Rmoi Startet 5.August Del på Facebook Startet 5.August Hei kjører Evinrude 300 G2 med RX4 15x22. Makser 4950 rpm med ivrig trim. Tenkte å prøve en RX4 15x20 og en Raker 22 evt 20. jeg syns motor jobber tungt og burde greie fra 5400 rpm med mer riktig propell. vil disse propeller gi teoretisk høyere turtall? er veldig fornøyd med RX4, men er ikke fremmed for en 3 bladers om jeg får ut mer turtall. er det en god tommelfingerregel en kan gjøre utregninger med? Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 5.August Del på Facebook Svart 5.August Du må ned i størrelse, det er det ikke tvil om. Men gi oss litt info om båten din også da Sitér dette innlegget Link to post
Rmoi Svart 5.August Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August Båten er en XO 250 open. 1250 kg tørrvekt. Kjører normalt med 100-200 liter bensin og litt utstyr. Så beregner ca 1650 kg båt. Skrog er 24 grader og båt er smal. Propell nå skyter fart og marcher bra på 3900 rpm og 33 knop ca. Men bunner på 4900. Håpte med riktig propell å øke toppfart en del og gjerne forbruk ned. Syns den jobber tungt. har lest meg til at Raker 14-1/2x22 eller en Viper 3 bladers 15x20 kan være bra. Men dyrt å teste så om jeg greier beregne noe så hjelper det godt Kommentar fra moderator: Båtmodell lagt til i tittelen. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 5.August Del på Facebook Svart 5.August Hmmm Jeg har denne da, billig måte og teste på, så har du en i reserve også https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=326199651 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.August Del på Facebook Svart 5.August https://www.rubexprops.com/boat-propellers/rpm-range/?make=Evinrude iflg denne så skal nyere 300 ha 5300-6000 som anbefalt wot rpm. Er en tommelfingerregel som sier ca 250 rpm pr tomme , så 2" ned med samme propelldesign burde funke bra ikke erfaring med raker vs rx4 men jeg mistenker raker vil gi deg mer på topp mens rx4 vil være mer effektiv på marsj..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Rmoi Svart 6.August Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August Takker. Høres ut som en RX4 15x20 kan være god start. Må finne en 3 bladers også da vil hjelpe på håndtering/revers. Er det samme beregning fra 4 til 3 bladers også eller vil prinsipper være anerledes? ser jeg får Raker Str: 14 x 1/2x 20 Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 6.August Del på Facebook Svart 6.August Men det jeg har funnet ut etter kjøp av svært masse propeller, det er billigere å sende de til andvik for optimalisering enn å kjøpe nye propeller hele tiden Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.August Del på Facebook Svart 6.August Rmoi skrev for 5 timer siden: Må finne en 3 bladers også da vil hjelpe på håndtering/revers. innbilte meg at her ville det ekstra bladarealet med 4bl være en fordel..? Ikke brukt Andvik , men hatt noen alu proper inne hos Olle Terjesen, fikk de tilbake bedre enn nye Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Eika Svart 6.August Del på Facebook Svart 6.August ivar skrev Just now: innbilte meg at her ville det ekstra bladarealet med 4bl være en fordel..? Ikke brukt Andvik , men hatt noen alu proper inne hos Olle Terjesen, fikk de tilbake bedre enn nye Synd de ikke gidder å vri propeller noe mer for oss som bare ønsker små justeringer, det er mye mer penger i å fikse blader og sveise porer i Volvo propeller Sitér dette innlegget Link to post
Rmoi Svart 6.August Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August 4 blader skyter virkelig båt avgårde og gjør den veldig stabil og fin, men håndtering i revers og i havner sliter den med. Nå er jeg mest vandt med Falcon 700 rsr hvor jeg fikk umiddelbar respons i alle retninger. Så for meg at en 3 blader ville være bedre på dette punktet av det jeg har lest meg til. plan er å prøve en RX4 15x20 neste uke og ta det derfra. Sitér dette innlegget Link to post
Rmoi Svart 7.August Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August I jakten på propeller ser jeg at jeg må velge hub kit. Det er vel 15 spline uansett på V6 G1/G2 Evinrude så alt 15 spline skal vel passe? Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 7.August Del på Facebook Svart 7.August Mercury 15spline passer ikke pga konisk Aksel, mercury akselen er helt rett Sitér dette innlegget Link to post
