Jump to content

Yanmar 3QM30 kan leveres med lensepumpe påmontert impellerhuset. Noen som har dette?

FamFar

Recommended Posts

Man skal jo ikke kjøre impelleren tørr, da kan gummi ødelegges og biter falle av med påfølgende trøbbel videre i kjølesystemet.

Jeg ser av tegninger av Yanmar 3QM30 at denne kan leveres med lensepumpe (bilge pump) påmontert huset til impeller for kjølevannet. Vil ikke impelleren i denne lensepumpen ganske raskt gå tørr og bli skadet?

Dette er ikke en aktuell problemstilling for meg (har kun kjølevannspumpen), jeg bare lurer på hva de har tenkt skal skje i en praktisk situasjon dere denne pumper kontinuerlig og kjølsvinet ganske raskt blir tømt...

Den lensepumpa har nok ikke en gummiimpeller, det er nok en konstruksjon i stål som tåler å gå tørr kontinuerlig. Det finnes andre pumpetyper enn de som har gummiimpeller og kamplate. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Skal ikke påstå noe, men både yanmar og vp gikk over fra rein sjøvannkjøling til ferskvannkjøling og varmeveksler på 70 tallet var det vel. Det gjorde de med og sette to pumper etterhverandre på samme aksel. Altså ei som sirkulerte kjølevæske og ei som pumpet sjøvann i veksler og eksos . Dermed brukte de samme blokka som de sjøvannkjølte. Senere kom vel blokka med  integrert sirkulasjonspumpe i blokka og reindrift. Vet ikke når det skjedde.

hegra skrev for 3 timer siden:

Skal ikke påstå noe, men både yanmar og vp gikk over fra rein sjøvannkjøling til ferskvannkjøling og varmeveksler på 70 tallet var det vel. Det gjorde de med og sette to pumper etterhverandre på samme aksel. Altså ei som sirkulerte kjølevæske og ei som pumpet sjøvann i veksler og eksos . Dermed brukte de samme blokka som de sjøvannkjølte. Senere kom vel blokka med  integrert sirkulasjonspumpe i blokka og reindrift. Vet ikke når det skjedde.

Sjøvannskjølte utgaver av Yanmar fikk man nok lengre, iallefall til etter 1980. Eller senere, har ikke sjekket hvor lenge.

Jo det ser ut som vanlig gummi-impeller i lensepumpa ytterst. Kanskje den var designet slik at den dro inn en ørliten mengde sjøvann fra sjøvannsdelen for å hindre tørrkjøring.

pumpe.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

FamFar og Teerex har nok rett ser det ut til. Vp hadde lignende pumpe på sine md 11 og md 17 når de første kom med ferskvannkjøling. Men da var den ene sjøvannpumpe og den andre sirkulerte ferskvannet. Trodde det var likt på yanmar , men her er det vist faktisk lensepumpe.Yanmar-3QM30-Marine-Diesel-Engine-Service-Repair-Manual-28-638.jpg.b993e1800327c1fc45013819cbba2377.jpg

FamFar skrev for 1 time siden:

Og tegningen over viser jo at pumpa har ene slange til kjølsvinet og den andre ut av båten, så jeg skjønner ikke hvordan den impelleren kan holde...

Det virker rart ja. Kan det være at den store impelleren som kontinuerlig pumper kaldt vann vil kjøle den lille tørrkjørye impelleren?

Eller kan det hende de bruker en gummi som tåler tørrkjøring bedre? På land kjører man jo bildekk tørre og det er vel mange tetninger av gummi som iblant kjøres tørre med bevegelse.

På snøfreseren min tåler gummien på skovlene greit tørrkjøring. Dette er noe jeg har ettermontert for bedre tetning mellom skovel og hus, så nå kaster den snøen som den skal.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...