Jump to content

4 HK Tohatsu


SRA

Recommended Posts

Har en 4 hk Tohatsu, starter fint, går fint på tomgang, men har av og til problemer med at den dauer når vi gir gass.

 

Tok den hjem nå i høst, og tatt det vanlige påhengs-stellet.

- Ferskvanskjøring

- Vasket og gnukket

- Ny girolje

- Sprayet med motorkonservasjon

 

Noen som har inspill gjeldende, dauer av og til når en gir gass?

Link to post
Share on other sites

..... dauer når vi gir gass.

Det kan jo også være at lufttilførselen er dårlig. Har samme motor selv, men har aldri opplevd noen problemer. Husker heller ikke om den har luftfilter, men dersom dette har fått bensin/olje eller sjøvann i seg og det er laget av "pappfilt", vil du få blokkert lufttilførselen betraktelig. Hadde samme symptom på gressklipperen min, tok ut luftfilteret, og den gikk som en klokke igjen :lol:

 

Du har vel skiftet tennplugg? Dårlig plugg kan også gi dette symptomet.

Link to post
Share on other sites

Eg meiner at viss det er innebygd tank så er det neppe noko bensinpumpe, ettersom at bensinen bruker tyngdekraften i ein innebygd tank. (trur eg) Og då kan det ikkje vere ein membran i ei pumpe som ikkje eksisterer. (eller er eg heilt på jorde)

 

Det kan godt hende at eg tar feil men det er min teori.

 

:sailing:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Eg meiner at viss det er innebygd tank så er det neppe noko bensinpumpe, ettersom at bensinen bruker tyngdekraften i ein innebygd tank. (trur eg) Og då kan det ikkje vere ein membran i ei pumpe som ikkje eksisterer. (eller er eg heilt på jorde)

 

Det kan godt hende at eg tar feil men det er min teori.

 

:sailing:

Der tar du nok feil, bensinpumpa i min 5 hk Mercury er koblet både til intern og ekstern tank.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Har en 4 hk mercury, er samme motoren, hadde samme feilen som du, årsak tett dyse i forgasseren,

enkel oppgave og fikse selv, skru av gasseren ta av flottør husen 4 skruer <bunnen av gasseren)

kan sette seg litt møkk i hoved dysa, du ser den med en gang en gang, kan være litt 2 takt olje som har laget en liten pærle det blås rent og rengjør så pleier det og bli bra igjen.

jdahl :flag:

Link to post
Share on other sites

Der tar du nok feil, bensinpumpa i min 5 hk Mercury er koblet både til intern og ekstern tank.

Det veit eg. eg har sjølv ein Mariner 5hk (er vel samme motor som din). Der går det ein slange frå den eksterne tanken via pumpa. Men dette er snakk om ein 4hk, og eg visste ikkje om den var lik 5hk, slik at du både kan ha separat og ekstern tank. For på 3,5hk og 2hk er det berre ekstern tank. Og på dei motorane er det ikkje pumpe, dei bruker berre tyngdekraften. (trur eg, ikkje bli så veldig irritert/sint viss eg tar feil, for det er godt mogeleg)

 

 

(MARINER rule :cool: )

:flag:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Innebygget tank, er verre når jeg bruker ekstern tank

Min erfaring etter en del år/påhengsmotorer er at motorproblemet 9 av 10 ganger har å gjøre med bensintilførsel, eller helst mangel på. At den går dårligere ved gasspådrag og også ved bruk av ekstern tank styrker meg i troen på at noe er tett og bør renses/åpnes. Har også oppleved å måtte kjøpe ny bensinslange, men det er ikke noe poeng her i og med at du har samme problemet også ved bruk av innebygget tank. Lykke til videre. :smiley:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

God kveld.

 

Tohatsu 4 hk. er den samme som 5 hk. med en lukket reed-ventil. Min erfaring er at den går mye penere som 5 hk. Ta av forgasseren, reed-ventilen sitter da mot veivhuset. Høyre ventil er sperret. Press den inn slik at den får samme åpning som venstre. Hokus pokus - 5 hk.

Sjekk også om staget fra bensinkranen går lett. Det hender dette sitter slik at det ser ut som kranen er åpen uten å være det. :fishing:

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post
Share on other sites

God kveld.

