index Svart 15.August.2024 Link til dette innlegget Svart 15.August.2024 sap_2000 skrev 1 time siden: Ca 250 km inn og 950 meter opp på land faktisk Har @Hulda lokket deg opp i fjellheimen? "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 15.August.2024 Link til dette innlegget Svart 15.August.2024 250 km og 950 meter er akkurat der jeg pleier å være. Litt av et sammentreff. Link to post
sap_2000 Svart 15.August.2024 Link til dette innlegget Svart 15.August.2024 Etter det jeg har fått med meg har jeg feilnavigert meg 2 dalfører lenger øst enn Hulda og 245/261 km (E6/RV4)fra døra mi på Stabekk for å være nøyaktig Bjørn Løvjomås skrev for 1 time siden: Lurer på om det er unge neffjoe sin vanlige feilnavigering i feil hull som fører til slike avvik????? Ikke umulig , men jeg har jo lært det meste av min gode sjonkel Mvh. SAP Link to post
Heier Svart 15.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2024 Dro opp i natt til Gjøvik pga forpliktelser rundt fadderuken her. Men skal gjøre meg litt skjent med hva som er av muligheter for gulv og finnish på gulvet fremover. Sikter meg inn på å dra tilbake i helgen om tre uker for å legge gulv og bygge tilbake innredning. Ettersom det er noen buer i gulvet og forann ved doen så er det skråget man går på, så tenkte jeg 22mm vannfast finer med venyl folie for gulv. For da får jeg lagt det over hele gulvet og opp i der det bøyer seg. Og samtidig få det til å se ut som om gulvet fortsetter til forpiggen. Link to post
J-Å Svart 15.August.2024 Link til dette innlegget Svart 15.August.2024 Bra jobb @Heier. Men nå er det på tide å legge seg til litt maritime uttrykk. "Kjøkken" ,"Gulv" osv. gjør det litt ubehagelig å lese innleggene dine. Link to post
index Svart 15.August.2024 Link til dette innlegget Svart 15.August.2024 J-Å skrev 2 minutter siden: "Kjøkken" ,"Gulv" osv. gjør det litt ubehagelig å lese innleggene dine. Tvangstanker? Jeg synes det går helt greit å lese jeg. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Eika Svart 15.August.2024 Link til dette innlegget Svart 15.August.2024 index skrev 3 minutter siden: Tvangstanker? Jeg synes det går helt greit å lese jeg. La ikke merke til det engang før det blei påpeka Link to post
Heier Svart 31.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2024 Litten stund siden sist. Dro ned noen dager for å jobbe på båten, nå på mandag som var. På agendaen var det å få hvertfall lagt platene til gulvet. Var veldig usikker på hvilkene plater jeg skulle ta. Ettersom det som var der fra før av var 14mm som virket litt tynt. Og vanskelig å finne noe som var vannfast nok. Så endte opp med å kjøpe baderoms vannfast spoon plater på moter som var 22mm. De virket solide og gode nok. Men dette gjorde at jeg måtte sage av deler av kartbordet på bunnen. Ettersom den sto på gulvet som var der. Men fikk hjelp av min farfar til gulvet så det gikk greit. Vi brukte en grovpapir rull som mamma hadde liggende til å teine opp hvordan vi tenkte å fordele platene. Slik at all skjøter gikk opp på rammen under. Deretter var det bare å sage ut platene slik vi hadde tegnet opp. Det gikk fort og enkelt nok ettersom vi ikke fin kuttet til skråget for å finne ut hvordan vi skall gjøre der senere. Så en liten tur med høvelen litt her og der så passet platene i gulvet godt. Luken, den med gaffa teip biten på, dekker alle tre rommene som har skruer til kjølen og den ligger mye på rammen slik at den er solid nok, uten at jeg må bygge på mer støtte. Siden alt som vil lage mye støv nå var ferdig. Slipe glassfiber og høvle platene. Så tokk jeg og mamma og dyp vasket ned hele båten slik at det er kosligere å være i den og slik at vi kunne flytte inn ting igjenn. Så vasket vi alt av kjøkken utstyr osv slik at vi fikk den inn i båten rent. Vi vasket også trekket til putene. Nå er det eneste problemet jeg må finne ut av er hvordan jeg skall få bygd opp gulvet slik at det går fint bort til skråget. Det som var der tidligere var plater som var kuttet til slik at den kunne bøyes langs skråget. Men så flink er ikke jeg i sløyd. Så det vi har snakket om er å prøve å få laget en fyllings masse som vi kunne brukt for å få det til. Min beste idee hittil er å bruke sagflis og vannfast tre lim. Men er usikkert på om det blir for stivt. Har noen en idee så gjerne kom med dem! For når det er gjort så skal jeg legge vinyl gulv folie over slik at det blir kosmetisk pent og ser ut som en enhet. Så utsende på det under har ingen ting å si. Neste turn hjem for å jobbe på båten blir også en litten stikk tur sånn som den jeg hadde nå. Ettersom jeg må sjonglere skole og frivilliget samtidig. Link to post
