Maghatt Startet 8.August Del på Facebook Startet 8.August Dynamoen lader ikke mer enn 0,54 v Hva skal denne ligge på under tomgang? Og er det bare å bytte dynamo? Eller kan feilen være andre steder ? Båten er en Biam 800 med yanmar motor 🤪 Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 8.August Del på Facebook Svart 8.August Du bør nå sjekke lit før du bytter. Kan være børstene. Lyser ladelampen ? Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 8.August Del på Facebook Svart 8.August Endrer ting seg når du øker turtallet ? Sitér dette innlegget Link to post
Maghatt Svart 8.August Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August Prøvde og øke turtallet 2-3 min. Gikk kanskje opp en v. Men usikker om det har med turtallet og gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Maghatt Svart 8.August Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August 0.1v* Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 8.August Del på Facebook Svart 8.August Yanmar skal ha ladelys på panelet. Sjekk at det lyser når du setter på tenningen. Og om det slukker når motoren er kommet i gang. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 8.August Del på Facebook Svart 8.August Hvor måler du, på batteriene , på dynamo , eller er det voltmeter i instrumentpanel. Eller er det med multimeter? Jo mer detaljer du opplyser om jo lettere er det og hjelpe. Har du mer enn ett batteri og hvilken yanmar er det? Sitér dette innlegget Link to post
Maghatt Svart 9.August Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August målte 0.54 på dynamo målte 12.1-12.7 på batteri med ett multimeter fra biltema. jeg stusser litt over at det ikke kommer en alarm i dashbordet når den lader såpass lite. Sitér dette innlegget Link to post
Maghatt Svart 9.August Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August ladelampen lyser når jeg setter på tenning. men slukker når båten starter Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.August Del på Facebook Svart 9.August Høres ut som om du har dårlig kontakt et sted. Du burde ha kunnet lest av batterispenning også på dynamoen. Skru løs en og en kabelsko, puss rent og stram til igjen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Maghatt Svart 9.August Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August Målte sånn som dette i går. Det skal vel gi god nok måling ? Eller tar jeg kanskje feil? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 9.August Del på Facebook Svart 9.August index skrev 26 minutter siden: Høres ut som om du har dårlig kontakt et sted. Du burde ha kunnet lest av batterispenning også på dynamoen. Skru løs en og en kabelsko, puss rent og stram til igjen. Det begynner å peke litt mot likeretterdiodene i dynamoen synes jeg. Hvis det er diodesplitter, så er det ikke nødvendigvis batterispenning på B+. Du kan prøve å følge spenningen fra batteriet mot dynamo. Hvis det er diodesplitter, så kan du teste den med å sette en lader på inngangen, og se om spenningen stiger på utgangene Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.August Del på Facebook Svart 9.August Du må jo måle på B+, det den tjukke røde går inn til høyre. Den du måler på er til ladelys eller turteller. Hva er den spaghettiklysa til venstre for noe? Ser som noe som burde ha blitt ryddet opp i. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Maghatt Svart 9.August Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August Takk for alle svar. bestilte meg en ny dynamo for å se om dette kanskje kan hjelpe Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.August Del på Facebook Svart 9.August Maghatt skrev 14 minutter siden: Takk for alle svar. bestilte meg en ny dynamo for å se om dette kanskje kan hjelpe Det er unødvendig fordyrende å kjøpe deler i stedet for å feilsøke. Det kan godt være at den er gåen, men det kan like godt være en løs ledning. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Maghatt Svart 9.August Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August fikk tak i en relativt billig en, så tenkte det kunne være en tanke og ha en liggende samtidig som man feil søker litt. men tar med meg alle tips jeg kan få =D Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 9.August Del på Facebook Svart 9.August Jeg tror det er lurt å måle litt mer før du kobler opp ny dynamo. En måling på B+ er ihvertfall minimum Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 9.August Del på Facebook Svart 9.August 12 hours ago, index said: Høres ut som om du har dårlig kontakt et sted. Du burde ha kunnet lest av batterispenning også på dynamoen. Skru løs en og en kabelsko, puss rent og stram til igjen. Før du tar ny dynamo i bruk, bør du ihvertfall sjekke at du har kontinuitet mellom B+ og batteriet. Dersom det er brudd en eller annen plass, kan diodene på den gamle dynamoen ha tatt kvelden pga at du har kjørt dynamoen uten last. Monterer du en ny dynamo uten å sjekke, vil den nye dynamoen lide samme skjebne. Sitér dette innlegget Link to post
Maghatt Svart 9.August Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August Takk for tips, tenker du bare følge kabel fra batteri til dynamo ? Og sjekke at den får spenning ? Målte batteriene i dag og der var nesten alle batteriene gåen. Så ble kjøpt 3 nye som forhåpentligvis vil gi en forskjell på strøm. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.August Del på Facebook Svart 9.August Dette er jo bare surr og rot... Skifte dynamo og skifte batterier uten å ha feilsøkt. Det er jo bare å kaste bort pengene! Men noen lever jo av sånt også... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Førstefender Svart 9.August Del på Facebook Svart 9.August index skrev 16 minutter siden: Dette er jo bare surr og rot... Skifte dynamo og skifte batterier uten å ha feilsøkt. Det er jo bare å kaste bort pengene! Men noen lever jo av sånt også... Surr og surr, hvis batterier er defekte må jo disse byttes uansett. En ny dynamo er jo ikke allverdens kostnad i båt og TS spør jo videre om råd til feilsøking. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.