Jump to content

DPH - Skade på underhus, skifte underhus eller komplett drev?

Tjodleif

Recommended Posts

bmwmaxi skrev 8 minutter siden:

Oppgjøret i seg selv sier jo lite, hvis du ikke sier hva du har valgt i egenandel ved skade. Kjøper du et komplett nytt/brukt må du jo også legge inn hva du kan selge den gamle øvre for.

For så vidt enig. Egenandel er ikke ett valg hos If slik jeg ble forklart. Ifg dem opererer de med 6000,- på båt forsikring. Nå vurderer jeg innbytte av mitt gamle, mot renovert brukt med ett års garanti fra forhandler. 

Det jeg i utgangspunktet ønsket tips/råd om er bytte av nytt og komplett undervannshus på mitt drev vs innbytte av komplett og brukt drev.

Eskenytt komplett drev er i overkant av hva økonomi tilsier pt dessverre. 

Tjodleif skrev 24 minutter siden:

eller hva legger du i ett "nullstilt" drev? 

I mitt hode er dette et totaloverhalt drev som er fullstendig demontert, inspisert og kontrollmålt. Lager, pakninger og tetninger skiftes. Samtlige komponenter inspiseres og skiftes ved tegn til slitasje eller de er er utenfor fabrikkspek.

Før drevet monteres med shimsing og justering ihht spesifikasjon fra produsent.

Må kunne dokumenteres hva som er utført:smiley:.

Olepo skrev 51 minutter siden:

Samtlige komponenter inspiseres og skiftes ved tegn til slitasje eller de er er utenfor fabrikkspek

Det er god oppskrift, men hvordan vil du sjekke hvor mye av den Z-herdede overflaten på tannhjulene som slitt av?? Når det herdede ytre laget er tynnere enn produksjonstolransen på tannhjulene :pray: da kan du håpe, men fakta har du IKKE.

Det går ikke an å måle for en glad amatør, og ikke for en proff heller... 

Så det er lett å si "sjekk alt" men når det ikke lar seg gjennomføre i praksis så blir det en verdiløshet i det, desverre. 

"Kjent historie" har en verdi, det hersker liten tvil i fagmiljøet om at en 2Tonn båt får nesten dobbelt antall timer sammenliknet med en 6T båt med en D6-350.

En lett båt hoppes det gjerne endel med, det skaper tannbrudd. En tung båt som går lange strekk uten drevkjøler og med litt vann i olja går varme og tar rotta på lagene, like etter går det samme vei med tannhjulene.. 

En som er dyktig på oljeanalyse av drevolje kan si veldig mye om et drevs tilstand. Synd det ikke er lett å komme i kontakt med dem... 

Om en bytter alle lager men beholder tannhjulene, så blir det gambling, om en ikke vet "alt" om drevet. 

Har det hatt vann i olja? 

Hvor varmt har det vært? 

Hvor mange timer har det egentlig gått?

Har det vært shimset trangt?

Har det blitt kjørt hardt? 

Vet ikke om noe som det er vanskeligere å sjekke tilstand på enn et brukt drev jeg... 

dieselfan skrev 17 minutter siden:

Det er god oppskrift, men hvordan vil du sjekke hvor mye av den Z-herdede overflaten på tannhjulene som slitt av?? Når det herdede ytre laget er tynnere enn produksjonstolransen på tannhjulene :pray: da kan du håpe, men fakta har du IKKE.

Så det er lett å si "sjekk alt" men når det ikke lar seg gjennomføre i praksis så blir det en verdiløshet i det, desverre. 

"Kjent historie" har en verdi, det hersker liten tvil i fagmiljøet om at en 2Tonn båt får nesten dobbelt antall timer sammenliknet med en 6T båt med en D6-350.

En lett båt hoppes det gjerne endel med, det skaper tannbrudd. En tung båt som går lange strekk uten drevkjøler og med litt vann i olja går varme og tar rotta på lagene, like etter går det samme vei med tannhjulene.. 

En som er dyktig på oljeanalyse av drevolje kan si veldig mye om et drevs tilstand. Synd det ikke er lett å komme i kontakt med dem... 

Om en bytter alle lager men beholder tannhjulene, så blir det gambling, om en ikke vet "alt" om drevet. 

Har det hatt vann i olja? 

Hvor varmt har det vært? 

Hvor mange timer har det egentlig gått?

Har det vært shimset trangt?

Har det blitt kjørt hardt? 

Vet ikke om noe som det er vanskeligere å sjekke tilstand på enn et brukt drev jeg... 

Takker. Virker jo litt som rene bingoen dette med brukte drev?

Vanskelig valg å ta for veien videre altså ??

Kjøpe brukt bil, MC og båt er Bingo uansett om det ser bra ut utenpå og selger sier objektet er velholdt! Jeg sa til meg selv for tre båter siden at neste båt blir med innenbords og drev! Det har det ikke blitt!  Jeg har lest velding mange tråder her med drev problemer, så er usikker på om jeg vil ha båt med drev altså!  Beklager avsporinga!☺️ håper det virkelig ordner seg med et byttedrev med domumentasjon eller nytt! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

dieselfan skrev 1 time siden:

Som du vet har jeg ikke noe svar til deg på det, @dieselfan:smiley:.

Det vil alltid være en risiko for at ting kan skje, og at eventuelle svakheter ikke avdekkes. Nytt utstyr kan også rase grunnet feil i produksjon, underdimensjonerte komponenter, feilkonstruksjon osv.

