Jump to content

Angrerett ved kjøp av bruktbåt (igjen)


Platt

Recommended Posts

Det er forbrukerkjøpsloven som gjelder

Riktig det, men vurderingstemaet blir mye det samme etter Forbrkjl. § 16 tredje ledd, selv om denne har begrensninger i forhold til Kjl. § 20.

 

Det er fortsatt tvilsom om bruk av megler medfører at Forbrkjl. gjelder -- det foreligger pr. i dag ingen avklaring. Mitt tips er at det nok faller inn under loven. Ut fra formålet med bestemmelsen er det i alle fall ikke grunn til unntak.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hvis det er slik du beskriver, så har båten så store skader at den ikke er sjødyktig.

Glassfiberkonstruksjoner eldes ikke og svekkes over tid. Enten er de i orden, eller så er de ikke.

Disse knusningsskadene du beskriver må repareres. Det holder ikke å støtte opp unnenfra. Dessuten vil det stå vann i laminatet hele tiden. Undres meg på om ikke dette overbygget rett og slett har delaminert.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke riktig som du sier. En megler er kun en mellommann som kun skal formidler kjøpet - uten eget ansvar - han har heller ikke kompetanse til å inngå avtaler på hovedmannens vegne. Dette fremgår også på et vis av § 1, 4. ledd som du refererer.

 

§ 1, 2. ledd som du viser til er ikke ment å fange opp disse rene mellomannstilfellene. Jeg er imildertid enig i at formuleringene ikke egnet til å skape klarhet..

Meglers ansvar har ingen betydning i forhold til vurderingen om hvorvidt forbrukerkjøpsloven kommer til anvendelse eller ikke. Vurderingen blir om megler i lys av § 1 blir vurdert å være "selgers representant" og at megler "opptrer i næringsvirksomhet". Får du en kamerat til å selge båten din er det ikke et forbrukerkjøp, men bruker du en båtmegler kan det meget vel være at forbrukerkjøpsloven kommer til anvendelse. Som Skipper_Worse sier er det ingen avgjørelser som fastslår at det er tilfelle, men jeg mener mye taler for at forbrukerkjøpsloven kommer til anvendelse ved bruk av megler.

 

Når det gjelder ansvaret til "selgers representant" så er forbrukerkjøpsloven slik at utgangspunktet er at denne er solidarisk ansvarlig med selger. Dette kan imidlertid fravikes - forbruker kan "utrykkelig" gjøres oppmerksom på at "selgers representant" kun er mellommann og IKKE har et solidaransvar. Dette tolker jeg motsatt av deg, nemlig at det fremdeles blir et forbrukerkjøp, men da uten solidaransvar for mellommann. Denne bestemmelsen avklarer dermed KUN ansvar. Ikke hvorvidt det er snakk om forbrukerkjøp eller ikke.

 

I denne konkrete saken forstår jeg også at melger nettopp har gjort utrykkelig oppmerksom på sin rolle som mellommann.

Uansett må det uavhengig av ansvarsvurderingen til megler foretas en vurdering av "selgers representant". Anses megler å være selgers representant i lovens forstand, vil forbrukerkjøpsloven komme til anvendelse. :smash:

 

Men hvor stor praktisk betydning dette vil ha i forholdt til mangelsvurderingene i denne saken, se det er en noe ganske annet.... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Får du en kamerat til å selge båten din er det ikke et forbrukerkjøp,

Dette forstår jeg og.

 

Når det gjelder ansvaret til "selgers representant" så er forbrukerkjøpsloven slik at utgangspunktet er at denne er solidarisk ansvarlig med selger. Dette kan imidlertid fravikes - forbruker kan "utrykkelig" gjøres oppmerksom på at "selgers representant" kun er mellommann og IKKE har et solidaransvar. Dette tolker jeg motsatt av deg, nemlig at det fremdeles blir et forbrukerkjøp, men da uten solidaransvar for mellommann. Denne bestemmelsen avklarer dermed KUN ansvar. Ikke hvorvidt det er snakk om forbrukerkjøp eller ikke.

Jeg brukte litt tid i formiddag til å lese litt i forarbeidene og kommentarene til forbrukerkjøpsloven. Jeg finner ikke konkrete eksempler på at min tolkning er den riktige - altså at det må være kjøpsloven som regulerer kjøp mellom private, på tross av at kjøpet har vært formidlet av mellommann.

 

Prinsipielt synes jeg dette er en forunderlig løsning. Og det er i seg selv pussig at det ikke foreligger noen reell avklaring på tross av at det snart er fire år siden loven trådte i kraft..

Link to post
Share on other sites

OJ; Forbrkjl. er i seg selv en merkverdighet men naturligvis en velkommen sådan for advokatstanden. Femti nye problemstillinger å avklare gjennom rettspraksis!! Jippiiii!!

