Jump to content

DPH - Skade på underhus, skifte underhus eller komplett drev?

Tjodleif

Recommended Posts

Eika skrev 37 minutter siden:

hvis du alikavel må bytte propeller så er ikke utvekslinga så nøie, for det kan du kompensere med propellene

Det er ikke et faglig godt råd. Jeg synes du burde si til TS at uten å vite hva slags båt han har løp det litt løpsk for deg

dieselfan skrev 2 minutter siden:

Det er ikke et faglig godt råd. Jeg synes du burde si til TS at uten å vite hva slags båt han har løp det litt løpsk for deg

Nå har jeg skaffa ett drev med 1.76 utv, lik den han hadde. Så nå er det opp til han når han vil på vannet igjen :) 

dieselfan skrev 3 minutter siden:

Jeg vil ikke klusse til med å skifte utveksling etc.

Også litt skeptisk til å kjøpe brukt og privat, da man ikke vet hva drevet tidligere har vært igjennom. Kunne tenkt meg bedre bistand fra forsikringsselskapet, men de vil bare gjøre kort prosess har jeg inntrykk av.

Tjodleif skrev for 1 time siden:

IF forsikring kondemnerer drevet da kost for reparasjon overstiger verdi. De ønsker å betale meg markedsverdi for drevet før, skaden og avslutte saken. Skjønnsmessig verdivurdering setter de til 45000,-.

Altså må jeg sannsynligvis dekke mye selv og er rådvill ift løsninger...

Drevet er forøvrig fra 2008 med ca 1100 timer.

Tjodleif skrev 1 time siden:

Må si det er skuffende å tenke på IF Forsikring sitt slagord; Rolig, det ordner seg?

Et tilbud på oppgjør er nettopp det, altså et tilbud. Dette er en hestehandel. 

Men syntes du egentlig tilbudet er så ille? 45 lapper for et drev som er 75% oppbrukt? 

Komodo skrev 4 minutter siden:

Et tilbud på oppgjør er nettopp det, altså et tilbud. Dette er en hestehandel. 

Men syntes du egentlig tilbudet er så ille? 45 lapper for et drev som er 75% oppbrukt? 

Er kanskje ikke det. Når er ett drev oppbrukt sånn reellt sett? Ser for meg mange tusenlapper utover 45 for å få båten på vannet igjen.

Tjodleif skrev 1 minutt siden:

Setter pris på det. Men er det kjent status og historikk på drevet? 

Kamerat kjøpte motor og drev for 7år siden, fikk kjørt 50-70timer før det blei trøbbel med båten og det har ikke vært i bruk mer enn den ene sommeren i hans eie. Det skal være lite brukt ifølge han forje eieren som jeg også kjenner. 

Jeg hadde ikke giddi og vært mellommann, hvis jeg hadde vært usikker på om det var bra eller ikke 

Tjodleif skrev 9 minutter siden:

Når er ett drev oppbrukt sånn reellt sett? 

Det kan ingen svare på når du ikke hva slags båt og motor du har, og om du vannscooter på plattform eller noe annet tungt... 

Det lønner seg ALDRI å være mr hemmelig om du ønsker kvalitet på svarene... 

dieselfan skrev 5 minutter siden:

Det kan ingen svare på når du ikke hva slags båt og motor du har, og om du vannscooter på plattform eller noe annet tungt... 

Det lønner seg ALDRI å være mr hemmelig om du ønsker kvalitet på svarene... 

Det er jo Komodo som refererer til 75% oppbrukt og det eneste han vet er 2008 mod og 1100 timer, så spørsmålet om når det er oppbrukt var rettet mot han.

Båten er en Bavaria 29 Sport med VP D6-310. 

Sjeldent ferielastet. Båt, motor og drev er godt fulgt opp og går under kategorien strøken.

Redigert av Tjodleif
Sitert feil person (see edit history)
Tjodleif skrev 16 minutter siden:

Er kanskje ikke det. Når er ett drev oppbrukt sånn reellt sett? Ser for meg mange tusenlapper utover 45 for å få båten på vannet igjen.

Poenget mitt er at du har et drev som er fra 2008 og godt brukt. Når det ryker kan du ikke forvente at forsikringsselskapet koster på et flett nytt drev. 

Når du sier at du er ubekvem med å kjøpe et brukt drev pga usikkerheten i forhold til tilstanden, noe jeg har full forståelse for, så er et alternativ å ta pengene fra forsikringsselskapet og legge til resten fra egen lommebok og kjøpe et nytt.