Jeg tenker likevel at drev overhalt av et spesialisert verksted som forhåpentligvis har kompetanse og utstyr på plass - og gjør en grundig og dokumentert jobb minimerer risikoen så godt det lar seg gjøre.

Hva er din anbefaling i dette tilfellet dersom fabrikknytt drev ikke er ett alternativ grunnet kostnad?

Siste linje i innlegget ditt gir enda mer næring til de med angst for drev:giggle:.. Blir vanskelig å få solgt Bavariaen nå...

Ikke min mening å henge deg opp på knaggen @Olepo

Som vanlig så skriver du velfundert og klokt, og helt sikkert til hjelp for TS. Men husk vi er i samme båt.. Jeg har også båter med DPH. Jeg er like frustrert som mange andre... eller kanskje mer. 

Olepo skrev 1 time siden:

Hva er din anbefaling i dette tilfellet dersom fabrikknytt drev ikke er ett alternativ grunnet kostnad?

Konverterte til DPH for 3 år siden, 20 år med DPE før det. DPE var forutsigbart og enkelt. 

Med DPH ble det andre boller jeg har lest alt av DPH tråder på dette Forumet og tre US og UK baserte. I tillegg har jeg kjøpt opp mange rasa drev og partert for å finne skadeforløp. Det har gitt mye info og brikkene faller delvis på plass, men det dukker opp nye senarier.. 

Skulle jo gjerne si klart at jeg har gode indisier på at "de store" gjør mye bedre arbeid enn de små. Men det kan jeg ikke. 

DPH er et tidkrevende drev å skru sammen, det kan være vår felles fiende... En som driver med sammenstilling uten å ha det som hovedinntekt kan nok ha minst like store muligheter for å gjøre en ok jobb. 

(For ordens skyld så har jeg aldri solgt ett eneste DPH drev, men de jeg atomiserer går videre til drevbyggere. Ferdig sprekksøkt, oppmålt og trykktestet)

En farlig stor forskjell på ett oppbygd drev hos bygger A og B, er nok hva hen valgte å gjøre med tannhjulene som "så" fine ut, men var gått 700 timer..

Tannhjulene koster 55000kr.

Hen tjener 10000 eller 65000kr på jobben. 

Hva ville du valgt? 

Tilbake til tannhjulene. Jeg har målt en skuffende variasjon i hardhet på tannhjulene. Mange av oss har lest om fortvilte DPH eiere som har hatt glinsende "sølvrenner" i drev olja etter 200 timer. Første gangen tenkte jeg mitt, i dag skulle jeg gjerne kunne ta de tankene tilbake. Nå vet jeg bedre.

VP sin kvalitet på tannhjul varierer mer nå enn rundt 00-05.

Skal jeg kjøpe oppbygd drev i dag kommer jeg til å be om å få sjekke hardhet på tannhjul og bevitne shimsing.. 

dieselfan skrev 15 minutter siden:

Jeg er like frustrert som mange andre... eller kanskje mer. 

Vet nesten ikke hvor jeg skal begynne her nå @dieselfan... men:

... jeg har lest alt av DPH tråder på dette Forumet og tre US og UK baserte. I tillegg har jeg kjøpt opp mange rasa drev og partert for å finne skadeforløp.

Bare dette forteller oss jo at du med din grundighet og analytiske evner ligger langt utenpå et gjennomsnittlig VP serviceverksted! 

Tilbake til tannhjulene. Jeg har målt en skuffende variasjon i hardhet på tannhjulene. Mange av oss har lest om fortvilte DPH eiere som har hatt glinsende "sølvrenner" i drev olja etter 200 timer. Første gangen tenkte jeg mitt, i dag skulle jeg gjerne kunne ta de tankene tilbake. Nå vet jeg bedre.

VP sin kvalitet på tannhjul varierer mer nå enn rundt 00-05.

Skal jeg kjøpe oppbygd drev i dag kommer jeg til å be om å få sjekke hardhet på tannhjul og bevitne shimsing.. 

Og når du kommer til dette begynner jeg virkelig å lure! Vet jo at du har en garasje som er over gjennomsnittet utrustet. Men har du utstyr til hardhetsmåling??? 

Det du skriver her indikerer jo at VP ikke har ok kvalitetskontroll på komponentene sine... 

Skulle likt å hatt noen timer i garasjen sammen med deg og gjort en skikkelig grundig gjennomgang av en Yanmar LP og et DPH. 

Komodo skrev for 14 timer siden:

utenpå et gjennomsnittlig VP serviceverksted! 

De må skrive timer, jeg med min "Taunus" hjerne kan leke og teste som jeg har lyst til, det er stor forskjell, men nå sporer vi av. 

Poenget, det er mulig men ikke så lett for en båteier som ikke ønsker å legge mye resurser i det, å plukke ut et drev med lavere statistisk risiko for å havarere. 

Jeg kjøpte for tre/fire år siden nytt DPE fra en svenske som driver fra Estland (mener jeg det var). Sparte 20% ferdig levert på døren syd for Oslo

Tok meg ikke råd til å kjøpe nytt i Norge når der ble 20k billigere. Fikk tipset av en nabo som kjøpte to nye drev (1 gen. nyere enn DPE)

Hvis det er interessant @Tjodleif så gi beskjed. Er nok enklere og raskere å få det levert innenfor EU

Bonusen var at kona fikk to fine pallelemmer til plantene sine så da ble ikke totalprisen så ille allikevel ?

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...