Jump to content

Volvo Thruster QL BP300 nekter å starte.

rolf1

Recommended Posts

Er det noen her som har kjennskap til QL BP300 Thruster? Er et produkt fra Volvo.

I år var det null respons på den. Ikke så rart da jeg oppdaget hvordan kontaktoren såg ut. Nå har jeg hatt ute kontaktoren, sprayet og rengjort den. Også testet at den fungerer. Begge spolene fungerer og kontaktsettene legges inn. Har også målt at det er kontakt over klemmene. Men når jeg aktiverer kontaktoren med motor tilkoblet, raser spenningen ned i 5-6V, og det høres bare en durelyd fra kontaktoren. Null lyd i motoren.

Motoren står ikke fast, kan roteres

Dette er vel en Engbo XF 30 VR, ble solgt gjennom VP som QL thrustere.

Fra en annen tråd er det nevnt følgende kontaktinfo for hjelp til disse:

"RingJAN, Vestfold Vinsj & ThrusterJanJohansen - 95150993 - Her får du de beste råd om deler.".

Jeg hadde noe som lingner på dette du beskriver på XF40.

Der var det en sumre klapre lyd fra kontaktor. Jeg målte 12V før kontaktor, men thruster gikk ikke fra thruster j stick.

Tok styrestrøm rett fra batteri og tvangskjørte kontaktor begge veier. Da virket thruster

Fant ut at den fjernstyrte hovedbrytern ikke lå inne. Selv om bryter på hoved panel var lagt inn. 

Takk for innspill.
Når jeg kobler ifra hovedstrømmen, altså skinnene mellom kontaktor og motor, og så kjører via sticken, så klakker kontaktor inn akkurat slik den skal, begge veier.
Men når jeg kobler til skinnene igjen og prøver å kjøre, så er det bare skurring i kontaktoren. Grunnen til at de skurrer, er fordi spenningen faller rett ned i 5volt.
Så det er årsaken til at spenningen faller jeg er på jakt etter.
Siden kontaktoren før så fæl som den var, tenkte jeg først at det kunne være høy overgangsmotstand over kontaktsettene på kontaktoren.
Og at dette var årsaken til at spenningen falt ned, men jeg har også målt på batterisiden av kontaktoren, og spenningen faller tilsvarende der.
Har testet med maskinen i drift, så det skal være nok power for å drive thrusteren.
Så det er noe som lager en kortslutning et sted.

Kunne tenkt meg å koble et batteri direkte inn på klemmebrettet på motoren, altså helt utenom kontaktoren for å se om det skjer noe da. Selvsagt med en effektbryter imellom.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...