EiSvIn Startet 3.August.2024 Link til dette innlegget Startet 3.August.2024 Rekkestøtta på vår Nidel 28 har fått seg en skikkelig smell på et eller annet tidspunkt i sitt liv. Og jeg har jo et håp om å få fikset denne. Er det noen som har noen tanker om hvordan denne kan fikses? Eller kan den fikses i det hele tatt, er det enklere å kappe og sveise inn en ny bit? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.August.2024 Link til dette innlegget Svart 3.August.2024 Kapp og sveis. Absolutt det enkleste. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 3.August.2024 Link til dette innlegget Svart 3.August.2024 La det være slik det er. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 3.August.2024 Link til dette innlegget Svart 3.August.2024 Enig med begge sistnevnte. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 3.August.2024 Link til dette innlegget Svart 3.August.2024 Enig med de to sistnevnte Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.August.2024 Link til dette innlegget Svart 3.August.2024 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
J-Å Svart 3.August.2024 Link til dette innlegget Svart 3.August.2024 Kosmetiske skader bør helst dokumenteres i loggboken, og går da fra å være skader til minner. Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 3.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2024 Ja, men dette er dessverre ikke mitt minne. Båten ble kjøpt slik, og jeg har ingen aning om hvordan den har blitt slik. Men det må jo ha vært en ganske voldsom smell for å få til det der. Det er jo uansett ikke spesielt pent, og jeg har jo lyst til å få utbedret det. Men da forstår jeg folket her slik at dette ikke er noe man fikser på, dette er noe man bytter. Sveising kan jo gå, men det blir vel fort en ganske omstendelig og dyr prosess å få det til å bli rett og pent. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.August.2024 Link til dette innlegget Svart 3.August.2024 Sveising går bra. Men forutsetningen er verktøy som passer jobben. Og en person med tommeltotter som kan jobben. Metode nr. 2 er å kjøre inn en dor som ekspaderer feilen tilbake til nyskikk, nesten umulig. Metode nr. 3 er å skifte ut hele greia (antar at dette er en pulpit?) Metode nr. 4, se en annen vei og glem hele greia, foretrukket. Sitér dette innlegget Link to post
ster Svart 3.August.2024 Link til dette innlegget Svart 3.August.2024 Ring Cato , Rustfritt AS tlf 416 73 949 Han fikser det. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 4.August.2024 Link til dette innlegget Svart 4.August.2024 Lars H. skrev for 18 timer siden: La det være slik det er. Det fungerer sikkert for mange men jeg hadde tenkt på det vær eneste gang jeg hadde brukt båten så for meg er det ikke ett tema å farte rundt på land eller sjø men synlige skader på utstyret. Har dessverre ingen gode råd men hadde ringt rundt til jeg hadde funnet ett firma som kunne ta jobben Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.August.2024 Link til dette innlegget Svart 4.August.2024 Jeg hadde først rettet det ut og deretter prøvd å gi det en klem rette veien så bulken muligens blir noe mindre. Jeg ville nok kunnel leve med det . . For å få det helt fint er det neppe noen annen utvei enn å skjøte inn et stykke med sveising, sliping og polering. Da ville jeg også tredd gjennom et passende mindre rør først for avstivning og som backing for sveisen. En relativt liten jobb for en handyman, men sikkert kostbart å sette bort . . . Tips: Dersom det er standard 25mm rekkerør vil et tilsvarende 22 mm passe innvendig med glidepasning . . Da er det også mulig å kutte ut sveisingen og bare "spjelke" inn en bit med innvendig rør etter å ha renkappet og pusset endene. På den måten har jeg forlenget kalesjestengene mine. Det ble nesten usynlig. