Jump to content

Varmeveksler Volvo Penta 41p .Trenger tips til reparasjon.


borisboris

Recommended Posts

Hei,etter litt uforklarlige kjøleproblem åpna eg varmeveksler og såg at skilleveggene mellom inntak og uttak var løsna.Den eine stod skjeivt og blokkerte litt av åpningen inn til veksler.Dei2 andre var heilt lause.Dei ser tynnslitte ut sammenligna med bilder av andre vekslere av samme type.Har dei ikkje tålt sitronsyre? Resten av veksleren ser ut til å vere i god stand.Noken tips kos dette kan la seg fikse?

IMG_20240805_233432765.jpg

IMG_20240805_233710223.jpg

 

 

IMG_20240805_233716811.jpg

IMG_20240805_233530001.jpg

IMG_20240805_233742234.jpg

Link to post

Det er nokså enkelt at varmeveksleren skal fjerne energi. Så det kommer an på hvor hardt motoren jobber. Hvis du leser 'Byggingen av Hulda', kan du finne at jeg byttet en diger dundre av en US varmeveksler som tok borti 300 hk med en liten tass fra Bowman. Som jeg ikke husker effekten på. Så om grønt vann inn/ut er nogenlunde samme, ikke noe problem.

 

Bowman lager egenlig bedre produkter enn disse US-greiene.

Link to post
borisboris skrev for 11 timer siden:

Trodde Grenland radiatorservice var seriøse.Men syns det er vel griskt å forlange 19 000 for denne jobben.grense til svindel syns eg

 

Med mindre de har oppdaget mange nye feil så er den der i overkant drøy ja. Jeg ville ha prøvd et annet sted. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Disse US-varmevekslerene er TIG-sveiset. Om Volvo er av dette designet, vet jeg ikke. Men den jeg byttet på Hulda var på vei til å ramle fra hverandre. Det ville være nokså mange arbeidstimer med rengjøring og resveising av stusser osv. Det kan nok være at Grenland må gjøre mer før de kan garantere sluttproduktet. Å sølvlodde et par messingbiter betyr vel at Grenland, med varemottak, retur og jobb er engasjert 5 timer. Eller 1 mann 1 dag. Og da er du oppe i 9000 + mva. Det er uansett ikke billig å reparere gammel dritt. Jeg mener jeg betalte 4500 for min Bowman for noen år siden.

Link to post
BjornLie skrev 16 minutter siden:

Har selv brukt Telemark Radiatorservice som er bare et steinkast unna og Grenland Radiatorservice. God erfaring med de og fornuftige priser. Nås på: 35596267.

Ta for tipset.Grenland Radiatorrservice stole eg ikkje på,spurte kos dei hadde komt frem til den prisen.fikk beskjed om at dei måtte strippe den fullstendig ned for å reparere den innvendig.når eg spurte videre korfor dei måtte strippe den ned invendig så fikk et til svar at det va for å se etter lekkasjer.Det er jo ikkje problem med innvendig lekkasje og eg har heller ikkje bestilt den reperasjonen.I tilegg har dei på regningen kun tatt med pakninger og o ring for lokket framme.Dvs den store o ringen på lokket ,3 tetnings lister og ein liten o ring på innsida av lokket.Viss hensikten hadde vert å strippe den ned er det rart dei ikkje vil ha betalt for dei andre store o ringene lenger inni varmeveksler. i tilegg om det sku vere sånn at det va store reperasjoner inni den,ville det då blitt tilegg i prisen på 10-15000 eller er det inkludert.i såfall måtte det jo bli fratrekk om alt var ok.lukte svindel syns eg

Link to post
Hulda skrev 5 minutter siden:

Det virker som de lager seg en jobb som ikke er bestilt. Og dét er jo en useriøs blemme.

Definitivt,når eg spurte etter spesifisert regning fikk eg ingen oversikt over timer osv,kun at den måtte strippes ned.

Nå når eg har spurt etter pris på kun den jobben eg har bestilt har eg ikkje fått svar.så eg ska ringe å få den sendt i retur

Link to post
borisboris skrev for 3 timer siden:

Ja,det må bli løysingen.Tilpasse nye messinplater som erstatte dei gamle skilleveggene og sølvlodding.

Usikker på om messing er det rette materialet. Mulig du skal ha bronse. 

 

Videre, vær obs på at lodding og all annen varmebehandling kan føre til deformasjoner. Det er slikt de er klar over de som driver med varmevekslere, men det er ikke sikkert en hvilken som helst rørlegger som behersker lodding tar tilstrekkelig hensyn til det. 

 

Med dette sagt er jeg helt ukjent med hvordan din varmeveksler er bygget opp og av hvilke materialer. Bare greit å tenke på slik at ikke ukvalifiserte slumper til å ødelegge den så du aldri får den tett igjen.

Link to post
index skrev for 3 timer siden:

En litt alternativ tanke: Kunne en 3D printet del med et rør i midten og tre finner være en løsning her? Da slipper man å tenke på lodding og tæring...

 

Splittring.jpg.fb5876bfcc77716302f5602264615876.jpg

 

Hadde samme tanke som deg Index. 

Her har jeg  "hurtigdesignet" en utgave som selvfølgelig evt. må re-designes med korrekte mål, og sikkert andre korrigeringer

 

Tanken er at der er plass til en ring som er med på å avstive skilleveggene. Den ene veggen må ha en form for sikk-sakk mønster for å omgå rør-endene.

 

Men jeg antar at her må det nok flere utskrifter til får å komme i mål da jeg antar at korreksjoner må gjøres under veis/prøving.

 

Men skulle noe sånt fungere så er ideen fruktbar.

Disse kjølerne er jo brukt i mange av VP's motorer

 

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
borisboris skrev for 18 timer siden:

Trodde Grenland radiatorservice var seriøse.Men syns det er vel griskt å forlange 19 000 for denne jobben.grense til svindel syns eg

 

Noen bekjente leverte inn 1 manifold i alu som måtte sveises med en 40-50 cm fuge.

Videre ble det renset og trykktestet en intercooler, en liten girkjøler, varmeveksler og en oljekjeler. 

Alle var rørkjølere ikke ulik den på bildet over.

 

Prisen ble nesten 60k som ga skikkelig bakoversveis, men hadde ikke noe valg der og da pga tid. Delene lå et par uker på vent først, og var klare på en dag eller to når jobben først ble påbegynt.

 

Blir ikke levert kjølere dit en gang til, det er rimelig sikkert.

Mvh. SAP

Link to post

Hadde en kjøler til reparasjon der for noen år siden, og kostnaden ble en del høyere enn jeg hadde tenkt.

Dessuten skjønner jeg ikke hvorfor de lakkerer kjølerinnsatsen etter reparasjon - jeg måtte fjerne mye lakk på endestykkene for å få kjøleren på plass igjen i huset.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...