Jump to content

Ny Vifa - Bruce Roberts 35

finnarne

Recommended Posts

Etter mange timer med pussemaskinen, og mange ark og bånd med 40-papir så forsvant bunnstoffet.

Etter ikke fullt så mange timer så var det primet der det var mulig

DSC_1083.JPG.fe48dec1e0e6c65de41472cf80b70192.JPG

CopperCoat ble lagt på i 3 omganger:

- Kjøl, skegg og ror

- Styrbord side

- Babord side

DSC_1089.JPG.ab204208ae55991b168791dcfaba4371.JPG

Det som gjenstår nå er der kjølen hviler på treklosser på krybba, og bak støttene.

DSC_1090.JPG.e171f663a68e1075624116173cc6ac1f.JPG

Har fått flyttet på klossene under kjølen, setter opp løse støtter mens jeg får primet og etterhvert lagt på CopperCoat.

Har igjen å montere kuleventiler, med slanger før den kan sjøsettes, men dato for sjøsetting er ikke før 15. mai.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

• 3 uker senere...

Onsdag var siste dag for Vifa på land. Gjennomføringer og kuleventiler ble sjekket og de virket tette. Blåste inn med luft fra utsiden, og sjekket med Zalovann på innsiden. Fenderlisten av teak ble renset og frisket opp med Biltema dine remedier.DSC_1111.JPG.68129336d37d272e99a902434b53d10f.JPG

Teaklister over dekk er ikke tatt enda, det er heller ikke vasket fra dekk og opp, men skroget har gått en omgang.

DSC_1115.JPG.3e88be8bb0849d899f24c121b2a2401d.JPG

Vifa - Bruce Roberts 35

Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

JTorsdag var dagen kommet for sjøsetting. Fin lift for bruket DSC_1116.JPG.e924d686198a10cbc3d5fb3860db1961.JPG

Var litt spent, 8 gjennomføringer i messing er byttet ut med Trudesign i tillegg til en ny (siden det likevel var så mange). Og totalt 11 kuleventiler. Ved sjekk etter sjøsetting så det tett ut, og jeg kunne vende snuta hjemover til Barselkilen.  Var også litt spent på dieseltilførselen, siden tanken er flyttet, slanger byttet og nytt filterholder med vannutskiller er montert. Motor var kjørt litt på land, men var ikke helt sikker før avreise. Den stoppet noen ganger i begynnelsen av turen, men hadde forseilet litt ute for å ha styringsfart. Kom meg for motor helt frem til båtplassen, så nå regner jeg med at lufta er ute fra tilførselen. 

Men tilbake til gjennomføringer og kuleventiler, det var ikke helt tett. På 3 timer kom det inn ett par liter, så jeg regnet med å måtte løse det problemet.  Men etter en kveldsvakt på jobb, reiste jeg ut igjen, og da var det kommet inn mindre. Etterhvert som intervallene mellom sjekk ble lengre og lengre, så er det mindre og mindre som kommer inn. 

Så spørsmålet er, vil Sika 591 "trutne" ? Det står at det er vannherdende?

Vifa - Bruce Roberts 35

-morten- skrev for 1 time siden:

Hvorfor så mange kuleventiler? hvor mange system er det ombord? septik, kjølevannsinntak, gråvann, selvlensing, diesel?

Kjølevannsinntak 1 stk

Selvlensing av cockpit 2 stk, kunne godt vært en, men de fantes allerede, og kan ikke uten store ombygginger brukes til annet. Men nå er det ihvertfall fungerende kuleventil på de

Ikke gråvannstank, så oppvaskvann fra byssa går rett ut. 1stk

Manuell lensepumpe 1stk

Så var det lagt opp til bad fremme mellom kabin og forpigg. Vanninntak til toalett, tømming av septik til sjø, og vaskevann ut, totalt 3stk.

Så hadde forrige eier flyttet toalett bak nede under sittebrønnen på babord side, med inngang fra akterlugaren. Så der var det allerede 2 gjennomføringer, inn til toalett, og septik direkte ut. Etter å ha ryddet litt der inne, så kommer det et toalett tilbake der. Derfor en gjennomføring til. Så der er det 3 stk nå.

