Jump to content

Tohatsu (erfaringer)


Hjartøy

Recommended Posts

Ser i tidligere innlegg her at det har vært diskusjoner om hvilken motor som er "best".

Vurderinger her er jo ganske subjektive, siden de baseres på kun opplevelse.

 

Jeg for min del vil gjerne vite om noen erfaringer.

 

Selv har jeg bare kjørt med Johnson og Evinrude og stort sett vært fornøyd.

I mitt innlegg om (motorstørrelse på Rana 530) har jeg fått en del svar om yamaha.

 

Vurderer også Tohatsu 50-70, siden den også er 3-syl.

 

Er det noen her som har Tohatsu som kan fortelle litt om den ?

(problemer, reparasjoner, gear, eller hva som helst)

 

Takk

Link to post
Share on other sites

Gode motorer som det er lite problemer med.

Folk flest påpeker vel at de støyer litt mer og bruker litt mer bensin enn de beste, ellers er de vel ikke særlig populære å stjele heldigvis :smiley:

Bygger på konvensjonell teknikk, ikke noe avanserte greier. De små motorene er iallefall kjent for å være blant de sprekeste i sin klasse (25 hk)

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Hadde en 50 Hk Tohatsu på en Yamarin 490 for noen år siden. Den fungerte meget bra, og jeg synes den gikk rimelig. Det var bra fraspark i den også.

Som tidligere nevnt er det en enkel motor, konvensjonell motor. Jeg kjøpte den ny og hadde den kun et par år og hadde ingen problemer. Om de er like holbare som en Yamaha i lengden vet jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Har hatt en 8 hk. Brukte den på seilbåt da propellsplinten gikk midt i en sesong og påhenger var en lettvint utsettelse av problemet. Har nå en 5 hk til gummibåten. Flotte motorer - masse krefter og futt. Billig i forhold til andre merker (kjøpte hos Bakken- Motor som vel er blant de rimeligste for denne motoren). Innmaten er vel samme som Mariner og Johnsen for de små motorene, så merke betyr vel ikke så mye. Om det er annerledes med de større skal være usagt.

Link to post
Share on other sites

Innmaten er vel samme som Mariner og Johnsen for de små motorene, så merke betyr vel ikke så mye. Om det er annerledes med de større skal være usagt.

Det er faktisk sant. Tohatsu og Mariner (veit ikkje om Johnson) er så godt som identiske. Utom på også. Alle "knottane" er på same plass. Den eineste forskjellen utsene mesig er vel at tohatsu har rund choke spake, mens Mariner har firkanta. Så viss du skal velge mellom desse motorane så ta den som er billigast.

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg solgte en 40 hk tohatsu 87 mod ifjor. Den hadde en hard gange men jeg hadde brukt den flittig i minst 10 år. Det eneste problemet jeg kan huske var at den ikke likte champion plugger men med ngk fungerte den greit. Og tohatsu er jo også blandt de sprekeste i test

Link to post
Share on other sites

Jeg solgte en 40 hk tohatsu 87 mod ifjor. Den hadde en hard gange men jeg hadde brukt den flittig i minst 10 år. Det eneste problemet jeg kan huske var at den ikke likte champion plugger men med ngk fungerte den greit. Og tohatsu er jo også blandt de sprekeste i test

Har hørt at alle Japanere skal ha NGK og går dårlig på Champion

Motsatt er det med amerikanere

 

Alle Tohatsu jeg har vært borti har hard gange.

Ellers har jeg intrykk av at de er rimelig driftsikre.

Redigert av Flipper Flash (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...