Jump to content

XO 250 Open med Evinrude 300 G2, beregne riktig propell


Rmoi

Recommended Posts

Hei

 

kjører Evinrude 300 G2 med RX4 15x22. Makser 4950 rpm med ivrig trim. Tenkte å prøve en RX4 15x20 og en Raker 22 evt 20.

jeg syns motor jobber tungt og burde greie fra 5400 rpm med mer riktig propell. 
 

vil disse propeller gi teoretisk høyere turtall? 
 

er veldig fornøyd med RX4, men er ikke fremmed for en 3 bladers om jeg får ut mer turtall. 
 

er det en god tommelfingerregel en kan gjøre utregninger med? 
 

 

Link to post

Båten er en XO 250 open. 1250 kg tørrvekt. Kjører normalt med 100-200 liter bensin og litt utstyr. Så beregner ca 1650 kg båt. Skrog er 24 grader og båt er smal.  Propell nå skyter fart og marcher bra på 3900 rpm og 33 knop ca. Men bunner på 4900. Håpte med riktig propell å øke toppfart en del og gjerne forbruk ned. Syns den jobber tungt. 
 

har lest meg til at Raker 14-1/2x22 eller en Viper 3 bladers 15x20 kan være bra. Men dyrt å teste så om jeg greier beregne noe så hjelper det godt

 

Kommentar fra moderator:  Båtmodell lagt til i tittelen.
Link to post

https://www.rubexprops.com/boat-propellers/rpm-range/?make=Evinrude

iflg denne så skal nyere 300 ha 5300-6000 som anbefalt wot rpm.

 

Er en tommelfingerregel som sier ca 250 rpm pr tomme , så 2" ned med samme propelldesign burde funke bra

ikke erfaring med raker vs rx4 men jeg mistenker raker vil gi deg mer på topp mens rx4 vil være mer effektiv på marsj..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Rmoi skrev for 5 timer siden:

Må finne en 3 bladers også da vil hjelpe på håndtering/revers.

innbilte meg at her ville det ekstra bladarealet med 4bl være en fordel..?   

Ikke brukt Andvik , men hatt noen alu proper inne hos Olle Terjesen, fikk de tilbake bedre enn nye  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev Just now:

innbilte meg at her ville det ekstra bladarealet med 4bl være en fordel..?   

Ikke brukt Andvik , men hatt noen alu proper inne hos Olle Terjesen, fikk de tilbake bedre enn nye  

 

Synd de ikke gidder å vri propeller noe mer for oss som bare ønsker små justeringer, det er mye mer penger i å fikse blader og sveise porer i Volvo propeller 

Link to post

4 blader skyter virkelig båt avgårde og gjør den veldig stabil og fin, men håndtering i revers og i havner sliter den med. Nå er jeg mest vandt med Falcon 700 rsr hvor jeg fikk umiddelbar respons i alle retninger. Så for meg at en 3 blader ville være bedre på dette punktet av det jeg har lest meg til. 

 

plan er å prøve en RX4 15x20 neste uke og ta det derfra. 

Link to post
Rmoi skrev 36 minutter siden:

stemmer. Men TBX hub kitet til Evinrude er riktig uansett til stor G2 ikke sant? 

Ser på en Raker 2 nå som har stått på en 250 HO G1 som har 15 spline kit. Den skal vel passe rett på G2 V6?

 

Det mener jeg skal passe rett på, men raker2? Trudde de kom med raker HO 

Link to post
  • 3 uker senere...

Hei hvilken grunn er det til at du har 4 blader. Har jo noenlunde samme størrelse båt selv om jeg har Suzuki300 og litt tyngre båt. Er det så lite guffe i Evinruden, eller er det stor våt flate på de XO skrogene?. har 3x16x21. 42 max. de med 15x20 gir 44-45 max. for min propell er taket i propellen og marsjregisteret prioritert, ikke toppfart.  orker ikke svi av 15000 for å få tre knop toppfartt

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Hei, grunn er så enkel at sto på når kjøpte den. Den griper bra og holder båt i plan helt ned i 17 knop og greier ikke få slipp ved aktiv kjøring. Men revers er ikke bra. Så egentlig fornøyd med 4 bladers totalt sett, men får ikke wot på motor. Jeg bryr meg heller ikke så mye om toppfart, men nå jobber motor tungt så bruker mye fuel og olje. Evinruden har plenty med power, men får ikke henta den..  Optimal maks turtall er 5750 og jeg får 4950. 
 

skal teste en lik propell med 2" mindre stigning. Bør gi ca 500 rpm opp. 
 

men jeg sliter med å finne en 3 bladers som kan gi rett opp mot 56-5800 rpm. 
må jeg ned i 19" stigning eller 20"..

Link to post

hva som skjer i revers da?  høres for meg ut som at stigningen er i største laget slik at den føles "lat" på lave turtall?   

 

eneste "tommelfingerregel" jeg har hørt ang 3 vs 4 blader er at 4 kan være tyngre å drive, slik at man gjerne må ned litt i stigning om man bytter fra 3 til 4 blader.   
Men det blir jo bare gjetting her, spesielt om du bytter mellom ulike propelldesign 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...