Jeg burde jo ha ryddet, og samlet alt i 3-4 gjennomføringer, men det ble ikke gjort i år. 

Vifa - Bruce Roberts 35

• 1 måned senere...
finnarne skrev On 19.5.2025 at 13.51:

Men tilbake til gjennomføringer og kuleventiler, det var ikke helt tett. På 3 timer kom det inn ett par liter, så jeg regnet med å måtte løse det problemet.  Men etter en kveldsvakt på jobb, reiste jeg ut igjen, og da var det kommet inn mindre. Etterhvert som intervallene mellom sjekk ble lengre og lengre, så er det mindre og mindre som kommer inn. 

Så spørsmålet er, vil Sika 591 "trutne" ? Det står at det er vannherdende?

Det tok litt tid, men egentlig så det lett å finne feilen. 

Da gjennomføring ble støpt på plass, var det rengjort på innsiden av skroget på alle bortsett fra en gjennomføring. Det var selvfølgelig denne som lakk. 

Det som forvirret meg, var at det kom mindre og mindre. 

Uansett. Kombinasjonen av dårlig rengjøring, vanskelig å komme til og motorvibrasjoner, gjorde sitt til at den ene gjennomføringen var litt løs. 

For å få strammet mutteren på gjennomføringen, så kunne jeg kjøpe en kråkefot til noen tusen, forsøke å modifisere en fastnøkkel til noen hundre, eller lage min egen kråkefot av 4 mm stål. 

Naturligvis ble den siste løsningen valgt. 

DSC_1135.JPG.14248067826042d1cb52017cd5d67939.JPG

Trangt var det men kråkefoten fungerte til å stramme mutteren. 

DSC_1133.JPG.6a11ea36cb1c5f1cfe32dcce7ec96823.JPG

Bolten som sitter der er en 8mm bolt, med 2 flensmuttere mot plata, da kunne jeg bruke en 13mm pipe på forlenger for å stramme mutter (som er på 50mm)

Det ble nesten tett, men ikke helt, jeg kunne fortsatt tørke noen dråper hver dag med tørkepapir, men det var ikke nok vann til å bruke svamp. 

Så jeg måtte løsne litt, gjøre rent, og fuge på nytt (på innsiden). 

Men først måtte jeg sjekke at jeg fikk løsnet mutteren. Jeg hadde strammet den såpass, at 8mm bolten løsnet fra kråkefoten min. Prøvde å sveise fast mutter og bolt, med det resultat at bolt knakk. Så da ble det å lage firkanthull til 1/2" forlenger. Jeg har hørt rykter om at det er vanskelig å bore ett firkanthull, men det lot seg løse med 12.5mm bor, en stikksag og en fil på en Leatherman. Mulig det hadde vær enklere om jeg hadde boret hjørnene med 1-2mm bor først. 

Første tanke var å montere en sugekopp på utsiden av gjennomføringen for å få ting tørt på innsiden, men jeg klarte ikke å få sugekoppen til å sitte.

Forsøkte med å lukke kuleventil, tømme slangen på innsiden for vann, sette sugekopp over gjennomføringen, og åpne kuleventil for å få hjelp av trykket til å holde sugekoppen på plass. Mulig jeg ikke klarte å holde sugekoppen på plass lenge/stille nok. 

Hadde det fungert, kunne jeg ha demontert kuleventil og mutter, fått gjort ordentlig rent og og blåst ting tørt før jeg brukte fugemasse og monterte ting sammen igjen. 

Men siden det kom minimalt med vann inn selv med mutter løsnet så mye som det lot seg gjøre, så valgte jeg å rengjøre under mutter (og teflonskive?), fylle på med Tec7, og stramme mutter. 

Nå er det tett

ylnHhMZ6.jpeg.c44a75d4a5e108a9f2e70f689e787db5.jpeg

Vifa - Bruce Roberts 35

• 2 måneder senere...

Sommeren er mer eller mindre ferdig, og den ble ikke helt som planlagt når det ble båtbytte i fjor.

Planen var å ha 4 uker ferie sammen i sommer, og farte opp og ned langs kysten. Så kunne jeg pusle litt med forbedringer ombord, mens mor koste seg i sola. Men så gikk jeg på en smell på jobb, og fant ut at jeg skulle prøve meg på et karrierebytte. 