 

Jeg kan ikke annet enn tiltre Goggens innlegg # 28 fullt ut, dette er også min mening og ganske sikkert også lovens mening. Jeg ser det som ganske sikekrt at bruk av megler medfører at loven kommer til anvendelse; mer spennende blir det om bruk av profesjonelle "mellommenn" som finn.no og tilsvarende kan medføre samem resultat. Dette sliter de med en del på kontinentet; se f. eks. ebay.de hvor alle seglere gjør uttrykkelig oppmerksom på at det er privat kjøp, for reparasjon, uten garantier av noe slag etc. etc. etc.

 

Poenget med at Forbrkjl. kommer til anvendelse ved bruk av megler er ikke så søkt som det kan høres ut første gang. Poenget er jo at selgeren da er bistått av en profesjonell, som BURDE ha de beste forutsetninger for å beskrive tingen på korrekt måte. Likeledes vil kjøperen ha større tendens til å stole på en profesjonell selger enn hva han ville ha gjort dersom båten solgtedes privat. Og det er jo nettopp av disse grunner man bruker båtmeglere, er det ikke?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Poenget er jo at selgeren da er bistått av en profesjonell, som BURDE ha de beste forutsetninger for å beskrive tingen på korrekt måte. Likeledes vil kjøperen ha større tendens til å stole på en profesjonell selger enn hva han ville ha gjort dersom båten solgtedes privat. Og det er jo nettopp av disse grunner man bruker båtmeglere, er det ikke?

Høres bra ut! Men da jeg kjøpte den forrige båten min, viste det seg at megleren som stod for salget ikke hadde sett båten en gang, bortsett fra når jeg overtok den. Og selv da så han den kun fra kaikanten! Hvis dette er vanlig, så kan man kanskje ikke forvente så mye av megleren? Det som selgeren betalte for i det tilfellet, var altså en annonse på Finn.no og to salgskontrakter. Snakker om dyr annonse...

 

Men det høres jo betryggende ut hvis kjøp gjennom megler styrker kjøperens rettigheter da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Min erfaring med meglere er at de ikke gjør store jobben for å gjøre seg kjent med båten. Megler er et mellomledd som sørger for at selger finner rett kjøper. Ikke noe mer. Løsningen for meg har vært å selge båt der jeg har kjøpt den - da kjenner megler båten. Også har jeg solgt båtene mens fabrikkgarantien fortsatt gjelder. Trygt og godt for selger og kjøper.

 

Jeg tror ikke meglere er kjent med det ansvar de har i Forbrukerkjøpsloven. Men de blir det nok den dagen en av de blir spikret på veggen av en domstol

Link to post
Share on other sites

Meningene om denne og lignende situasjoner ser ut til å være mange.

 

Jeg har i dag snakket med megleren som stod for salget. Han hadde snakket med selger og vi ble enige om en økonomisk kompensasjon som jeg kan leve med. Veldig ryddig og grei megler, så saken løste seg antageligvis til det beste for begge parter! :flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg har i dag snakket med megleren som stod for salget. Han hadde snakket med selger og vi ble enige om en økonomisk kompensasjon som jeg kan leve med. Veldig ryddig og grei megler, så saken løste seg antageligvis til det beste for begge parter! :flag:

Så flott - det var veldig bra. Ofte løses saker på en OK måte gjennom god dialog
Link to post
Share on other sites

Etter at den verste skuffelsen og agresjonen hadde lagt seg, var det egentlig ikke aktuelt å heve kjøpet. Jeg liker båttypen og fikk den til en god pris. Både selger og megler var forståelsesfulle og vi møttes på halvveien, så jeg er fornøyd.

Oppusssing/renovering skal nok gjøre susen! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det var godt å høre :)

 

Lykke til med oppussingen

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Du får virkelig beklage min oppførsel FrankA, men jeg kan jo nesten ikke annet enn å humre litt i skjegget, med tanke på at du skulle gå fra trebåt til tupperware da trebåt "tar for mye tid" :wink::wink:

 

Uansett, gratulerer med ny båt, og til lykke med denne fremover. Veldig bra at god gammeldags kommunikasjon også bærer frukter, mht selger/megler.

 

Lykke til !!

Link to post
Share on other sites

Du får virkelig beklage min oppførsel FrankA, men jeg kan jo nesten ikke annet enn å humre litt i skjegget, med tanke på at du skulle gå fra trebåt til tupperware da trebåt "tar for mye tid" :wink::wink:

En god latter forlenger visstnok livet, så du får humre i vei, Perlen. Ikkeno' å beklage det, serru! :smiley:

Jeg har hatt flere trebåter og enda flere plastbåter, og VET at trebåt tar mer tid! Ihvertfall hvis man vil ha en strøken båt! :smash:

 

Skal ha stor trebåt når jeg blir voksen! :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...