Jump to content

Ny Vifa - Bruce Roberts 35

finnarne

Recommended Posts

Litt deilig med en mild høst. Sammen med litt fritid, så kan jeg bruke litt tid på å å teste ut litt endringer. 

Første gang jeg så annonsen, så avskrev jeg den litt pga utseende på kalesjen. Den er litt høy og bratt, og ser litt snål ut, men var veldig kjekk å ha når det bøtta ned i sommer og vi skulle hjem fra seilerhytta i Arendal. 

PXL_20250927_094743787_MP.jpg.4f450217603f86914c67b881e79ab9f4.jpg

Kalesjen hadde stått på en stund når jeg kjøpte båten, så den trengte litt hjelp i fjor. Og i år, og sannsynligvis i vinter også. 

Så jeg begynte å leke med tanken om å gjøre noe med den. 

PXL_20251017_160224420.jpg.cd70589050634a0e06c2e95dc7eb13d4.jpg

Bygde først en mockup i papp, men den var for ustabil. Men en 12mm finerplate fra Byggmax til 400-500 gjorde nytten. 

Må teste med noen åpninger for vinduer, samt legge et tak på i noe annet enn den tynne papplaten som er på bildet. 

Usikker på hva jeg skal bygge med. Overbygget som er der er i finer, mener at den er belagt med tynt lag med glassfiber, så epoxy og maling med antiskli. 

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Hulda skrev for 11 timer siden:

Du kan jo titte på videoene til 'Sailing Uma', de har mekket seg doghouse.

Jepp. Sist jeg sjekket hos dem, så hadde de bare renovert den gamle sprayhooden. 

enslagsgjest skrev for 9 timer siden:

Her ser du profilen på hvordan "doghouse" ser ut på storebroren til din båt. Man kan jo høre med Bruce om han har tegnet til 35 modellen. 

Vet ikke om den er 40 eller 45 fot, men cockpiten i en 35fot med sentercockpit, den er ikke spesielt stor. Så det blir ikke så stor doghouse hos oss.

Tror egentlig jeg er ganske nærme i tankegangen til det Sailing Uma er, bortsett fra at jeg vurdere å bygge den omtrent ferdig i garasjen, og så montere den på båten i etterkant. 

Vifa - Bruce Roberts 35

Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Hulda skrev for 12 timer siden:

Nå har de bygget et permanent doghouse. Mener kjernen er skumplater. Så glassfiber osv.

Kjernen på sidene er marinekvalitet kryssfiner, taket er noe som ligner på divinyecell. 

Vifa - Bruce Roberts 35

Jeg uttrykte litt bekymring for lite effektiv, evt for stor kjøleboks. 

Noen ymtet på at det kunne være flere grunner. Dårlig isolering, dårlig kabling, eller dårlig tilgang til luft rundt kompressor. 

I sommer tapet jeg skjøtene mellom isolasjonsplatene, tror det hjalp litt. 

Men så kikket jeg på komprssoren, og tilgangen til luft der. 

Her er bilde av kompressor fra salgsannonsen

45_81147674.jpg

Legg merke til vifta til høyre for kompressoren, som skal blåse gjennom 7 cm med isolasjon. 

Kompressoren stod i tillegg løst på noe styrofoam og en arbeidshanske som var brettet dobbelt 

Litt rydding, fjerning av isolasjon, ett par støtter under for å holde en plate under kjøleboksen, og en plate i bakkant av kompressor som komressoren ble hengt opp på. 

PXL_20251016_124027554.jpg.e9100672b0c11ef19fd224f3e4c9a1f1.jpg

Mulig den skal lenger ned, men tror det er bedre lufttilstrømning nå

PXL_20251016_124020044.jpg.935e969ac5c171c128c7016b33344be9.jpg

Vifa - Bruce Roberts 35

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...