I april begynte jeg som som Helserekrutt, dvs at jeg begynte i praksis som ufaglært innen helse, i ett program som kalles Menn i helse. Først 12 uker opplæring på en institusjon (eller hjemmesykepleien for andre), så minimum 20 vakter i løpet av sommeren, før jeg begynte på skolebenken i August. Ikke at det var så galt i perioden mens båten var på land, da fikk jeg utnyttet at jeg jobbet skift, og kunne jobbe på båten endel på dagtid, mens jeg hadde kveldsvakter på sykehjem.   

Men de 4 ukene som vi hadde håp om å ha i båten i år når den ble kjøpt i fjor, de ble ikke 4 uker denne sommeren. Jeg hadde 2 uker fri etter StHans, og en uke fri nå i August. Konemor har fri i juli. Når vi i tillegg måtte arrangere en feiring av ett giftemål i juli, så begrenset båtturene seg noe.

Og det ser ikke ut til å bli de neste 2 somrene  heller. Men det er valg en tar underveis. Jeg er glad jeg har noe fornuftig å gå til etterhvert. 

Men vi har hatt noen overnattinger, vi har brukt båten som gjesterom i forbindelse med feiring av giftemål, og vi har tatt vår nye svigerdatter fra Brasil (som aldri før hadde vært i båt) med på dagstur til Bllindleia. Og jeg har hentet konemor med båt etter jobb. 

Og vi har fått noen erfaringer med båten.

- Båten er tett både for ferskvann og saltvann.

- Det er deilig å kunne sitte tørre i kortbukse under kalesje og tøffe hjemover mens vi ser på andre seilere som står ute og styrer båten når det bøtter ned. 

- Konemor elsker å ligge på svai, da slipper hun å forholde seg til å føre båten inn til land mens jeg skal hoppe i land. 

- Kjøleboksen på 150 liter er alt for stor. 2 stk 75watt paneler liggende flatt på hver side av masten klarer ikke å produsere nok strøm for å holde den igang alene, det må motorgange til. Jeg vurderer å legge inn mere isolasjon for å få mindre volum i boksen.

Jeg har brukt endel timer i båten og kommer nok til å bruke enda flere timer for å få den slik jeg ønsker frem til neste sesong. Så får vi hvor mye den blir brukt utover høsten, vinteren og våren. Båten blir liggende på sjøen, så muligheten er der. 

Vifa - Bruce Roberts 35

7 hours ago, finnarne said:

Sommeren er mer eller mindre ferdig, og den ble ikke helt som planlagt når det ble båtbytte i fjor.

Tell me about it - ting går sjeldent som planlagt.

Men så gikk jeg på en smell på jobb, og fant ut at jeg skulle prøve meg på et karrierebytte. 

Høres ikke bra ut - men det er vel aldri for sent å prøve noe nytt.

Men de 4 ukene som vi hadde håp om å ha i båten i år når den ble kjøpt i fjor, de ble ikke 4 uker denne sommeren. Jeg hadde 2 uker fri etter StHans, og en uke fri nå i August. Konemor har fri i juli ... Og det ser ikke ut til å bli de neste 2 somrene  heller.

Slikt setter ofte effektivt stopper for en lengre båtferie - men det er mulig å være kreativ.  Jeg har noe erfaring med å flytte og bruke båten helgestid før og etter ferieuker, og rett og slett lemne den igjen et sted mens jeg ukependler inn til kontoret.  Ellers, jeg har gode erfaringer med å avslutte helga mandags morgen i stedet for søndags ettermiddag - og seile inn til hjemmehavn under soloppgangen, eventuelt ta en grytidlig buss fra ett eller annet sted og inn mot kontor og/eller skole/barnehage.

- Båten er tett både for ferskvann og saltvann.

Stort pluss, bare dét.  Lekkasjer kan være vanskelige å lokalisere.

- Det er deilig å kunne sitte tørre i kortbukse under kalesje og tøffe hjemover mens vi ser på andre seilere som står ute og styrer båten når det bøtter ned. 