Tjodleif skrev 4 minutter siden:

Det er jo du som refererer til 75% oppbrukt og det eneste du vet er 2008 mod og 1100 timer.

Nja, det var vel strengt tatt jeg som skrev det :wink: Dette var bare et grovt estimat i forhold til levetid som tidligere har vært diskutert her på forumet. 

Tjodleif skrev 9 minutter siden:

Det er jo Komodo som refererer til 75% oppbrukt og det eneste han vet er 2008 mod og 1100 timer, så spørsmålet om når det er oppbrukt var rettet mot han.

Ok, skjønner, da skal jeg holde meg unna om det bare er dere to

Siste 3år har jeg ikke gjort mye annet enn å studere 6LP og DPH, men det er jo ikke slik erfaring du trenger så det slipper du å høre om ?

Tjodleif skrev 28 minutter siden:

Tja, du stilte nå dette spørsmålet i samme åndedrag som du siterte @dieselfan, men nå rakk jeg jo tydeligvis å svare deg innen du redigerte innlegget ditt...

Uansett, estimat om 75% oppbrukt er som nevnt grovt tatt ut fra alder, timetall og erfaringer som tidligere har vært delt her på forumet. Poenget mitt er at du ikke kan forvente et nytt i bytte. 

Ellers bør du høre på @dieselfan og andre som har konkret erfaring med disse drevene. Mitt innspill var bare en generell betraktning på forsikringsoppgjør av en brukt gjenstand fra 2008.

Mener det er 1200 timer som er anbefalt fra Volvo for lagerbytte på DPH drev. Sånn sett er drevet ditt uansett snart klart for lagerbytte. Det er absolutt anbefalt å gjøre dette i tide, slik at du beholder tannstillingen og ikke ødelegger tannhjulene. Byttes lager i tide, kan du forvente nye 1200 timer. Hadde tatt oppgjør, og lagt til lagerbytte selv. Dele kost på dette er ca. 25k mener jeg, men noe av dette er vel med i oppgjøret allerede kanskje (tettninger osv). Jobben blir kanskje noe rimeligere også siden drevet uansett er åpnet opp nå. På denne måten får du et tilnærmet nytt drev mtp. slitasje og du vet hva du har!

Komodo skrev for 10 timer siden:

Poenget mitt er at du har et drev som er fra 2008 og godt brukt. Når det ryker kan du ikke forvente at forsikringsselskapet koster på et flett nytt drev. 

Når du sier at du er ubekvem med å kjøpe et brukt drev pga usikkerheten i forhold til tilstanden, noe jeg har full forståelse for, så er et alternativ å ta pengene fra forsikringsselskapet og legge til resten fra egen lommebok og kjøpe et nytt.

Nja, det var vel strengt tatt jeg som skrev det :wink: Dette var bare et grovt estimat i forhold til levetid som tidligere har vært diskutert her på forumet. 

Ser poenget ditt og jeg mener og tror vi har lik forståelse. Jeg forventer ikke flett nytt drev men etter hva jeg kan se på finn.no er det bortimot repobjekter eller drev med stort behov for service man får for 45k. Forventer ikke flett nytt komplett men kanskje sett for meg noe høyere erstatning.

dieselfan skrev for 10 timer siden:

Ok, skjønner, da skal jeg holde meg unna om det bare er dere to

Siste 3år har jeg ikke gjort mye annet enn å studere 6LP og DPH, men det er jo ikke slik erfaring du trenger så det slipper du å høre om ?

Jeg bare undret hvor 75% oppbrukt kom fra da det manglet mye relevant info. Hører gjerne dine erfaringer her.

volvo_penta_ skrev for 9 timer siden:

Mener det er 1200 timer som er anbefalt fra Volvo for lagerbytte på DPH drev. Sånn sett er drevet ditt uansett snart klart for lagerbytte. Det er absolutt anbefalt å gjøre dette i tide, slik at du beholder tannstillingen og ikke ødelegger tannhjulene. Byttes lager i tide, kan du forvente nye 1200 timer. Hadde tatt oppgjør, og lagt til lagerbytte selv. Dele kost på dette er ca. 25k mener jeg, men noe av dette er vel med i oppgjøret allerede kanskje (tettninger osv). Jobben blir kanskje noe rimeligere også siden drevet uansett er åpnet opp nå. På denne måten får du et tilnærmet nytt drev mtp. slitasje og du vet hva du har!

