Jump to content

Anbefaling av Volvo Penta-kjøp/-installasjon på Østlandet?

Maika

Recommended Posts

Mine to VP MD2030 med S-120-drev fra 1999 begynner å trenge mye omsorg for å fortsatt være til å stole på, og siden jeg har begrenset med tid, så tror jeg at jeg vil kjøpe nye i stedet for å bruke mye penger på «renovering». 
Jeg sikler fortsatt på mulighetene for en elektrisk løsning (med generator), men for å få fleksibiliteten jeg ønsker så blir det altfor dyrt desverre. 
Jeg tror derfor at jeg kommer til å gå for den enkleste løsningen og sette inn to nye VP D1-30 med nye drev. 

Videre så har jeg begrenset med tid, så selv om jeg er sånn passe teknisk anlagt, så ser jeg at jeg desverre ikke burde satse på å å sette dem inn selv.
LaSa Båt og Motor er svært nærme hjemmehavnen min, og sannsynligvis har jeg båten på land der i vinter, så det gjør jo alt muligens enda enklere, men er det noen som har anbefalinger til andre VP-installatører på østlandet? Eller hva med Strømstad? (Grebbestad er lagt ned?)

Jeg tror det skal være svært enkelt å erstatte S-120 drev med S-130 drev. De bruker ihvertfall samme belg. Motoren vil trolig passe også. Motorfestene ser ut til å være omtrent på samme sted.

D1-30 er en marinisert Perkins 403D-11 industrimotor, som igjen er basert på Shibaura S773L.  Det er i utgangspunktet en ganske robust industrimotor. MD2030 er basert på lignende motorer.

Ask skrev On 30.7.2024 at 23.49:

Eg reknar med at installasjonen går lettare dersom du har VP frå før, men er det andre grunnar til at du vil ha nye VP?

Er ikkje dette eit godt høve til å få seg gode motorar?

Yanmar veier mer, installasjonen blir mer krevende, jeg kjenner i hvert fall litt til hvordan VP skal skrus på, jeg liker svensker..

Yanmar er sikkert bedre enn VP på endel områder, men skulle det blitt noe annet enn VP så hadde det nok heller blitt Lombardini som er lettere enn VP. Man har da katamaran, @Ask, ikke campingmaran :wink:

Gabi skrev On 30.7.2024 at 23.08:

Jarlsø marina på Jarlsø i Tønsberg er også et velrenomert VP verksted. Kan være verdt å sjekke med de også eventuelt.

Takker, sjekker med dem også:thumbsup:

Ragnar Ringstad i Fredrikstad er definitivt stedet å besøke for hjelp til dette. Jeg har enda til gode å høre en eneste klage på det de gjør. Og det er derfor de har noe ventetid. Like fullt klarer de alltid å hjelpe folk som trenger det. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Chilli Solbris skrev 1 time siden:

Ragnar Ringstad i Fredrikstad er definitivt stedet å besøke for hjelp til dette.

Slutter med helhjertet til denne anbefalingen. Satte inn ny motor for meg i vinter. Super service og kvalitet.

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...