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart 4.August.2024 Link til dette innlegget Svart 4.August.2024 EiSvIn skrev for 20 timer siden: Er det noen som har noen tanker om hvordan denne kan fikses? Eller kan den fikses i det hele tatt, er det enklere å kappe og sveise inn en ny bit? Det er ikke lett å rette ut et tynnvegget rør og få det pent. Det greieste her er nok å kappe det og sveise inn en ny bit. Men jeg ville nok uansett ha grovrettet det først for å få vinklene på plass. En mulighet er også å rette ut knekken og trekke ut bulken. Jeg har laget meg et verktøy for å rette ut 25mm rekkerør. Du finner bilder av det hvis du søker opp tråden om ombygging av Draco 20 til jolle, og blar deg fram til der jeg lager rekker. Når knekken er rettet kan man sveise på en pinneskrue i bulken og trekker den ut med et enkelt verktøy. Deretter legge på litt sveis, slipe og polere. Men det skal vel godt gjøres å få dette usynlig uten å sveise inn en ny stuss. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
19 fot Svart 4.August.2024 Link til dette innlegget Svart 4.August.2024 pipe skrev for 4 timer siden: Har dessverre ingen gode råd men hadde ringt rundt til jeg hadde funnet ett firma som kunne ta jobben Og når du hadde fått vite prisen så hadde du sikkert gjort som så mange andre her og latt det være slik. Min Skibsplast Familyship ble kjøpt med en skadet rekke, brekt på styrbord side. Tenkte først å få en kollega til å sveise det, men så kom jeg frem til at rekka er jo egentlig mye mer iveien enn til nytte, så da ble begge rekkene demontert og erstattet med bolter og tettemiddel for å tette skruehullene. En gammel båt har noen skjønnhetsfeil, men det vil koste mye å fikse og det er jo en bruksmåter og ikke et utstillingsobjekt. Har vært på båttur hvor vi som unger hadde vanskelig for å komme iland fordi båten må være langt ut fra holmen for å være sikker på at den ikke kommer borti. Med min båt kan jeg dra den inn til den kommer borti fjell om det er behov for å komme nærme land ved ilandstigning. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 4.August.2024 Link til dette innlegget Svart 4.August.2024 2 hours ago, 19 fot said: En gammel båt har noen skjønnhetsfeil, men det vil koste mye å fikse og det er jo en bruksmåter og ikke et utstillingsobjekt. Har vært på båttur hvor vi som unger hadde vanskelig for å komme iland fordi båten må være langt ut fra holmen for å være sikker på at den ikke kommer borti. Med min båt kan jeg dra den inn til den kommer borti fjell om det er behov for å komme nærme land ved ilandstigning. synes det er flott med eldre båter som ser strøkene ut! På en måte godt sjømanskap det og! Jeg hadde ikke klart å ha en knekt rekkestøtte!☺️ jeg er en av de som polerer og har blank båt som ikke kjøres opp i fjæresteinene! Vi er alle forskjellige og har forskjellig type båtliv! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Førstefender Svart 4.August.2024 Link til dette innlegget Svart 4.August.2024 -morten- skrev for 1 time siden: synes det er flott med eldre båter som ser strøkene ut! På en måte godt sjømanskap det og! Jeg hadde ikke klart å ha en knekt rekkestøtte!☺️ jeg er en av de som polerer og har blank båt som ikke kjøres opp i fjæresteinene! Vi er alle forskjellige og har forskjellig type båtliv! En og en halv linje og 5 utropstegn! tipper du kan klare og putte inn noen flere neste gang Morten! Hva det har med godt sjømannskap og skulle bruke 10 000kr på å rette ut denne bulken på en Nidelv 28, må du dra lenger ut på landet med! Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 4.August.2024 Link til dette innlegget Svart 4.August.2024 32 minutes ago, Førstefender said: En og en halv linje og 5 utropstegn! tipper du kan klare og putte inn noen flere neste gang Morten! Hva det har med godt sjømannskap og skulle bruke 10 000kr på å rette ut denne bulken på en Nidelv 28, må du dra lenger ut på landet med! Noen har forskjellig syn på sånnt. Her er det en som ønsker å rette en rekkestøtte, og det har jeg full forståelse for. At ikke alle er norsklærere må du nesten bare godta. Kommer mange gode forslag her, men ditt svar er jo kun kritikk på min rettskriving og at du ikke gidder å bruke penger på det kosmetiske. Selv bruker jeg masse menger på bil, båt og MC for at det skal se strøkent ut. Respekterer ditt valg. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
