein sjøvannkjøling til ferskvannkjøling og varmeveksler på 70 tallet var det vel. Det gjorde de med og sette to pumper etterhverandre på samme aksel. Altså ei som sirkulerte kjølevæske og ei som pumpet sjøvann i veksler og eksos . Dermed brukte de samme blokka som de sjøvannkjølte. Senere kom vel blokka med integrert sirkulasjonspumpe i blokka og reindrift. Vet ikke når det skjedde. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Juli Del på Facebook Svart 30.Juli hegra skrev for 3 timer siden: Skal ikke påstå noe, men både yanmar og vp gikk over fra rein sjøvannkjøling til ferskvannkjøling og varmeveksler på 70 tallet var det vel. Det gjorde de med og sette to pumper etterhverandre på samme aksel. Altså ei som sirkulerte kjølevæske og ei som pumpet sjøvann i veksler og eksos . Dermed brukte de samme blokka som de sjøvannkjølte. Senere kom vel blokka med integrert sirkulasjonspumpe i blokka og reindrift. Vet ikke når det skjedde. Sjøvannskjølte utgaver av Yanmar fikk man nok lengre, iallefall til etter 1980. Eller senere, har ikke sjekket hvor lenge. Jo det ser ut som vanlig gummi-impeller i lensepumpa ytterst. Kanskje den var designet slik at den dro inn en ørliten mengde sjøvann fra sjøvannsdelen for å hindre tørrkjøring. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
hegra Svart 30.Juli Del på Facebook Svart 30.Juli FamFar og Teerex har nok rett ser det ut til. Vp hadde lignende pumpe på sine md 11 og md 17 når de første kom med ferskvannkjøling. Men da var den ene sjøvannpumpe og den andre sirkulerte ferskvannet. Trodde det var likt på yanmar , men her er det vist faktisk lensepumpe. Sitér dette innlegget Link to post
FamFar Svart 31.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli Jeg har søkt noe på nettet etter erfaringer rundt denne løsningen, men har ikke funnet noe. Og tegningen over viser jo at pumpa har ene slange til kjølsvinet og den andre ut av båten, så jeg skjønner ikke hvordan den impelleren kan holde... Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 31.Juli Del på Facebook Svart 31.Juli FamFar skrev for 1 time siden: Og tegningen over viser jo at pumpa har ene slange til kjølsvinet og den andre ut av båten, så jeg skjønner ikke hvordan den impelleren kan holde... Det virker rart ja. Kan det være at den store impelleren som kontinuerlig pumper kaldt vann vil kjøle den lille tørrkjørye impelleren? Eller kan det hende de bruker en gummi som tåler tørrkjøring bedre? På land kjører man jo bildekk tørre og det er vel mange tetninger av gummi som iblant kjøres tørre med bevegelse. På snøfreseren min tåler gummien på skovlene greit tørrkjøring. Dette er noe jeg har ettermontert for bedre tetning mellom skovel og hus, så nå kaster den snøen som den skal. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.