Rmoi Svart 7.August Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August stemmer. Men TBX hub kitet til Evinrude er riktig uansett til stor G2 ikke sant? Ser på en Raker 2 nå som har stått på en 250 HO G1 som har 15 spline kit. Den skal vel passe rett på G2 V6? Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 7.August Del på Facebook Svart 7.August Rmoi skrev 36 minutter siden: stemmer. Men TBX hub kitet til Evinrude er riktig uansett til stor G2 ikke sant? Ser på en Raker 2 nå som har stått på en 250 HO G1 som har 15 spline kit. Den skal vel passe rett på G2 V6? Det mener jeg skal passe rett på, men raker2? Trudde de kom med raker HO Sitér dette innlegget Link to post
Rmoi Svart 7.August Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August (redigert) Joda, Raker HO også. Men stor prisforskjell for testeformål😉 Spørsmålet mitt over er jo om jeg må ned 2" på en 3 bladers også. Raker HO er 14-1/2x22. Raker 2 får jeg i 14,5x20. Redigert 7.August av Rmoi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 7.August Del på Facebook Svart 7.August Rmoi skrev 16 minutter siden: Joda, Raker HO også. Men stor prisforskjell for testeformål😉 Jeg kjenner til den, jeg har kjøpt alle jeg ville teste. Det har blitt dyrt, men har mye kunst på veggen og div hyller Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 7.August Del på Facebook Svart 7.August Eika skrev 22 minutter siden: har mye kunst på veggen og div hyller Og kunst holder seg som regel godt i pris har jeg hørt Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Eika Svart 7.August Del på Facebook Svart 7.August Grand Banks jr skrev 9 minutter siden: Og kunst holder seg som regel godt i pris har jeg hørt Øker i pris hvis man har orginalen og ikke ett print som er laga i seinere tid Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.August Del på Facebook Svart 7.August Brukskunst Taper seg forøvrig også fort i verdi om man harver over litt stokk og stein Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Eika Svart 7.August Del på Facebook Svart 7.August ivar skrev 25 minutter siden: Brukskunst Taper seg forøvrig også fort i verdi om man harver over litt stokk og stein Derfor man har sånne guruer som andvik, da blir den bedre enn ny og øker verdien ennå mer :p hehehe Sitér dette innlegget Link to post
Rmoi Svart 26.August Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August Ingen som vet om en beregning på 4 blader til 3 blader? Har fått tilbud på RX3 15 1/2 x19". Bruker jeg tommelfinger regel 250 rpm per 1" stigning burde jeg få 5700 på maks, (4950 + 750) men går som nevnt fra 4 til 3 blader. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 26.August Del på Facebook Svart 26.August Hei hvilken grunn er det til at du har 4 blader. Har jo noenlunde samme størrelse båt selv om jeg har Suzuki300 og litt tyngre båt. Er det så lite guffe i Evinruden, eller er det stor våt flate på de XO skrogene?. har 3x16x21. 42 max. de med 15x20 gir 44-45 max. for min propell er taket i propellen og marsjregisteret prioritert, ikke toppfart. orker ikke svi av 15000 for å få tre knop toppfartt Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Rmoi Svart 26.August Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August Hei, grunn er så enkel at sto på når kjøpte den. Den griper bra og holder båt i plan helt ned i 17 knop og greier ikke få slipp ved aktiv kjøring. Men revers er ikke bra. Så egentlig fornøyd med 4 bladers totalt sett, men får ikke wot på motor. Jeg bryr meg heller ikke så mye om toppfart, men nå jobber motor tungt så bruker mye fuel og olje. Evinruden har plenty med power, men får ikke henta den.. Optimal maks turtall er 5750 og jeg får 4950. skal teste en lik propell med 2" mindre stigning. Bør gi ca 500 rpm opp. men jeg sliter med å finne en 3 bladers som kan gi rett opp mot 56-5800 rpm. må jeg ned i 19" stigning eller 20".. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.August Del på Facebook Svart 26.August hva som skjer i revers da? høres for meg ut som at stigningen er i største laget slik at den føles "lat" på lave turtall? eneste "tommelfingerregel" jeg har hørt ang 3 vs 4 blader er at 4 kan være tyngre å drive, slik at man gjerne må ned litt i stigning om man bytter fra 3 til 4 blader. Men det blir jo bare gjetting her, spesielt om du bytter mellom ulike propelldesign Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Rmoi Svart 26.August Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August Syns den reagerer veldig seint i revers. Båt veier for all del litt, men syns den er lite manøvrebar i revers. så om en lik 4 bladers propell i 20" stigning (2" ned) passer fint så skal en tilsvarende 3 bladers i 21" være riktig om jeg forsto riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.