Jump to content

Tohatsu 25/32 2005 starter ikke, drypper bensin fra undervannshus.

Toem79

Recommended Posts

Hei

Motoren stoppet under kjøring og får ikke liv i den igjen. Starter går fint rundt men det er ikke antydning til at den skal tenne. Det er bensin på tennpluggene, så det kommer bensin frem til sylinderne. Ny bensin 98 oktan.

Men så ser jeg at det drypper litt fra et hull nede på undervannshuset, det kjennes ut som bensin som kommer ut der, og det er vel ikke normalt?

vet ikke om det skal komme eksos ut fra undervannshuset til vanlig, og at det kan være noe galt inni motoren slik at bensinen går i eksos..

Noen som har peiling?

Antar at det er totakter mtp alder.

Da er det bare å sjekke bensin og gnist.  Virker som den får bensin, så da er det å sjekke gnisten:

Sjekk om det er gnist i tennplugg. 

1 Skru ut tennplugg

2 Ha tennplugg i tennplugghetten

3 Legg tennpluggens metall inntil metall på motoren

4 Hold kun i gummi/ plast og ikke på trmnpluggens metall

5 Få noen til å trekke i startsnor mens du da ser om det er gnist i pluggen.

Hva skjer da?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Bare for å kontrollspørre: Vet du fra før hvordan du skal sjekke om det er gnist på pluggen? 

Hvis ikke, er du 100% sikker på at pluggen ble holdt inntil metall da du forsøkte å sjekke gnist?

Mulig årsak til ikke-gnist:

- Dårlig plugg (men mtp at feil oppstod plutselig tror jeg ikke det)

- Brudd i tennpluggkabel

-Defekt coil

- Defekt stator 

- Løsnet magnet

- Feil med dødmannsknapp

- Jording løsnet

Kommer ikke på flere muligheter akkurat nå.

Stator er den tingen som sitter under svinghjulet og som genererer strøm hver gang magneten(e) som sitter på svinghjulet passerer. 

Så da er det bare å kjøre elimineringsprinsippet for å feilsøke.

Letteste er nok å sjekke dødmannsknappen og kabelføringen der. Kan jo ha vært noe som har løsnet.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Har prøvd med lånecoilen nå, og da er det gnist og motoren går?

får bestille ny coil over helgen, regner med at saken er løst da

Forøvrig ikke så imponert over kvaliteten på coilen, den var byttet for 3 år siden også (orginal Tohatsu)..

Takk for hjelpen?

Så bra du fant ut av det. Kjedelig med coil.

Husk at du kanskje har 5 års reklamasjonsrett, så du kan jo spørre der du kjøpte om man kan forvente at en coil fungerer vesentlig lenger enn 2 år. Hvis den er forventet å vare vesentlig lenger så kan det være du har 5 års reklamasjonsrett (ikke det samme som garanti). 

Hvis du bruker original motor, og det ikke er noe annet som kan skade coil, kan det som sagt være mulig du kan reklamere på den.

Men det betyr ikke at de utleverer en ny coil med det samme. Hør med der du kjøpte opprinnelig for 3 år siden.

Hvis du hører med dem, vil det som regel ikke dekkes…

Hvis du derimot skriver en email og lister opp at coilen ble kjøpt av dem for 3 år siden, den ble brått defekt  under normal kjøring, og at du i henhold til forbrukerkjøpsloven og 5 års reklamasjonsfrist ber om å få tilsendt en ny coil i bytte med den som er defekt. 
Da må de forholde seg til en skriftlig klage på produktet, og bør også svare korrekt. 
Får gjerne diskusjonen inn på rett spor med en gang. 
Hvis du slår av en prat med den som tilfeldigvis står bak disken, er det gjerne ikke dekning… Med en mail slipper du en muntlig diskusjon. 

Godt poeng Honduras.

Jeg tenkte mer om coil er unntatt eller ikke. Tipper den ikke er unntatt 5 år, da den burde vare vesentlig lenger enn 2 år.  Men dersom man kan si at defekt coil kan være en følgefeil så kan den avvises. Reklamasjoner bør alltid taes skriftlig, og ordlyden bør inneholde "krever ny med reklamasjon" eller noe liknende.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...