Jump to content

Restaurere Teak-finer bord - hvordan få frem

toholthe

Recommended Posts

Hei,

gamle eier av båten har oljet bordet i mange år, og nå ser det ikke pent ut. Veldig mørkt og mange furer i fineren. Hadde tenkt å slipe det ned og lakke det, men ser at det bare er et veldig tynt lag med finer som jeg lett sliper igjennom. Kjernen av bordet minner om en blanding av epoxy, men med litt «steinete» konsistens. Noen som kjenner til disse platene? De er 17mm tykke og veldig tunge. 

Først er oversiktsbilde av bordet før demontering (gammelt bilde):

IMG_0507.png.a7df947e51533b3533be6c41c1aef7aa.png

Sånn ser platene ut nå:

IMG_0504.jpeg.79c412fe0712876820363964ecbd8dd9.jpeg

prøvde å slipe litt på en av «toppdelene», men går raskt igjennom:

IMG_0505.jpeg.49a5124b84c9238b7fe192afbf56c045.jpeg

IMG_0506.jpeg.5cd6d139a50a5dd36e0071449ebda955.jpeg

I profil:

image.jpg.876835886fc072f81d6c52c8e50fdcb4.jpg

Bakside (ble litt ødelagt under demontering, men vil ikke syntes). Her ser man «kjernen» godt:

image.jpg.f77b4505fe167052f3da5c4aa04d64f6.jpg

Jeg ønsker et blanklakkert bord. Spørsmålet er hvordan jeg skal gå frem for å få dette pent. Tenkte kanskje slipe vekk all gammel teak med grovt papir og så lime på ny med epoxy. Hvor kjøper jeg det o så fall? Alternativet er helt nye plater eller «heltre», men det blir fort dyrt. Hvor kjøper man disse platene, på båtutstyrbutikkene har de bare med tre-kjerne. 

Gode forslag mottaes med takk. 

Det er flere muligheter og veier til Rom😊

Vil du beholde teakfineren du allerede har ville jeg ha prøvd forsiktig å skrape litt diagonalt med ei god skrape framfor å slipe. Hjørnene på skrapa kan med fordel avrundes, for å unngå at bladet skjærer seg ned i overflaten. Skulle du likevel slipe; slip gjerne for hånd med pussekloss, der du er ekstra forsiktig mot kantene av platene. Du trenger kun fjerne bittelitt av selve overflaten av fineren under olja for å friske opp denne, lite poeng i å gå i dybden, som du jo også har erfart.

Skulle du gå for å legge ny finer oppå platene går det heldigvis enda å få tak i teak. For fin teak er spesialiserte trelasthandlere, teak på finn.no eller godt utstyrte båtutstyrsbutikker gjerne veien å gå. Selv kjøpte jeg en del hos et nedlagt firma på Sola ved Stavanger, men har også fått tak i fin material fra en borte på Østlandet. Kanskje kjenner du tømrere som kan få tak i finer for deg? Har fått litt overskudds kryssfiner med teakfiner fra lokale tømrere jeg kjenner (bedre at det blir brukt enn at det havner i containeren), så der er det gjerne også en mulighet. Ellers er finn.no fin plass å begynne, flere driver gjerne i det små og selger teak av OK kvalitet, man kan også få tak i teak fra gamle dører. Alternativt har Biltema teak, men mye av denne er som overpriset papp, av direkte dårlig kvalitet. Man kan finne perler innimellom, men må bla litt i materialen og vite hva man ser etter. Skal du lage finer selv krever dette helst tilgang til ei grei båndsag, så slipper du høvle vekk store mengder for å få det tynt nok.

Jeg lavede selv et renoveringsprojekt af mit cockpit bord sidste vinter. Det giver en stor tilfredshed at have lavet det selv og det behøves ikke at koste en arm. På næsten alle "moderne" både er fineren på cockpit bordet så tyndt som papir og kan også se du har slebet igennem, så jeg tænker at det bare er at fjerne det resterende og så lime nyt på. Jeg valgte at gå væk fra finer for på sigt at have muligheden for at slibe det pænt igen. Lykke til med projektet...😁

20231216_093747.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...