Absolutt.  Selv når det ikke regner observerer jeg tidvis at vi sitter i kortbukse og T-skjorte, mens andre folk som seiler har på seg fullt med "seilerklær".

- Konemor elsker å ligge på svai, da slipper hun å forholde seg til å føre båten inn til land mens jeg skal hoppe i land. 

Det er mange ting som er kos med å ligge på svai - men akkurat dét der er en ting for min del også.  Det å ankomme en havn - og særlig en fremmed havn etter solnedgang i dårlig vær - er ofte noe av det vanskeligste og største stressmomentet i båt (det gir riktignok mestringsfølelse når man klarer det bra - men også vise-versa når man ikke klarer det bra).  Så tilkommer arbeid med fendring, fortøyning, finpussing av fendring og fortøyning etter at man har fått kontroll på båten, og kanskje også en administrativ arbeidsinnsats dersom det er gjestehavn og mwn må betale for det (og i enkelte land også vise frem dokumenter, har til og med opplevd at det skulle utarbeides en kontrakt på fem sider som jeg skulle signere bare for å bli et par dager i gjestehavn).   Å komme frem sent på kvelden, med et intenst ønske om å bare gå til sengs ... og så bare droppe anker, det til sammenligning ofte såre enkelt.

- Kjøleboksen på 150 liter er alt for stor. 2 stk 75watt paneler liggende flatt på hver side av masten klarer ikke å produsere nok strøm for å holde den igang alene, det må motorgange til. Jeg vurderer å legge inn mere isolasjon for å få mindre volum i boksen.

Det er ikke først og fremst volumet som avgjør hvor mye strøm den bruker.  Ekstra isolasjon er sikkert en god idé.  Andre ting som hjelper er å sørge for å fylle kjøleskapet med ting som allerede er kaldt.  Fyller man kjøleskapet med varm øl, så er det klart at det krever ekstra energi.  Sjekk hvor kjøleribbene befinner seg, dersom det er begrenset luftgjennomstrømning og varmt ved kjøleribbene, så går det treigere å kjøle ned ting.  Det er også mulig å vurdere å skru ned termostaten.

Mitt kjøleskap bruker 40W, og i sommersesongen i varme strøk bruker det ofte 40W 24/7.  Dersom jeg ikke har noe som er særlig viktig å holde veldig kaldt i kjøleskapet skrur jeg det av før solnedgang og skrur det på igjen før soloppgang..

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Det er nok en kombinasjon av både dårlig isolering, for stor kjøleboks, kanskje tynne kabler over langt strekk, og kanskje dårlig sirkulasjon. 

Jeg har målt meg til at den er 150 liter, og min Isoterm ASU kompressor og kjøleelement skal takle opp til 120 liter. 

Har ett ute/inne termometer der, og hadde 5 grader der lenge men plutselig ble det 13 grader, uansett hvor mye den gikk. Tror jeg fant ut at føleren hadde flyttet seg til et hjørne i boksen. 

I ettertid har jeg tapet mellom platene som boksen er laget av, forrige eier var nok litt uheldig når han bygde boksen, og den ble nok ikke helt tett. Tror den er bedre nå. 

Jeg har foreløpig brukt de gamle kablene, de skal byttes ut når jeg kommer dit, de er ikke av marin kvalitet, og er nok litt tynne. 

Jeg har støvsugd rundt kompressor noen ganger, men lurer på om jeg skal åpne opp litt mer rundt den. 

Vifa - Bruce Roberts 35

Siden båten var fri for elektronik (og det meste annet) måtte jeg ha inn ett ekkolodd. Og siden planen er å kjøre Signalk på en Rpi, fant jeg ut at det enkleste var å få tak i en NMEA0183 svinger. 

Husker ikke nå om det bare var hekksvingere som han hadde, men handlet en fra nereides.no.

Kjøpte en stor koblingboks på Biltema som ble tilpasset skrogprofilen, og limt fast med Tec7.

DSC_1178.JPG.242c0ddaeb31da9509fef65e1ca5a503.JPGHekksvinger ble limt fast i lokket på koblingsboksen, sammen med påfyllingsplugg

DSC_1179.JPG.656ba5c58d96e40a0dc7c263f4b5282d.JPG

Tilslutt ble lokket satt på, og boksen ble fyllt opp med kjøleveske. 

DSC_1180.JPG.156cfde4a22b091980ed560da1e38228.JPG

Løsningen fungerer, men har litt problemer når det blir for mye gress på bunnen. 

Signal fra boksen går inn på en Yakmux nmea0183 multiplekser og videre via USB inn på rpi og til Signalk

Så brukes ett nettbrett til å vise kart og dybdeinformasjon. 

Screenshot2025-09-1223_29_16.png.f0b9077f27f9339955faccf7b5dddf1f.png

Vifa - Bruce Roberts 35

• 2 uker senere...

Når vi kjøpte båten var det bare en tank ombord, diesel. Og den var lett tilgjengelig for avlesing. Ikke det at det hjalp meg, når jeg ikke viste at tanken var tom når det stod 25 liter igjen der. 

DSC_0962.JPG

Nå med diesel- og vanntank under køya i akterlugaren blir det vanskeligere å se hvor mye som er på tankene. 

Så ett av forsommerens prosjekter var å få koblet tankmålere til. 

DSC_1181.JPG.365d43f71362e71073140f9fa1671d6d.JPG

Fikk i samme slengen testet røykvarsleren når jeg loddet ledninger til tankmålerne. 

Målet er å få det inn via signalk etterhvert, men tror jeg må til med en esp32 eller noe der. 

Vifa - Bruce Roberts 35

Benken i byssa så litt så som så ut når vi kjøpte båten. 

45_449281619.jpg

(Bildet fra finn-annonsen)

Den gule overflaten var jeg ikke komfortabel med, og lista i bakkant var litt rart, og bak der igjen kunne ting skli ned under benken. Gasskomfyren skulle ut, og luka til kjøleboksen var for stor. 

I tillegg ville det ikke skade heve benkeplaten en cm eller to. 

Jeg ønsket en plate som dekket hele benken uten skjøter, men var usikker på hva jeg skulle behandle den med. Og var selvfølgelig usikker på hva slags plate jeg skulle bruke. 

For å teste litt, endte jeg med å kjøpe en tilhengerplate på jemogfix i slutten av mars

DSC_1071.JPG.611178568a008181d3e252c84f17a31f.JPG

Med litt tilpasninger så kom kokeapparatet på plass tidsnok til at det kunne brukes i sommer. 

PXL_20250928_165014293.jpg.bba677a92e0dca1aba0f045b8795f747.jpg

Egentlig var planen at den glatte siden skulle ligge opp, men så var det idiot som la malen feil vei på plata, så da ble det ikke den glatte siden opp. Kanskje like greit. Enten så blir det lagt Mikrocement på plata, eller så blir den byttet ut med ett annen plate. 

Jeg må gjøre noe med tilgangen til luft til kjøleaggregatet som på det siste bildet står ute på dørken. Under kokeapparatet går veggen med isolasjonsmatriale helt ned, og lager en massiv vegg der vifta til aggregatet skal hente luft over ribbene som skal kjøle ned gassen. 

Det skal også noe skap og sluffer under benken, fronten foran kjøleboksen skal pyntes på, og det skal lages skap oppe bak benken. 

Vifa - Bruce Roberts 35

Gjennomgangen fra byssa til akterlugar var bare en gjennomgang med masse plass oppetter skroget. Men ingen måte å oppbevare ting der. 

45_1550808306.jpg

(bilde fra finn-annonse) 

Det var riktignok noen seilposer med diverse seil der, men de kunne leve sitt eget liv, uten noen måte å holde ting på plass. Siden vi hadde flere tilhengerplater tilgjengelig, så kunne jeg jo teste ut litt mer fornuftig oppbevaring. 

Først 2 enkle plater feste i hvert  sitt skott

DSC_1195.JPG.9697ab78893fb7c62b8fdf76d53cfd29.JPG

Det ble ikke så galt, så jeg lagde ett par hyller til med litt støtte og slingrekanter, som også stiver av konstruksjonen. Etterhvert er planen å male med epoxy, platene er ikke akkurat marinekvalitet, men båten er tørr innvendig.  

DSC_1206.JPG

Vifa - Bruce Roberts 35

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...