 

Tohatsu 4 hk. er den samme som 5 hk. med en lukket reed-ventil. Min erfaring er at den går mye penere som 5 hk. Ta av forgasseren, reed-ventilen sitter da mot veivhuset. Høyre ventil er sperret. Press den inn slik at den får samme åpning som venstre. Hokus pokus - 5 hk.

Sjekk også om staget fra bensinkranen går lett. Det hender dette sitter slik at det ser ut som kranen er åpen uten å være det. :fishing:

Første gang jeg fikk høre hvordan å bygge om 4 HK Tohatsu (mercury og Mariner) til 5 HK fikk jeg høre eksakt samme beskrivelse som dette. Siden har jeg fått høre av hele tre uavhengige mekanikere at NEI da er det ikke fullt og helt en 5 Hk men noe litt under. For å bli 5Hk må man visstnok først også bytte en DYSE.
Link to post
Share on other sites

Takker for kjempehjelp, gått gjennom og gjort alle de punktene som ble foresleslått bortsett fra Hanne_V sitt forslag gjeldende fra 4 til 5 hk.

 

Skrudde løs og leita rundt etter dyser men kunne ikke finne noe - da ser jeg at jeg har skrevet Tohatsu i stedet for Suzuki - så det rådet stemmer nok det også men da antageligvis på Tohatsu og ikke Suzuki som jeg har.

 

Men alle de andre rådene var jo ganske så universelle - skiftet også sil som sitter ved bryter innebygd/ekstern tank.

 

Men hvis noen kjenner et triks med å få 4 til å bli 5 på suzuki så si gjerne i fra.

Link to post
Share on other sites

Men hvis noen kjenner et triks med å få 4 til å bli 5 på suzuki så si gjerne i fra.

Viss det er som på Suzuki 9,9 så er det ein skrue eller liknande som hindrer fullt gass-pådrag. Men dette er det rago63 og Flipper flash som har mest greie på. Du skal ikkje sjå bort i frå at "Suzuki" har noko gode råd også. :lol: Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Morn igjen.

 

Glemte en ting - påhengere har ikke luftfilter.

 

Lykke til...

 

Å jo da

Sitter en skumgummibit foran forgasserern

Det fungerer som luftfilter :yesnod:

 

Jeg har litt tro på at det er bensinpumpen som er problemet her jeg

Spesiellt siden problemet er større med ekstern tank (lengre vei å suge)

 

Sinten: Kan du se etter om det sitter en klump mellom bensintanken eller tankvrideren og forgasseren din? (følg slangen)

 

Så er vi igang med bilder igjen :lol:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Å jo da

Sitter en skumgummibit foran forgasserern

Det fungerer som luftfilter :yesnod:

Er ikkje det på min motor :nonod:

men den kan jo vere at nokon andre har fjerna den.

 

 

 

Sinten: Kan du se etter om det sitter en klump mellom bensintanken eller tankvrideren og forgasseren din? (følg slangen)

 

Så er vi igang med bilder igjen :lol:

Er det ei sperre her då, eller kva vil du fram til. :confused: Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

1.Er ikkje det på min motor :nonod:

men den kan jo vere at nokon andre har fjerna den.

2.Er det ei sperre her då, eller kva vil du fram til. :confused:

 

1. Det var rart

Har aldri sett en motor uten noe form for filter foran forgasser.

nå har jeg ikke studert så små motorer på mange år heller da men.

Er det ikke det på 9,9 din heller?

Da er de i så fall fjernet.

 

2. Du sa det ikke var bensinpumpe på den

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

1. Det var rart

Har aldri sett en motor uten noe form for filter foran forgasser.

nå har jeg ikke studert så små motorer på mange år heller da men.

Er det ikke det på 9,9 din heller?

Da er de i så fall fjernet.

Det er 9,9'en eg meiner. På 5hk'en har eg ikkje sett etter for å vere ærlig.

 

2. Du sa det ikke var bensinpumpe på den

Det har eg ikkje sagt. Det var ikkje det eg meinte i alle fall. Eg veit at det er bensinpumpe på begge motorene mine. Men det eg lurte på var om det er på 4hk'er. For korleis kunne eg vite at dei hadde hadde både "laus" og "innebygd" tank. For på 3hk er det jo berre innebygd, men er det likevel bensin pumpe på desse? Eller er det berre tyngdekraften som gjer jobben sin :confused:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Det er nok ingen håndpumpe sånn som det er mellom tank og motor ellers

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...