Jump to content

Lensepumpe løsning ?


Tine IV

Recommended Posts

Heisann har idag kun en manuell lensepumpe som er klossete plassert i benken nede i actercabin , ikke helt bra plassering vis jeg er aleine og det skulle oppstå no tull . Har fått tak i en el pumpe men har ikke lyst på flere hull i båten så jeg tenkte som så . Kan jeg sette på et Y stykke etter den pumpa som er der idag , slik at jeg slipper et hull til i skroget . eller er det døfødt ? Fra den pumpa som er der idag og ut er det ca 1 meter , og den el pumpa som jeg har skaffa er det såpass fart i så den kaster jo vannet rett ut uten no problem skulle jeg tru . Men så er det kansje noe som vil renne tilbake når jeg slipper knappen , men enten er det så lite eller jeg kan da et par pump med den manuelle . Litt klossete forklaring kansje , men noen som har synpunkter / forslag på en bedre løsning her ? Føles ikke helt trykt slik det er idag med kun den ene manuelle pumpen vis jeg må sitta nedi der å pumpe å kansje trenger å kjøre på som f¤#¤# pga lekkasje . Er vi 2 så , men er mye utpå aleine og det er det gnager litt detta her . Føles ikke bra sånn det er idag vaffal . Sikkert mange som har gjort detta og kansje har en bedre løsning på dette .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Du kan gjerne bruke samme utgang, ved bryk av Y kobling. Om du vil, kan du jo også bruke velger mellom slangene (antar at den manuelle pumpa har tilbakeslagsventil).

 

Noe vann renner tilbake uansett. Ikke til å unngå. For å suge det helt tørt må du over på membranpumpe, som koster en del mer. I og med at du har anskaffet pumpe, så blir det vel å bruke den manuelle ved behov.

 

Når du allikevel monterer pumpe, monter også flottør. Lekasje kan skje også når du ikke er tilstede. Det optimale er da pumpe/flottør/bryter ved styrposisjon.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme problemstilling med den forrige båten. Endte til slutt opp med, etter mange gode råd her på baatplassen, ett ekstra hull i båten til den nye pumpa. Fordelen med dette er at du har to separate systemer som vil fungere uavhengig av hverandre, lekkasje tilbake gjennom den andre pumpen unngås m.m. Og en fin blank 3/4" gjennomføring ekstra oppunder fenderlisten ble bare lekkert, ikke skjemmende i det hele tatt! Jeg valgte å plassere gjennomføringen høyt oppe av sikkerhetsmessige grunner, liker dårlig å ha for mange hull i vannlinjen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg ville helt klart ha laget ett ekstra uttak. Dette vil jo kunne stå langt over vannlinjen, og jeg kan ikke skjønne at dette skulle være noe å bekymre seg for. Med en Y-kobling, tilbakeslagsventiler osv lager du deg bare flere problemer. Om du trenger tilbakeslagsventil, kommer an på hvordan installasjonen ser ut. Hvis Y-en blir stående med utløpet nederst 8dvs sånn som en Y ser ut, ikke oppned) kan du klare deg uten tilbakeslagsventiler. Allikevel ville jeg laget til et ekstra hull. Jeg har 10 gjennomføringer under vannlinjen+ror og aksling, to i vannlinjen og to på skrogsida. Sover ikke noe dårligere av den grunn.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Den gammle pumpen er en Whale pumpe og den nye er en litt stor Rule el pumpe . Jeg mener og trur at det og sette på et Y stykke burde løse hele greia , Det som Perlen sier med flotør kan jo være greit . Dett er er jo en plastbåt så regner jo med at den ikke går lekk når jeg ikke er der . Men kan jo gå en slange eller no på en av vanninntakene som kan gå føyken sånn helt plutselig når jeg ikke er ombord , lukker aldrig noen av vanninntakene når jeg ligger i havn . Ikke så helt greit dette , som sagt så har jeg ikke lyst på flere hull vaffal ikke i båten ,er nok huller både over og under vannlinja .

 

Tillegg : Det hullet som er idag er ikke høyt oppe under fenderlist ,er vel på høyde med eksosen litt over vannlinje .Y stkket må vel stå opp ned ,et inntak fra manuelle og et fra el pumpa også videre rett ut . Eller tenker jeg helt feil her

 

Tine II

Redigert av TINE II (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hei Tine 2. Jeg satte på en el. pumpe m/flottør på eksisterende uttak (man. pumpe) i min båt. Det fungerer helt problemfritt, med Y-stykke. Mulig at det optimale er ny skoggjennomføring, men vi snakker da om en god el mer arbeid og. På den tiden jeg monterte hadde jeg en liten vannlekkasje på motoren, så løsningen er testet i praksis.

Link to post
Share on other sites

Monterer du et Y-stykke med en god bøy/vannlås opp på slangene til hver av pumpene skulle det ikke by på problemer.

Dette var vel kansje tingen , hadde ikke tenkt på det så da tester vi ut dette her og håper på et bra resultat . Takker for svarene ,er det noe mere dere kommer på så er det jo bare å spytte ut ;)

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hei Tine II

 

Du skriver at den elektriske pumpen er stor. Du kommer vel ikke ned i bunn på kjølen i alle tilfelle med en slik. Hvor har du tenkt å plassere den?. Det laveste punktet hos deg er vel under gearet og der må pumpen være rimelig liten for å få plass.

 

MVH

 

Jolla

Link to post
Share on other sites

Hei Tine II

. Hvor har du tenkt å plassere den?. Det laveste punktet hos deg er vel under gearet og der må pumpen være rimelig liten for å få plass.

Jolla

Stemmer det , den må stå under gearet .Kapasiteten er stor mente jeg . Den drar endel liter i minuttet ,var litt klossete forklart kansje ja . Den går på håret ned i bunnen under kassa .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Den går på håret ned i bunnen under kassa .

 

Tine II

Greit at du får den ned under gearet men å feste den i "noe" der nede får du vel problemer med?.

 

Når vi hadde samme båt satt vi den like foran motoren, monterte den på en "planke" som vi senket ned med syrefaste patentbånd. Med en slik løsning ble alt koblet oppe og ved eventuelt vedlikehold var det bare å dra hele leamikket opp. Kjølen på Sandvik 28 er jo rimelig dyp. Men kanskje du har betong der nede og allerede har et monteringsfundament?.

 

 

MVH

 

 

Jolla

Link to post
Share on other sites

. Men kanskje du har betong der nede og allerede har et monteringsfundament?.

MVH

Jolla

 

Neida ikke noe betong greier her nei .Jo'a vært lettere å montert den lenger framme ,både lettere å komme til og ikke så langt ned men . Rundt i bunn ved gearkassa er ca der dem siste dråpene ligger , er der den manuelle er idag . Ikke rare dråpene som er igjen vis pumpa er montert der , slipper jo desuten endel mindre med slange og legge opp også da .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...