Jump to content

Volvo Thruster QL BP300 nekter å starte.


rolf1

Recommended Posts

Er det noen her som har kjennskap til QL BP300 Thruster? Er et produkt fra Volvo.

I år var det null respons på den. Ikke så rart da jeg oppdaget hvordan kontaktoren såg ut. Nå har jeg hatt ute kontaktoren, sprayet og rengjort den. Også testet at den fungerer. Begge spolene fungerer og kontaktsettene legges inn. Har også målt at det er kontakt over klemmene. Men når jeg aktiverer kontaktoren med motor tilkoblet, raser spenningen ned i 5-6V, og det høres bare en durelyd fra kontaktoren. Null lyd i motoren.

Motoren står ikke fast, kan roteres

Link to post

Dette er vel en Engbo XF 30 VR, ble solgt gjennom VP som QL thrustere.

 

Fra en annen tråd er det nevnt følgende kontaktinfo for hjelp til disse:

 

"RingJAN, Vestfold Vinsj & ThrusterJanJohansen - 95150993 - Her får du de beste råd om deler.".

Link to post

Jeg hadde noe som lingner på dette du beskriver på XF40.

Der var det en sumre klapre lyd fra kontaktor. Jeg målte 12V før kontaktor, men thruster gikk ikke fra thruster j stick.

Tok styrestrøm rett fra batteri og tvangskjørte kontaktor begge veier. Da virket thruster

Fant ut at den fjernstyrte hovedbrytern ikke lå inne. Selv om bryter på hoved panel var lagt inn. 

Link to post

Takk for innspill.
Når jeg kobler ifra hovedstrømmen, altså skinnene mellom kontaktor og motor, og så kjører via sticken, så klakker kontaktor inn akkurat slik den skal, begge veier.
Men når jeg kobler til skinnene igjen og prøver å kjøre, så er det bare skurring i kontaktoren. Grunnen til at de skurrer, er fordi spenningen faller rett ned i 5volt.
Så det er årsaken til at spenningen faller jeg er på jakt etter.
Siden kontaktoren før så fæl som den var, tenkte jeg først at det kunne være høy overgangsmotstand over kontaktsettene på kontaktoren.
Og at dette var årsaken til at spenningen falt ned, men jeg har også målt på batterisiden av kontaktoren, og spenningen faller tilsvarende der.
Har testet med maskinen i drift, så det skal være nok power for å drive thrusteren.
Så det er noe som lager en kortslutning et sted.

 

Kunne tenkt meg å koble et batteri direkte inn på klemmebrettet på motoren, altså helt utenom kontaktoren for å se om det skjer noe da. Selvsagt med en effektbryter imellom.
 

Link to post

Feilen ligger på selve motoren. Er det noen av dere som har demontert motoren på en tilsvarende som kan fortelle hvordan det gjøres, hvor skruene sitter og hvor mange?

Er helt håpløs tilkomst både for visuell sjekk og skruing.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...