19 fot Svart 4.August.2024 Link til dette innlegget Svart 4.August.2024 -morten- skrev for 3 timer siden: synes det er flott med eldre båter som ser strøkene ut! På en måte godt sjømanskap det og! Jeg hadde ikke klart å ha en knekt rekkestøtte!☺️ jeg er en av de som polerer og har blank båt som ikke kjøres opp i fjæresteinene! Vi er alle forskjellige og har forskjellig type båtliv! Joda, det ser flott ut med eldre båter som er strøkne, men så må man vurdere om det er verdt kostnsden og innsatsen å gå drm strøkne. Jeg kjøpte en 40 år gammel båt og kunne sikkert funnet 100 skjønnhetsfeil på den om jeg hadde kikket grundig, noe som er normalt. Så om jeg lager 2-10 nye merker i året så har det ikke så mye å si. Det blir som med bil, det er den første ripa som er verst. Bilen min har forøvrig ikke så mye riper, og kun en bulk, men den har ikke fylt 2 år enda. Det var en steinsprut som smalt skikkelig og bulket lasteplanet litt. Jeg foretrekker å bruke tid på sjøen istedenfor å stå å polere båt, men hver enkelt får bestemme hva de prioriterer. Polere bil er det vel nesten 20 år siden jeg har gjort, og vask av bil foregår med høytrykkspyler. Har fraktet med meg ca 100 kg stein i ene båten min, og med bilen min har jeg fraktet blant annet et lass på nesten et tonn med steinheller, sammen med henger på et tonn. Strøken båt synes jeg ikke tyder på godt sjømannskap hvis man "jukser" og får fikset skadene, eller hvis man hele tiden er så redd for riper at man holder seg unna alle steder det er trangt eller hvis det blåser litt. Selv har jeg kjørt båt på mange trange steder og det samme gjelder med bil. Leste på båtplassen om ei båtrampe der minuset med den er at man må rygge hundre meter fordi det ikke går an å snu med bil og henger der. Selv har jeg snudd der med 12,3 meters lengde (bil 5,3m , henger 6m og båten stikkende 1m bak hengeren). Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 5.August.2024 Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 -morten- skrev for 4 timer siden: Noen har forskjellig syn på sånnt. Her er det en som ønsker å rette en rekkestøtte, og det har jeg full forståelse for. At ikke alle er norsklærere må du nesten bare godta. Kommer mange gode forslag her, men ditt svar er jo kun kritikk på min rettskriving og at du ikke gidder å bruke penger på det kosmetiske. Selv bruker jeg masse menger på bil, båt og MC for at det skal se strøkent ut. Respekterer ditt valg. Beklager @-morten- var ikke meningen å tråkke deg på tærne, er langt fra noen norsklærer selv, bare masse utropstegn leser jeg som en som roper eller skriver på caps lock på.. Så vidt jeg klarer å tyde fra bilder er dette en Nidelv fra slutten av 80tallet, en 87 eller 88 modell, lysblå stripe og sorte vinduskarmer (mener grå kom i 89), tror neppe det er konstnadsvarende å fixe dette, tror heller ikke det er så merkbart på litt avstand? Det fleste av oss liker vel å holde skuta shipshape og gnikker og gnur, men noen ganger må man sette en grense på hva man skal gjøre. Min egen båt kunne jeg sikkert brukt 50 000kr på mer pr år, men som sagt, noen ganger må man si nok er nok. Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 5.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 Sitat Så vidt jeg klarer å tyde fra bilder er dette en Nidelv fra slutten av 80tallet, en 87 eller 88 modell, lysblå stripe og sorte vinduskarmer (mener grå kom i 89) Spot on, dette er en 1987 modell. Og den har vel såpass mange bruksmerker fra før til at dette ikke engang er førsteprioritet. Men nok til at man tenker tanken om at "dette burde jeg få fikset" hver gang man går forbi, men det har ingen praktisk betydning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.