Takk for godt og saklig svar. 

Følgende har jeg fått tilbud på nå:

23548869. Undre växel 1.76:1 komplett

22098611, Splineshylsa

23795434. Propeller G4 främre 1 Styck 10 722.00 10 722.00

Reparation av bakre G4 propeller

Samt pakninger og montering.

Lagerbytte som du nevner, er de en del av undre växel komplett?

Havarert i Sverige så derfor en del svensk her...

Vurderer å ta oppgjøret de foreslår også betale opp til dette tilbudet i stedet for å kjøpe ett komplett brukt drev. Komplett nytt drev utgår mtp økonomi pt.

Hadde jeg stått i denne sitvasjonen ville jeg stolt på Eika å kjøpt det brukte drevet.
Selv om du får fikset skaden på ditt drev er drevet ditt slitt og nærmer seg slutten.
Derfor hadde jeg valgt det brukte drevet med mye mindre timer på.
Hva gjør du når det om relativt kort tid koster 80k å nullstille drevet ditt?

Fikk ikke med meg før nå att du vurderer nytt undervannshus.
Det hadde ikke forandret noe i min vurdering da det er resten av drevet som blir slitt så du kjøper deg ikke ekstra levetid med å bytte undervannshus.
Derfor mener jeg det er lite lurt å koste på nytt undervannshus på et drev med 1100 timer når man kan få kjøpt ett brukt med lavt time antall.
Men bare fremtiden vil kunne gi svaret.

Skal du gå den veien med å betale ekstra for å få nytt undervannshus så ville jeg også kostet på en overhaling av øvre del.
Først da vet du hva du har og mulighetene for fremtidige drev problemer blir minimale

pipe skrev 51 minutter siden:

Hadde jeg stått i denne sitvasjonen ville jeg stolt på Eika å kjøpt det brukte drevet.
Selv om du får fikset skaden på ditt drev er drevet ditt slitt og nærmer seg slutten.
Derfor hadde jeg valgt det brukte drevet med mye mindre timer på.
Hva gjør du når det om relativt kort tid koster 80k å nullstille drevet ditt?

Fikk ikke med meg før nå att du vurderer nytt undervannshus.
Det hadde ikke forandret noe i min vurdering da det er resten av drevet som blir slitt så du kjøper deg ikke ekstra levetid med å bytte undervannshus.
Derfor mener jeg det er lite lurt å koste på nytt undervannshus på et drev med 1100 timer når man kan få kjøpt ett brukt med lavt time antall.
Men bare fremtiden vil kunne gi svaret.

Skal du gå den veien med å betale ekstra for å få nytt undervannshus så ville jeg også kostet på en overhaling av øvre del.
Først da vet du hva du har og mulighetene for fremtidige drev problemer blir minimale

Nytt undervannshus er ett must da mitt er skadet og ikke reparerbart.

Lurer på om lager som Volvo Penta nevner befinner seg i øvre eller nedre del. Hvor mye delekost er det evt for overhaling av øvre del?

Brukt drev fra Eika er også en mulighet ja. Bare usikker på hva som er mest gunstig på kort og lang sikt?

Hvis du har planer om å ha båten i mange år så kjøp nytt, om du har råd. Da har du problemfritt drev i mange år, og når du selger får du antagelig mer igjen for båten siden drevet er "nytt" omtrent.

Om du ikke har råd til nytt drev er det vanskelig å vite hva som er best. Historikk på ny underdel er bra å ha, for det gir indikasjon på bruksmønsteret. Har det feks stått i en lett installasjon med en kaptein som har tatt båten forsiktig opp og ned av plan er det en fordel. Lavt antall timer likedan.

@Eikaviser at han har peiling og kunnskap, så om du skal ta en "sjans" på et eller annet så er det lurere å ta en "sjans" med folk som har peiling. Mange som har peiling her på forumet, så mange kan ha gode innspill. Mens om du vurderer å kjøpe et på Finn.no, og de ikke kan svare på noenting av det du spør om så er det ikke betryggende.

Mine tanker, med 2 stk dph på 2 ganger D6-310 drev.

Gabi skrev 25 minutter siden:

Hvis du har planer om å ha båten i mange år så kjøp nytt, om du har råd. Da har du problemfritt drev i mange år, og når du selger får du antagelig mer igjen for båten siden drevet er "nytt" omtrent.