Ask Svart 31.August.2024 Link til dette innlegget Svart 31.August.2024 Hei. Dersom eg har forstått deg rett så ønsker du at kantane på platene skal vera skrå, slik at kantane ligg fint mot skroget. Det er ikkje vanskeleg. Juster ei handsirkelsag, eller ei rottehalesag med nokolunde same vinkel, sag, og finjuster med ein elektrisk høvel. Link to post
J-Å Svart 31.August.2024 Link til dette innlegget Svart 31.August.2024 :) Skrog Dørk Bysseutstyr :) Link to post
Heier Svart 28.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2024 Har blitt en stund siden sist oppdatering nå, men skole og eksamner tok litt over. Men, betyr ikke at jeg ikke har fått gjort noe. båten er tatt opp på sjølyst: Har hat Wallas sail 1800 på service ettersom den sluttet å gi varme og kom gennerelt mindre luft. Den hadde uansett ikke hvert på service siden 98 så var kanskje på tide. Septiken lakk ut fra under sengen (morro). Så der er nå slangen byttet. Jeg har skaffet nytt sikringskap og skal trekke om mye av strømmen så fort jeg rekker. Men dette blir en stor jobb, ettersom ting fra før er trokket opp i et kaos. Der noe får på hovedsikringen, om fler ting står rett på batteriet. Har også fått takk i et 160w solcelle panel fra maritim som jeg skal få satt opp. Men av det morsome begyner båten å bli relativt ferdig oppbyggd igjenn... (eldre bilde) Jeg hadde problemet med å finne ut hvordan jeg skulle fylle opp imellom dørk platene jeg hadde lagt og skråget. Jeg skulle uansett opp til rud så dro innom komposithuset og viste dem bilder og forklarte hva jeg skulle gjøre. De anbefalte meg en blanding av vinylesteren (som jeg har en god del igjenn av fra under gulvet) blandet med silicon og glasskuler for å lagge en fyll masse. Jeg hadde også igjenn microfiber fra tidligere, så brukte det noen steder for å lagge en tykkere masse for å dekke til små sprekker mellom platene og skråget. Glemte desværre å ta bildet av hvordan dette ble. Men etter flere runder må å bygge opp og pusse alt ned til slutt. Så ble det veldig bra. Til gulv så hadde jeg lyst til å benytte meg av gulvbelegg på rull, ettersom det ville kunne bøyes for å følge skråget og ville være deilig å gå på. Så dro opp til teppeabo og forhørte meg litt der. De hadde denne "https://www.teppeabo.no/texmark-clipper-536-gulvbelegg_19466p.html" som de anbefalte. Eneste er at det kunne bli funkt danning imellom belegget og underlaget, så teipet belegget fast istedet for å lime, slik at det kan dras litt opp for å få tørket under. Jeg syntes dette ble veldig bra og har lagt det både i salongen og i gangen forann. De gamle sofa bitene som jeg tok ut hadde mer eller mindre gått i stykker av blandingen av orginal skaden og det å bli tatt ut. Så måtte bygge opp sofaen selv. Den er bygd opp av 2x2tom som en ramme, dekket av kryssfiner 12mm. Var på Maxbo og det var disse dimensjonene og materialene de mente passet best for prosjektet. Kjøpte også noen våksene skruer for utebruk på 9cm som alt er bygget opp av. Fikk gjennbrukt de gamle listene for å holde putene og bordet når nede på plass. Kjøpte også klisterplast fra lindasdekor som jeg trakk hele sofaen jeg bygget opp med. Det ble ikke helt perfekt, men mer en bra nok. De få stedene det ble noe ugjenvt var på lokkene under sofa puten. For å pynte opp listene så har jeg tatt sort tec7 som fugemasse i salongen og gangen. Dette hjalp mye på utsende. luken i dørken er kuttet ut med tapetkniv og har felt inn et håndtak jeg fikk av en kompis. Jeg har fikk også satt opp bordet, det er et 8cm diameter hull i dørkplaten som bordet står ned i, brukt tec7 rundt hoved kontaktflaten og skrudd ned med 4 større skruer. Så den går nok ingen steder. Dette er så langt jeg rakk å komme før julen slo inn. Men, planen vidre blir å bygge opp "trappetrinnet" under kartbordet (mangler på bildet over nedest til høyre). Trekke om og ny strøm. Bytte noen pakninger på pompen til doen. Finne en løsning på kjøleboksen. Har et 12v kjøleskap jeg fikk av foreldrene mine siden de ikke trengte det lengere, så skal prøve å finne en måte å rappe mest mulig ut av den. Det som står igjenn av reperasjonen er jo utsiden av skaden og muligen bygge roret lengre, hvertfall forsterke det. Men dette får jeg ikke gjort før det blir vesentlig varmere ute. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 29.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2024 Du har fått gjort en hel del. Dette blir en bra båt til sommeren. Stå på. Endelig ble det Bobåt Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn