Andy2 Startet 1.August.2024 Link til dette innlegget Startet 1.August.2024 Skulle klemme fast batteripol-klemmene på batteriet i båten i dag, men klemma på plusspolen oppførte seg merkelig. Fikk tredd den ned på polen, men fikk ikke klemt ned håndtaket/overdelen på klemmen. Resulatet er da at den ikke sitter fast, og det blir sikkert variabel kontakt. Jeg ser ikke at noe er galt i "mekanismen" i polklemma heller. Noen med tips til hva jeg kan gjøre for å få klemt den på batteripolen? Hva kan være galt i "lukkemekanismen"? Polklemmene er lignende som de på bildet, uvisst hvilken fabrikat. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.August.2024 Link til dette innlegget Svart 2.August.2024 Er ikke så begeistret for denne typen. Har slike i campingvogna men skal bytte dem ut da de har samme problem som ditt. Kjøpte noen av disse klemmene. De er relativt rimelig overalt på nett, og de ser greie ut til lett bruk. Tar vel opp til ca 70 kvadrat kabel i klemma (kanskje 90?), så bør jo funke til litt av hvert. Men sikkert perfekt til mindre motorisering, forbruksbatterier osv. Det er M6 skruer for tilkoblinger, men man bør bytte ut skivene til syrefaste eller lignende. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
J-Å Svart 2.August.2024 Link til dette innlegget Svart 2.August.2024 Andy2 skrev for 4 timer siden: Skulle klemme fast batteripol-klemmene på batteriet i båten i dag, men klemma på plusspolen oppførte seg merkelig. Fikk tredd den ned på polen, men fikk ikke klemt ned håndtaket/overdelen på klemmen. Sannsynligvis bare litt trang. Du kan gjerne prøve med litt grease på glideflatene. Evt pusse av polen litt. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 2.August.2024 Link til dette innlegget Svart 2.August.2024 Andy2 skrev for 9 timer siden: Skulle klemme fast batteripol-klemmene på batteriet i båten i dag, men klemma på plusspolen oppførte seg merkelig. Fikk tredd den ned på polen, men fikk ikke klemt ned håndtaket/overdelen på klemmen. Er det ikke vanlig at plusspolen er større enn minuspolen på batteriet, og at en plusspolklemme følgelig normalt er større enn en minuspolklemme, for å forhindre at man kobler feil? Om du prøver plussklemma di på batteriets minuspol (uten at kabelen er koblet til noe), og den passer der, har du svaret. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 2.August.2024 Link til dette innlegget Svart 2.August.2024 Jeg har noen av samme type, og den blå er tydelig mindre, så det kan være at du har fått en med feil lokk. Sitér dette innlegget Link to post
Andy2 Svart 2.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2024 Men det har fungert i flere år. Første gang jeg skulle bruke båten i år var i går. Var jeg så sveisenlind at jeg forsøkte å sette på feil pol mon tro....? Nytt forsøk i dag... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.August.2024 Link til dette innlegget Svart 2.August.2024 Sjekk at polariteten stemmer, spray polskoen med litt 5-56 og prøv igjen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Honduras Svart 2.August.2024 Link til dette innlegget Svart 2.August.2024 Har Evinrude Etec motor, og der er det spesielt advart mot denne type polsko. Hvis den løsner mens motor går, friterer man elektronikken i motoren. Bare som en advarsel som kanskje ikke er relevant for deg. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Andy2 Svart 2.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2024 Har en gammel Tohatsu, som har fint lite elektronikk tror jeg. Jeg har ingen hovedstrømsbryter, så det er lett å ta disse polskoene av og på før/etter bruk Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 2.August.2024 Link til dette innlegget Svart 2.August.2024 x Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 2.August.2024 Link til dette innlegget Svart 2.August.2024 Har prøvd slike "batteripolklemmer". Må innrømme det har vært de dårligste battertilkoblingsinnretningene jeg har vært borti. Kontaktflaten til batteripolene er ganske dårlig og jeg tror i alle fall det er en dårlig ide å bruke dem på f.eks. startbatteri eller batteri til baugpropell. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.