Om du ikke har råd til nytt drev er det vanskelig å vite hva som er best. Historikk på ny underdel er bra å ha, for det gir indikasjon på bruksmønsteret. Har det feks stått i en lett installasjon med en kaptein som har tatt båten forsiktig opp og ned av plan er det en fordel. Lavt antall timer likedan.

@Eikaviser at han har peiling og kunnskap, så om du skal ta en "sjans" på et eller annet så er det lurere å ta en "sjans" med folk som har peiling. Mange som har peiling her på forumet, så mange kan ha gode innspill. Mens om du vurderer å kjøpe et på Finn.no, og de ikke kan svare på noenting av det du spør om så er det ikke betryggende.

Mine tanker, med 2 stk dph på 2 ganger D6-310 drev.

Takk for bra tilbakemelding. Båten står på verksted med demontert drev, så tilbudet jeg har fått er fra dem og det er helt eskenytt komplett undervannshus.

Veier opp tilbudet fra dem mot komplett brukt drev feks det som Eika tipser om. Alternativ 3 er renovert komplett drev fra en forhandler.

Helt nytt komplett drev blir litt i overkant mtp økonomi pt.

Tjodleif skrev for 13 timer siden:

Rep av eksisterende utgår. Bytte av nedre del eller bytte hele drevet er alternativet slik jeg har forstått.

2008 mod med 1100 timer på mitt...

Med det utgangspunktet ville jeg ikke ha klasket på ny undre del på drevet du har uten en gjennomgang og overhaling av øvre del samtidig. (Lagerbytte, konbytte, kontroll av komponenter, klaringer osv). Ville da bedt om et tilbud på bytte av undre del samt overhaling av øvre del. 

Tidsaspektet er jo en faktor her, og kanskje litt komplisert hvis båten befinner seg i Sverige??

Går jo eventuelt an å kontakte disse: https://www.marinedeler.no/drevservice/

Ellers vil jo et brukt drev via @Eika være den enkle og raske løsningen, så kan du heller bruke tid på å avgjøre hva du gjør med det skadde drevet etterhvert.

Olepo skrev for 1 time siden:

Med det utgangspunktet ville jeg ikke ha klasket på ny undre del på drevet du har uten en gjennomgang og overhaling av øvre del samtidig. (Lagerbytte, konbytte, kontroll av komponenter, klaringer osv). Ville da bedt om et tilbud på bytte av undre del samt overhaling av øvre del. 

Tidsaspektet er jo en faktor her, og kanskje litt komplisert hvis båten befinner seg i Sverige??

Går jo eventuelt an å kontakte disse: https://www.marinedeler.no/drevservice/

Ellers vil jo et brukt drev via @Eika være den enkle og raske løsningen, så kan du heller bruke tid på å avgjøre hva du gjør med det skadde drevet etterhvert.

Takker for tips. Ser ut for at jeg får skaffet komplett brukt drev med ett års garanti som jeg muligens vil velge og gå for. Tenker litt på det i helgen?

Tjodleif skrev 20 minutter siden:

Takker for tips. Ser ut for at jeg får skaffet komplett brukt drev med ett års garanti som jeg muligens vil velge og gå for.

Kan nok være en fornuftig "middelvei". Totaloverhalt er vel omtrent halv kostnad ifht nytt.. Nye propeller kommer vel i tillegg uansett hvilken løsning du ender på.

Blir jo en vurdering av kostnad opp mot fremtidig driftssikkerhet og risiko.

Du får prøve å forhandle litt med forsikringsselskapet, så blir vel ikke totalkost for "nullstilt" drev så ille.

Olepo skrev 14 minutter siden:

Kan nok være en fornuftig "middelvei". Totaloverhalt er vel omtrent halv kostnad ifht nytt.. Nye propeller kommer vel i tillegg uansett hvilken løsning du ender på.

Blir jo en vurdering av kostnad opp mot fremtidig driftssikkerhet og risiko.

Du får prøve å forhandle litt med forsikringsselskapet, så blir vel ikke totalkost for "nullstilt" drev så ille.

Eskenytt komplett drev lander vel på ca 173k.

Prøver å finne historikk og hva som er gjort på ett "renovert" drev fra forhandler. Tilbys ett slikt drev for 79k. i bytte mot mitt da.

Nullstilt drev, vil det si ett bytte som jeg skisserer eller hva legger du i ett "nullstilt" drev? 

Skal forhandle med forsikringsselskapet på mandag.

Propeller får jeg en ny og en som repareres utenom, i tillegg til selve drevet...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...